Auto testovi
15

Testirali smo Ford Mustang Mach-E: Dostojan slavnog imena

E. Z.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Ove godine, kao nikada prije, imamo pravu malu invaziju električnih automobila, čak i na našem tržištu koje je tek djelimično spremno za njih. Iako je kod većine naglasak na ekologiji i štednji Ford nam je pokazao da postoje i "strujići" s kojima se možemo i zabaviti.

Kada je Ford tek predstavio Mustang Mach-E tradicionalisti i ljubitelji klasičnog "muscle cara" kojeg pokreće veliki i moćni benzinski V8 motor bili su bijesni. Ne samo da je Mustang Mach-E električni nego je uz to i SUV, tačnije crossover. Provjerili smo da li je ipak uz slavno ime dobio barem dio neobuzdanog i zabavnog duha s kojim su se poistovjećivale holivudske face poput Stevea McQueena.

U startu da otklonimo sumnje, iako nominalno širi porodicu slavnog modela, osim imena i par dizajnerskih detalja električni Mustang u suštini nema ništa zajedničko s benzinskim modelom, već daje novu dimenziju slavnom receptu. Naravno, originalni Mustang nastavlja postojati i sada u svojoj osmoj generaciji ostaje jedna od ikona sportskih automobila. Iz te perspektive otkriva se da je Ford napravio odličan potez. Kupcima električnih automobila ponudio je model pun karaktera i prepoznatljivosti, što malo koji električni auto nudi, dok je tradicionalistima ostavio klasični Mustang.

Najbolja potvrda od svih Fordu je stigla s tržišta. Prodaja cvjeta a interesovanje za električnim Mustangom sve je veće, pa je tako dvije godine od početka proizvodnje Ford s proizvodnih traka ispratio 150.000 primjeraka ovog modela. Šta je još zanimljivije, 9 od 10 kupaca Mustanga Mach-E u Evropi zamijenilo je svoj automobil s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem ovim električnim modelom.

Dakle, sviđalo se to nekome ili ne, Ford je s Mach-E očito sjajno pogodio trenutak i tržište, te je definitivno jedan od trentuno najvažnijih električnih modela na tržištu.

Raspon modela, baterija i pogona

Kako smo već navikli kod električnih automobila, glavna distinkcija u paleti verzija i modela za Mustang Mach-E je sama baterija i domet koji ona omogućava. Tako je dostupan u osnovnoj verziji s baterijom od 78 kWh, te u "Extended range" verziji koja ima jednu od najvećih baterija na tržištu s kapacitetom od čak 98 kWh. Mi smo isprobali upravo model za većom litijum-jonskom baterijom, koja prema WLTP mjerenju omogućava domet od 540 km.

Uz bateriju Mustang Mach-E nudi se u tri nivoa opreme, gdje sredinu upravo čini testni AWD model s dva elektromotora i pogonom na sve točkove, dok prestižni i najskuplji GT čini vrhunac ponude.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Naravno, pogon na sve točkove ovdje je koncipiran tako da jedan elektromotor pogoni prednje a drugi zadnje točkove, što uz ukupnu snagu od 351 KS i okretni moment od 580 Nm ovom Mustangu omogućava performanse i ubrzanja dostojna benzinskog Mustanga. Uprkos ukupnoj masi od od skoro 2,2 tone Mach-E će do 100 km/h stići za samo 5,8 sekundi. Definitivno je u teritoriji pravih sportskih automobila i što je još važnije u rangu konkurencije kao što su Hyundai IONIQ5, Tesla Model 3, Polestar 2 ili možda čak osnovnog Porschea Taycan.

Hi-tech kokpit bez konekcije s tradicijom

Iako je spolja očito da se Ford potrudio napraviti vezu s originalnim Mustangom uz pomoć detalja kao što su stop svjetla, široki bokovi nazad uz padajuću liniju krova i prednja maska, unutra su primjenili potpuno drugačiji pristup.

U stvari je jednostavno. Kupci savremenog električnog SUV-a žele prostranu i ugodnu kabinu s maksimalno digitaliziranim funkcijama, velikim ekranima i gomilom naprednih opcija. Ford im je isporučio upravo to.

