Afera "Nestale bebe"
35

Serija "Kalup" otvara misteriju baby mafije i nestanak novorođenčadi iz porodilišta u Srbiji

I. M.
Afera s navodnim višedecenijskim otimanjem novorođenčadi širom porodilišta u Srbiji ove je godine ekranizirana u potresnom televizijskom projektu "Kalup". Mini serija donosi uvid u osobnu, ali pravosudno-medijsku golgotu koju prolaze roditelji nestalih beba.

Prvi slučajevi nestalih beba u Srbiji počeli su se događati šezdesetih godina, kada su novorođenčad pod sumnjivim okolnostima proglašavana mrtvim, bez smrtnih listova i popratne medicinske dokumentacije. Najveći broj slučajeva zabilježen je sedamdesetih i osamdesetih godina, a brojni roditelji i danas traže istinu o svojoj djeci, za koju tvrde da su im ukradena i prodana bogatim bračnim parovima širom Evrope i ostatka svijeta te da se radi o organiziranoj "baby mafiji", iza koje su tada stajale strukture jugoslavenskih vlasti.

Inspirisana stvarnim događajima i ispovijestima unesrećenih roditelja, ove godine je snimljena mini-serija "Kalup", scenariste i reditelja Vuka Ršumovića, koja je premijeru imala na srbijanskom SuperStar kanalu još u martu ove godine, a potom i na RTS-u. Njezin uspjeh zasjenjen je vanrednim okolnostima tada nastupajuće pandemije koronavirusa i dogodilo joj se ono što i svim projektima čija se premijera događala u periodu "lockdowna", kada je fokus publike bio na paničnim vijestima o broju zaraženih i mrtvih od COVID-a 19. Prije desetak dana završeno je njeno emitovanje u televizijskom prostoru u Bosni i Hercegovini, na BN kanalu.

Radnja serije smještena je u sadašnje vrijeme u Beogradu, gdje nekadašnji policajac, a sada privatni detektiv pokušava saznati šta se dogodilo s nestalim bebama i kako su zapravo organizirane brojne otmice u zakulisnim radnjama medicinskih institucija tadašnje države. Roditelji nestale djece, koja su danas odrasli ljudi, žele doći do istine i odgovora na brojna pitanja, koja nikako nisu jednostavna. Socijalna drama realizirana je kroz četiri epizode, a žanrovski je integrisala klasične postavke detektivske istrage i psihološke drame.

Privatni istražitelj Ljuba (Milivoje Obradović) na poziv jedne grupe roditelja nestalih beba ulazi u naoko neprobojni sistem institucija Srbije, kako bi im donio istinu o njihovoj djeci, ma kako surova ona bila. Prva epizoda započinje hapšenjem Ljube usred bolnice, nakon što otvori zamrzivač s leševima novorođenčadi i ukrade kalup za koji vjeruje da je ključni dokaz činjenice da se u srbijanskim porodilištima godinama trgovalo bebama. Ljuba od načelnika policije traži da se uradi DNK analiza kalupa, a oportunistički raspoložen načelnik Vučević (Saša Torlaković) u njegovom zahtjevu vidi priliku da postane prvi čovjek koji će riješiti višedecenijsku misteriju.

Naslov serije je inspirisan uzorcima koji se čuvaju na odjeljenju patologije, gdje su od 1978. godine pohranjeni "kalupi" sa dijelovima tkiva preminulih osoba. To su dijelovi tkiva mozga, srca i pluća, koji su uzeti iz preminulih beba i nakon obdukcije sačuvani na drvenim daščicama, koje su potom ulivene u medicinski parafin.

Prvobitna zamisao autora serije "Kalup" bila je da se pored kvalitetnog dramskog programa publici pokažu i nastojanja da se temi pristupi ozbiljno i da se ukaže na eksploataciju slučajeva nestalih beba u svrhu tabloidizacije. Nestale bebe, naime, godinama su regionalna medijska senzacija, preko koje se diže gledanost i čitanost, što ne odudara od generalne medijske slike u Srbiji, koja je potonula u reality potkulturu. Na pitoresknoj medijskoj sceni pojavljuju se brojni svjedoci, koji pred kamerama govore raznorazne bizarnosti, od toga kako su od bolničkih arhivara saznavali da su bebe bacane u septičke jame, do stjuardesa koje svjedoče o tome kako su ukradene bebe avionima transportovane u Evropu.

Pred sudom u Strazburu, samo 2103. godine nalazilo se stotinjak tužbi roditelja iz Srbije, koji sumnjaju da su im djeca oteta i prodana, nakon što su lošim objašnjenima i uz očigledan nedostatak medicinskih dokaza proglašavana umrlim. Slučaj krojačice Dinke Radonjić našao je svoje mjesto u kratkometražnom igranom filmu Miroslava Terzića "Šavovi" (2019.), u kojem je majku nestale bebe igrala Snežana Bogdanović (koje se sjećamo kao Bademe iz filma "Kuduz"). Dinka Radonjić ni poslije osamnaest godina ne vjeruje u priču koju su joj ispričali medicinski radnici pored bolesničke postelje, a u potrazi koju pokreće naići će na otpor, ali i ozbiljne optužbe o vlastitoj mentalnoj uračunljivosti.

Roditelji, udruženja i mediji (kao i i filmski projekti) napravili su pritisak na vlasti u Srbiji da ove godine donesu zakon o nestalim bebama, punim nazivom "Zakon o utvrđivanju činjenica o statusu novorođene djece za koju se sumnja da su nestala iz porodilišta u Republici Srbiji".

Serija "Kalup" baca sasvim novo svjetlo na vrijeme življenja u Jugoslaviji, koje danas smatramo idiličnim i često nostalgično navodimo kao primjer uređenog sistema vrijednosti, ali i povjerenja u institucije države. Deprimirajući je podatak da ni jedan slučaj nestalih beba do dan danas nije riješen.