Auto testovi

Testirali smo Audi SQ8: Njemačka interpretacija V8 muscle cara

E. Z.
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Z./Klix.ba)
...
E. Z.
12.05.2024. u 12:41

Američki veliki kupei sa kraja 60-ih i 70-ih godina prošlog stoljeća do danas su ostali predmet žudnje većine ljubitelja snažnih automobila, te su sa pravom dobili nadimak "muscle car". Iako nema nikakve direktne veze sa SAD-om niti tim vremenom, ovaj put smo se našli iza upravljača automobila koji nam izgleda kao prava moderna interpretacija takvog raskošnog i moćnog automobila, naravno uz odgovarajuću zvučnu kulisu moćnog V8 motora.

Iako smo već ušli u eru električnih automobila i dalje postoje itekako privlačni automobili koji se drže starog recepta da za vrhunske performanse i luksuz jednostavno trebate raskoš velike karoserije i moć velikog motora. Kada u taj recept dodate neizbježnu SUV formu karoserije dobijete pravi moderni "muscle car" koji nudi luksuz i udobnost limuzine visoke klase i performanse koje su nekada bile moguće samo u supersportskom coupeu.

SUV-ovi visokih performansi logičan su slijed evolucije tržišta i prohtjeva kupaca, pa ih zaista ne manjka u ponudi, te se u suštini još uvijek svi drže velikih benzinskih motora. Jedan od najboljih u tom prestižnom segmentu je upravo Audi sa luksuznim SQ8, a prije nego dočekamo scenario iz Mad Maxa i "Last of the V8" krenuli smo na vožnju sa tek nedavno poboljšanim i osvježenim SQ8 kojeg pogoni twin-turbo 4.0 TFSI V8 sa čak 507 KS.

Svaki Audi sa S ili RS značkom je poseban, a kako je Audi lansirao potpuno zaseban bran e-Tron a sa njim i S modele, čini nam se da je ovo vjerovatno labuđi pjev za S modele sa klasičnim, velikim i moćnim benzinskim motorima. Bez obzira na snagu i efikasnost električnog pogona, sigurni smo da će mnogima nedostajati V8.

Prošle godine je stoga Audi osvježio i poboljšao aktuelni Q8, a sa njim i pripadajuće sportske verzije, pa smo sada dobili primjetno moderniji i privlačniji Q8 gdje se posebno ističe dizajn impozantne i prepoznatljive maske ali i naprednih HD Matrix LED svjetala naprijed i OLED svjetala nazad. Iako je vrlo raskošnih proporcija, zahvaljujući širokim bokovima i padajućoj liniji krova, te vratima bez okvira Q8 izgleda i dalje jednako atraktivno i decentno kao i prvog dana kada se pojavio. Ono što je pohvalno je da Audi dizajneri nisu otišli u bespotrebno dodavanje detalja, naprotiv sa mogućnosti izbora crne maske i detalja omogućili su da svoj Q8 učinite još suptilnijim i elegantnijim.

Naravno, kako je riječ tek o blagom redizajnu SQ8 zadržao je istu bazu i MLB platformu, ali i isti četverolitarski V8 koji pokreće još moćniji i ekstremniji RSQ8.

Motor dostojan imena i statusa

Upravo je motor u SQ8 pravi dragulj i "highlight" cijelog iskustva vožnje ovog SUV-a visokih performansi. Veliki 4.0 TFSI sa 507 KS i 770 Nm obrtnog momenta sa brzim osmostepenim tiptronic mjenjačem i quattro stalnim pogonom na sve točkove ubrzava veliki i teški SQ8 od nule do 100 km/h sa nevjerovatnom lakoćom za samo 4,1 sekundu, uz elektronski ograničenu najveću brzinu od 250 km/h.

Zbog karakterističnog reda paljenja cilindara 1-3-7-2-6-5-4-8 veliki 4.0 TFSI otkriva svoju snagu već prvi prvom hladnom startu kada se iz velika četiri ispušna "topa" nazad začuje dubok i snažan sportski zvuk. Naravno, ako tog jutra niste raspoloženi za buku i adrenalin dovoljno je na Audi Drive Select sistemu odabrati način Comfort i moćni V8 postaje tih i nenametljiv kao barem upola manji motor. Pored upravljanja ovjesom i samim ispuhom ovo se može zahvaliti i sistemu rada cilindra na zahtjev (COD) koji ujedno značajno smanjuje potrošnju i povećava efikasnost. Tako će pri većim brzinama dok je motor u srednjem opterećenju ovaj sistem isključiti cilindre 2, 3, 5 i 8 zaustavljanjem ubrizgavanja i paljenja kao i zatvaranjem usisnih i ispušnih ventila. Kada vozač pritisne papučicu gasa, ovi cilindri se trenutno ponovo aktiviraju, a svako prebacivanje traje milisekundu te koliko se god trudili nismo uspjeli niti primijetiti u vožnji trenutak kada sistem aktivira i deaktivira ova četiri cilindra. U praksi to znači da ovako velik motor uz malo pažnje zaista možete voziti sa prosjecima potrošnje kao da vozite neki dvolitreni četverocilindraš, naravno, pod uslovom da možete odoljeti punim V8 performansama.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