Tako je svoju premijeru u Mach-E imao i SYNC komunikacijski i zabavni sistem nove generacije, koji uz elegantan i moderan interfejs ima mogućnost učenja kako bi brzo naučio preferencije vozača, te vremenom postao još bolji zahvaljujući naprednoj bežičnoj mreži i ažuriranjima. Naravno, u kokpitu dominira vertikalno postavljen ekran nove generacije SYNC dijagonale čak 15,5 inča. Jednostavan i "list" dizajn interfejsa i menija čini vozačko okruženje još sofisticiranijim, pa iako se Ford potrudio da brojne funkcije i podešavanja budu što pregledniji ipak Mach-E nudi toliko toga kroz svoje menije da ćete se dugo "igrati" dok naučite gdje se koja opcija nalazi. U tome, istina, pomaže činjenica da su glavne komande klime i audio sistema izdvojene i istaknute, a tu je i odlično dizajniran kružni prekidač koji "izranja" iz velikog ekrana.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Zavaljujući novoj potpuno električnoj arhitekturi koja postavlja baterije unutar podvozja, Fordovi inženjeri i dizajneri uspjeli su maksimizirati prostor za putnike i prtljag u ovom SUV-u. Tako je ponuda prostora za putnike zaista zadovoljavajuća, pa je tek nazad upitno da li će viši putnici dohvatiti glavom krov koji je zbog atraktivnog dizajna nešto niži nego što bi inače bio slučaj kod SUV- ove klase. Također, prtljažnik od 402 litra i prednji prtljažnik od 81 litra čine ga praktičnim i za duža porodična putovanja.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Uz odličnu zvučnu izolaciju i očekivanu tišinu električnog pogona boravak i putovanja s Mustangom su vrlo ugodna, ali definitivno bismo poželjeli bolje profilisana sjedišta. Bočnih oslonaca gotovo da i nema, što ne samo da smeta u vožnji kroz zavoje, nego i pri opuštenoj vožnji, te definitivno ne ide uz sportski imidž modela.

Neukroćeni mustang ili poslušni poni?

Ono što vjerovatno najviše pobuđuje znatiželju je to da li je ovaj Mustang u vožnji naslijedio gene svog slavnog imenjaka. Ono što je jasno u cijelom pristupu i konceptu modela je činjenica da Ford nije želio napraviti tek još jedan obični električni SUV.

Mustang Mach-E ima karakter i priču koju opravdava svojim voznim osobinama. Naravno da ne ide u istu rečenicu sa V8 Mustangom, ali svakako se ističe u moru bezličnih SUV modela. Iako je riječ o potpuno novoj arhitekturi, podvozju i naravno pogonskom sklopu zanimljivo je da se i Mach-E vozi kao pravi Ford, a to je itekako dobro.

Naime, zbog same visine i težine ali i činjenice da u ovmom slučaju nije riječ o izraženo sportskoj GT verziji, naglasak na kompromisu udobnog ovjesa i dobre upravljivosti. Uz dobro dimenzionirane točkove, koji nisu preveliki i nemaju prenizak bočni profil gume, Mach-E dovoljno je udoban, te u isto vrijeme nudi vrlo dobru dinamičnosti i upravljivosti. Istina, na lošoj cesti i neravninama voljeli bismo da je ovjes udobniji, ali tu je očito plaćena cijena velike mase, te su amortizeri pri sabijanju nešto grublji nego što bismo očekivali.

S druge strane, dva moćna elektromotora daju ovom Mustangu izuzetno dobre performanse, pa iako ima dosta bržih i ekstremnijih električnih automobila, malo koji auto se može pohvaliti ovako dobrim ubrzanjima. Tačnije, kod Mustanga Mach-E međuubrzanja su impresivnija, pa uz automatski mjenjač sa samo jednim stepenom prijenosa i snagom koja instantno ide na obje osovine malo koji auto s konvencionalnim motorom može mu parirati.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Uz tri načina rada koje vozač bira preko velikog ekrana u kokpitu ovaj električni SUV može biti tih kao šapat (Whisper način rada), napet i brz u Active načinu rada, ali i poprilično neukroćen u Untamed načinu rada. I to zaista ne govorimo samo tako jer u ovom "modu" Mustang žestoko ubrzava, ali i vrlo brutalno isporučuje snagu na zadnje točkove. Do te mjere da morate biti vrlo oprezni i spremni da u zavojima upravljačem date "kontru" jer su se zadnji točkovi zavrtili u prazno a zadnji dio Mustanga počinje s plesom. Ko je rekao da su električni auti dosadni?

I to nije sve, Mach-E je jedan od rijetkih električnih automobila koji ne posustaje na visokim brzinama. Uprkos velikoj masi i samo jednom stepenu prijenosa ne oklijeva s ubrzanjem ni kada brzinomjer pokazuje 150 km/h, te jednako lako dostigne i maksimalnih 180 km/h. Više nego dovoljno za ovo novo doba, ali dovoljno i da opravda značku na maski.

Teško dostižni prestiž?

