BiH
447

Neno Zuko, kandidat Naše stranke: Ako postanem načelnik Goražda prvo ću smanjiti svoju plaću

Piše: E. A.
Neno Zuko, kandidat Naše stranke za načelnika Općine Goražde (Foto: Klix.ba)
Neno Zuko, kandidat Naše stranke za načelnika Općine Goražde (Foto: Klix.ba)
Neno Zuko, kandidat Naše stranke za načelnika Općine Goražde, u razgovoru za Klix.ba tvrdi da će, ukoliko mu građani daju povjerenje, smanjiti svoju plaću, a potom i paušale, komisije, reprezentacije i ostalo.

Šta je bio vaš motiv da se kandidujete za načelnika Općine Goražde?

Činjenica je da su me vlastiti postupci i razmišljanja počeli iritirati. Postao sam dio većine koja kritikuje, krivi državu i ekonomiju za stanje u kojem se nalazimo, a iz prikrajka nudi rješenja. Ne preuzeti odgovornost i biti u sjeni znači ne uraditi ništa. Želim svojim primjerom pokazati da se vrijedi boriti. Ono što me navelo da se aktivno uključim u politiku su moja djeca i spoznaja da su njihovi pogledi, kada je riječ o njihovoj budućnosti, upereni isključivo u mene. Kao roditelj, dužan sam im osigurati okruženje u kojem će jednog dana znanjem i obrazovanjem imati posao i jednake šanse.

Da li su potencijali Goražda dovoljno iskorišteni? Šta biste istakli kao prioritet?

Goražde je prepuno neiskorištenih potencijala, a najvredniji je ljudski resurs. Ovdje žive dobri, vrijedni i sposobni ljudi, a lokalne vlasti se rasipaju tim resursom jer ne rade ništa da im osiguraju uslove kako bi živjeli, radili i podizali porodice. Direktna posljedica je da mladi ljudi odlaze. Goražde obiluje i drugim resursima koji se mogu staviti u funkciju privrede i turizma, a u proteklom periodu se isključivo oslanjalo na industriju. Smatram da je to greška i da u budućnosti ne smijemo potcjenjivati snagu i perspektivu tercijarnog i kvartarnog sektora. Indikativno je da i 20 godina nakon rata općina nije finansijski samoodrživa. Rashodi u budžetu postaju sve veći zbog novih zapošljavanja i povećanja troškova administracije, a najdominantniji prihodi u budžetu po osnovu raspodjele javnih prihoda su u konstantnom padu zbog verifikacije popisa stanovništva iz 2013. Grantovi od kantona izostaju jer su u istim problemima pa lokalne vlasti izmišljaju nove takse ili naknade. Ne bih se iznenadio kada bi u narednom periodu došlo do poskupljenja vode ili nečeg sličnog. To je začarani krug koji ne vodi nikuda. Moj prioritet bio bi stabilizacija budžeta i radikalan zaokret u racionalizaciji troškova. Na dnevnom redu Vijeća odmah bi bile odluke o smanjenju, prvo moje plate pa onda i paušala, troškova za razne komisije, putnih troškova, reprezentacije. Ovakve uštede preusmjerili bismo u dohodovne projekte koji će stvarati nove prihode i radna mjesta, podršku poduzetništvu i mladima. Samo na ovaj način možemo postati samostalni i nezavisni od pomoći "tate kantona" i "mame federacije" čija pomoć ionako sve više izostaje.

Na čemu bi trebalo bazirati razvoj općine i koji su ključni infrastrukturni projekti u naredne četiri godine?

Goražde je grad sa više od 30 posto nezaposlenih. Lokalne vlasti moraju stvarati bolji ekonomski ambijent koji će privući nove investicije. Direktna posljedica pogrešnog vođenja investicione i fiskalne politike je pogoršanje poslovne klime. Goražde, realno, više nema komparativne prednosti u odnosu na druge općine. Imamo sjajne preduslove za razvoj poljoprivrede, ali je potrebna jasna strategija razvoja. U 2016. godini u budžetu je za podršku poljoprivredi predviđeno 22.000 KM. To je strašno. Ono što bi uz industriju trebalo činiti okosnicu razvoja općine je turizam, imamo idealne uslove i za razvoj eko turizma. Izgradnja sportske i turističke infrastrukture sa sobom bi nosila i veliki broj zaposlenih. To znači podizanje standarda života ljudi i povećanu potrošnju koja bi punila i općinske kase. Stanje je i u drugim segmentima degradirano u tolikoj mjeri da moramo hitno djelovati. Potrebno je uložiti u grad da bi neko imao želju da ga posjeti. Ovdje se vode svakakve kampanje, bez pokrića se obećavaju spektakularne stvari. Ja ne želim vjerovati da neko pada na to na lokalnim izborima. Mi smo razmotrili finansijske mogućnosti racionalizacije javne potrošnje i napravili plan infrastrukturnih projekata koji se mogu realizirati u naredne četiri godine. Mislim na rekonstrukciju glavnog i sekundarnog vodovoda, modernizaciju cesta, uređenje užeg centra grada, trajno rješenje regionalne deponije, nadgradnju kapaciteta Doma zdravlja, rješenje parking prostora u gradu, izgradnju klizališta za koje imamo projekat, izgradnju objekta za jaslice i mnoge druge. U vrhu prioriteta je i izgradnja bazena jer je to, prema anketama koje smo proveli, uz vodosnabdijevanje, top problem u Goraždu.