A to je zaista teško, iako SQ8 nije najradikalniji proizvod Audi Sport odjela, definitivno spada među najbrže automobile koje smo imali priliku isprobati, a najbolje od svega je što puka snaga i brzina nisu jedine vrline SQ8. Kada, i ako, se jednom zasitite žestokih "ispaljivanja" do 100 km/h koja traju svega 4 sekunde i kad krenete na put sa SQ8 onda će doći do izražaja potpuni raspon talenta ovog SUV-a. Uprkos veličini i snazi SQ8 sjajno prikriva temperament te ga je zaista moguće voziti opušteno, dok svoju klasu pokazuje i činjenicom kako dobro prikriva brzinu kojom se krećete. Istina, zbog toga je prelako prekoračiti ograničenja brzine, ali zato su tu sistemi asistencije i mogućnost konfiguracije instrumenata da brzina uvijek bude u prvom planu.

Kada se ipak poželite zaigrati sa SQ8 na zavojitoj cesti ni tu neće razočarati, opet sa naglaskom da na umu imate veliku dozu samokontrole i svjesti o proporcijama i snazi automobila. Naravno, SQ8 nije nikakav razigrani i lagani "hothatch", ali zahvaljujući zaista naprednom ovjesu ipak vrlo dobro prikriva činjenicu da je težak 2,3 tone.

Naravno uz napredni quattro pogon na sve točkove, koji su "obuveni" u vrhunske Continental SportContact gume širine 285 mm i prečnika R 23, nivo kontrole i prianjanja je impresivan u svim uslovima. U suštini, na uskim i zavojitim cestama jedina prepreka za veću dozu opuštenosti pri visokim brzinama su same proporcije i širina automobila, kada se vozaču cesta uz silovita ubrzanja počinje vizuelno sužavati. S druge strane granice prianjanja, ali i zdravog razuma, SQ8 je kao i svaki brzi Audi više osjetljiv na podupravljanje nego preupravljanje, gdje do izražaja dolazi velika težina automobila i njen raspored po osovinama.

Ipak činjenica je da je SQ8 primarno neutralan i siguran u zavojima, a pored podesive visine i tvrdoće najvažniji element ovjesa koji to omogućava je elektromehanička aktivna stabilizacija naginjanja (eAWS) koja je predstavljena upravo sa ovom MLB Evo platformom, a koju SQ8 dijeli sa Urusom, Bentaygom i Touaregom.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Ukratko riječ je o stabilizatoru koji je podijeljen na dva dijela i svaki dio je kontrolisan elektromotorom, što znači da na ravnoj cesti polovine rade uglavnom nezavisno jedna od druge, što smanjuje pokrete karoserije. Ono što je važnije, u dinamičnoj vožnji, elektromotor uzrokuje da se dvije polovine stabilizatora rotiraju u suprotnim smjerovima, a to u praksi znači da se automobil znatno manje naginje u zavojima, dok odziv upravljača postaje precizniji.

Kada se ovom tehnološkom paketu doda slavni Quattro pogon onda postaje jasno kako ovako snažan i velik auto ože da se vozi kao znatno manji i kompaktniji auto. Zahvaljujući sportskom diferencijalu Quattro pogon koristi višelamelno kvačilo za prebacivanje obrtnog momenta između zadnjih točkova, dajući točku na spoljašnjoj strani krivine, koji ima bolje prianjanje, veći dio snage. Ovakvo vektorisanje obrtnog momenta praktično "gura" veliki sportski SUV u krivinu dajući veliku dozu prianjanja i upravljivosti.

Udobnost i raskoš dostojan visoke premium klase

Veliki faktor zašto je SQ8 u isto vrijeme uzbudljiv i ugodan auto je njegova luksuzna unutrašnjost, a tu smo već decenijama navikli da je Audi jedan od najboljih na tržištu, bez obzira na segment i cijenu.