Uz vozne osobine koje su za jedan električni SUV vrlo uzbudljive i izgled koji je definitivno privlačan i originalan, Ford nije zaboravio i na racionalnu stranu ovog modela. Kako se i očekuje od električnog automobila, naglasak je na energetskoj efikasnosti i štedljivosti, a tu opet najviše pomažu različiti načini rada pogonskog sklopa, kao i vrlo snažna rekuperacija kinetičke energije.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Kada smo se uspjeli obuzdati zavodljivim performansama ova dva elektromotora uspjeli smo prosjek potrošnje električne energije držati na oko 20 kWh, a tada s ovim velikim paketom baterija možete računati na autonomiju od skoro 500 kilometara. Prema zvaničnim mjerenjima možete računati i na 600 kilometara dometa, što je i u stvarnim uslovima zaista ostvarivo, ali tada zaista trebate zaboraviti na snažna ubrzanja i voziti što racionalnije i elastičnije. S te strane Mach-E je također jedan od boljih električnih automobila na tržištu, tačnije, takav domet imaju i sportski "hot hatch" kompakti s benzinskih 300 KS i više, kao što su Focus ST ili RS, a kojima je Mach-E po performansama možda i najsličniji.

Jasno, velika baterija od skoro 100 kWh zahtjeva i dugo punjenje, ali ako imate pristup punjačima snage od 50 kW i više, čak i to ne predstavlja problem. U slučajevima kada vam se ne žuri i vozite se tek 50ak kilometara dnevno, u prednjem prtljažniku Mustang krije "kućni" punjač od 3,5 kW koji će biti dovoljan za dopunjavanje preko noći.

Naravno, sva ova tehnologija, dizajn i performanse imaju svoju cijenu. Ford sa svojim prvim pravim električnim modelom s razlogom ima velike ambicije i to je pokazao svakim detaljem ovog Mustanga. Tako je na našem tržištu Mustang novog doba dostupan od nekih 128 hiljada maraka, gdje dobijete pogon samo na zadnjoj osovini i manji baterijski paket. Za bolje opremljen model s dva elektromotora i "Extended range" baterijskim paketom, baš kao na testnom modelu, treba pripremiti više od 150 hiljada maraka.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Jasno je da i uz poticaje za kupovinu električnih automobila, koje ćemo nadamo se imati i naredne godine, te oslobađanje od carine Mustang Mach-E jeste skup i prestižan auto. Ipak, naše tržište teško da može biti mjerilo bilo čega, te je u svakom pogledu daleko od Mustangovog domaćeg tržišta gdje njegova prodaja cvjeta. U svakom slučaju mi ćemo kao najvažniju lekciju od električnog Mustanga uzeti činjenicu da i marke van premium društva mogu i znaju napraviti sjajne električne automobile koji ne moraju biti dosadni svojim dizajnom niti performansama. Naprotiv, Mustang Mach-E je jedan od najzabavnijih automobila iza čijeg smo se volana našli ove godine.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Ford Mustang Mach-E AWD Extended range

  • Cijena osnovnog modela: 127.888 KM (Mach-E RWD Standard range)

  • Cijena testnog modela: 155.000 KM

  • Pogonska grupa: Dva elektromotora. Smješteni na prednoj i zadnjoj osovini poprečno. Ukupna sistemska snaga: 351 KS i 580 Nm obrtnog momenta.

  • Prijenos snage: Pogon preko obje osovine (AWD). Svaki motor pogoni osovinu zasebno. Automatski mjenjač sa jednim stepenom prijenosa. Aluminijske felge 8,5J prečnika 19 inča. Gume dimenzija 225/55 R19 (Bridgestone Turanza).

  • Šasija: Prednji ovjes – McPherson, neovisni. Zadnji ovjes – neovisni, multilink. Pasivni amortizeri, stabilizatori. Električni servo-upravljač.

  • Performanse i potrošnja: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 5,8 sec. Najveća brzina – 180 km/h. Prosječna potrošnja na testu – 20,1 kWh/100 km. Najniža izmjerena potrošnja na testu – 18,0 kWh/100 km. Prosječna potrošnja prema WLTP normama – 18,7. Domet prema WLTP - 540 km. Vrsta baterije: Litijum-jonska. Kapacitet baterije: 98,7 kWh. Iskoristivi kapacitet baterije - 88 kWh.

  • Dimenzije: Dužina – 4.713 mm. Širina – 1.881 mm. Visina – 1.624 mm. Međuosovinsko rastojanje – 2.984 mm. Razmak između podnice i tla – 147 mm. Zapremina prtljažnika od 402 do 1.420 litara. Masa praznog automobila – 2.182 kg.

  • Serijska oprema: Ford Mustang Mach-E AWD Extended range

  • Dodatna oprema na testnom automobilu: Dark matter grey - metalik boja karoserije.

  • Garancije: garancija na vozilo 4 godine ili 150.000 km, garancija na bateriju 8 godina ili 160.000 km.