Potpuno digitalizovani kokpit već je poznat prizor, te je sa zadnjim redizajnom dobio minimalne izmjene, jer realno nije ni bilo potrebe za većim intervencijama. Iako će se tradicionalisti možda opirati kontrolama preko ekrana osjetljivih na dodir, činjenica je da je Audi napravio dobar posao, te uz haptičke kontrole na centralnoj konzoli moguće je upravljati infotainmentom i klima uređajem bez previše skretanja pogleda sa ceste.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

Naravno, mekana i ugodna perforisana koža na sjedištima, kvalitetni materijali i sjajna završna obrada se podrazumijevaju, te uz zaista prostranu kabinu gdje se posebno ističe širina karoserije SQ8 pruža ugođaj kakav je nekada bio moguć samo u A8 modelima. Zadnja sjedišta su jednako udobna i prostrana, s tim da nude i odvojeno podešavanje po dužini ali i nagiba naslona što dodatno poboljšava ugođaj. Jedina žrtva kupeovskom stilu dolazi u vidu vrata bez okvira stakala, zbog čega na visokim brzinama, koje SQ8 sa lakoćom dostiže, buka vjetra postaje veća nego što bismo očekivali od automobila ovog cjenovnog ranga.

Još malo pa nestalo

Audi SQ8 sa ovako raskošnim i moćnim V8 benzinskim motorom ali i ukupnim paketom tehnologije zaista je jedan od posljednjih svoje vrste. Iako smo sigurni da benzinci neće tako lako i brzo izumrijeti činjenica je da će ih biti sve manje i manje u ovom formatu i bez asistencije elektromotora.

Tako bismo za 15-20 godina mogli gledati na ovakav SQ8 kao što sada gledamo na neki Dodge Charger ili sličan muscle car, a sigurni smo da će i tada biti jednako zabavan i uzbudljiv kao i danas, bez obzira šta tada bude u trendu u svijetu automobila. Možda i najčešća misao tokom vožnje SQ8 bila nam je činjenica da je kako Audi nudi još jednu stepenicu više u performansama sa RSQ8.

Foto: E. Z./Klix.ba
Foto: E. Z./Klix.ba

U ovom rangu performansi i luksuza cijena je očekivano visoka, pa je sa brojnim doplatama testni SQ8 je dostigao cijenu veću od 260 hiljada konvertibilnih maraka, dok bez doplatnih opcija SQ8 košta oko 230 hiljada, a za osnovni Q8 treba izbrojati oko 170 hiljada KM. U ovoj klasi gdje su konkurenti automobili poput BMW X6 M60i, Mercedes-AMG GLE 53 i Porsche Cayenne S u suštini Audi sa SQ8 ističe se i sa trenutno najboljim omjerom cijene, snage i opreme, mada su kupci ovog segmenta svakako izbirljivi i razlika od nekoliko hiljada maraka u većini slučajeva ne predstavlja posebno važan faktor.

  • Audi SQ8 TFSI quattro Tiptronic+

  • Cijena osnovnog SQ8 modela: 234.473 KM

  • Cijena testnog modela sa svim opcijama: 261.114 KM

  • Motor: twin-turbo benzinski, osam cilindara u V rasporedu, montiran naprijed uzdužno, radna zapremina - 3.996 ccm, maksimalna snaga - 507 KS pri 5500 okr/min, maksimalni obrtni moment - 770 Nm pri 2000-4000 okr/min. Pogon na sva četiri točka sa sportskim zadnjim diferencijalom. Automatski tiptronic+ mjenjač sa 8 stepeni prijenosa.

  • Ovjes: naprijed i nazad nezavisni multilink ovjes uz opcijski zračni ovjes s podešavanjem visine i tvrdoće.

  • Dimenzije i težine: dužina - 5.004 mm, širina - 1.995 mm, visina - 1.708 mm, međuosovinski razmak - 2.998 mm. Težina - 2.240 kg, maksimalna dozvoljena težina - 2.960 kg.

  • Performanse i potrošnja: Ubrzanje od 0-100 km/h - 4,1 s, maksimalna brzina (elektronski ograničena) - 250 km/h, prosječna potrošnja na testu - 16,9 l/100 km, deklarisana prosječna potrošnja u mješovitim uslovima vožnje prema WLTP standardu - 12.2-12.8 l/100 km. Emisije CO2 prema WLTP mjerenju - 272-291 g/km. Emisioni standard - Euro 6e.

44