Jeste li prepoznali najveće probleme građana i kako ih namjeravate riješiti?

To što se ne uključuju u proces definisanja prioritetnih problema i samim tim ne mogu dati prijedloge. Za vrijeme svojih mandata vijećnici Naše stranke su na terenu direktno razgovarali sa građanima, detektovali probleme i onda ih pretvarali u inicijative kojih je u proteklom mandatu, vjerovali ili ne, bilo više od 400. Tom filozofijom ću se voditi i ja kao načelnik. I prvo što ću uraditi je to da ću svoju kancelariju učiniti kancelarijom otvorenih vrata. Zato ću insistirati da obnovimo osnovnu ćeliju društvenog odlučivanja građana, a to je mjesna zajednica. Ruku na srce, mjesna zajednica većinu nas asocira na zadimljenu kancelariju u kojoj svake dvije godine glasamo. To ne smije biti nepristupačna zgrada sa birokratskim prostorijama, već mjesto u kojem će se građani okupljati, družiti, razgovarati o problemima u svom komšiluku, predlagati rješenja i upućivati prema vlastima zahtjeve da se ti problemi riješe.

Zašto bi građani vama dali povjerenje? Šta vas razlikuje od drugih kandidata? Šta im novo nudite?

Ja načelnika vidim kao menadžera koji ima umijeće raspolaganja ograničenim resursima na najefikasniji mogući način. Smatram da posjedujem to znanje. Imam moralne kvalitete koji su u politici kod nas prijeko potrebni jer je neophodno vratiti davno izgubljeno povjerenje građana u vlast. Iza Naše stranke nema korupcijskih afera, nema kriminala, niti nepotizma, tako da nikada neću biti žrtva bilo kakvih kompromisa na štetu građana zbog nekakvih talova po principu "Valjao sam ja tebi, sad ti valjaj meni". Mlad sam, pun energije i želim da se borim za male i velike stvari koje će svima nama učiniti život ljepšim. Nudim sasvim novi pristup gdje će ljudi moći komunicirati sa svojom lokalnom upravom, jednu novu filozofiju gdje će se stvari postaviti na način da su oni "gazda" nama, a mi njima na usluzi. Nudim želju da svaki fening trošimo na pravi način koji će biti za dobrobit svih. Nudim "zasukavanje rukava" i hrabro hvatanje ukoštac sa svim problemima, bilo da se radi o velikim ili malim. Nedopustivo je da mi u 21. vijeku živimo pored otvorenih kontejnera, da ljeti nemamo vode u slavinama, a pored nas teče Drina, da ne gradimo i ne ulažemo u dječija igrališta, da u ta ista igrališta mogu ući psi jer nisu ograđena, a ne mogu djeca invalidi, da pješačkim zonama saobraćaj funkcionira bez ikakvih problema, da nijemo posmatramo kako nestaje zelenih površina i parkova, da se službenici u javnim institucijama ponašaju kao da mi, obični građani, tu dolazimo zbog njih, a ne da su oni plaćeni da budu na usluzi nama. Sa tim stvarima ćemo se hrabro suočiti i od našeg grada napraviti jedan lijepo uređeni komšiluk.

Šta zamjerate aktuelnom načelniku?

Prva stvar je netransparentnost. Lično sam se uvjerio da je općina zatvorena institucija u kojoj se 'partija' između građana i javne uprave ne igra otvorenih karata. Odlazio sam u pojedine općinske službe kako bih dobio više informacija o stanju u Općini, ali službenici nisu smjeli razgovarati sa mnom pod izgovorom da nemaju odobrenje načelnika. Čak i kada sam se pismenim putem obratio pozivajući se na Zakon o slobodi pristupa informacijama dobio sam dvije stranice na kojima bukvalno nije pisalo ništa. Zamjeram nepostojanje vizije, strategija, planova, donošenje ad hoc rješenja, veliku potrošnju budžetskih sredstava na nova zapošljavanja, putovanja, reprezentacije, zanemarivanje obnove cesta, vodovodne infrastrukture, čistoće... Sada kada je sve degradirano do maksimuma, načelnik nalazi rješenje u podizanju novog kredita u iznosu od 10 miliona KM kako bi ispravio greške koje je pravio u prethodna dva mandata. Postavlja se pitanje kako će Općina sa budžetom od 8 miliona, a 3,3 milona KM rashoda za plate i uz već postojeći kredit, vraćati anuitet viši od pola miliona KM? Zanimljivo je da je "isposlovan" grace period od pet godina pa vjerujem da je ovo aktuelnom načelniku posljednja kandidatura na ovu funkciju jer mu neće pasti napamet da se u takvim uslovima za pet godina nađe na poziciji načelnika.

Šta biste promijenili u odnosu građani-načelnik?

Vratiti prisnost i povjerenje između općine i građana je prioritet. U općini ćemo uspostaviti tzv. Sistem 48 sati pomoću kojeg će građani moći telefonom, internetom, pismom ili direktnim kontaktom pitati vlasti o određenom problemu ili predložiti inicijativu, a nadležne službe će imati obavezu u roku od 48 sati dostaviti povratnu informaciju. Definisat ću termin u toku radne sedmice kada će građani moći doći popiti kafu s načelnikom i iznijeti svoje probleme. Također, rad na šalterima bio bi prilagođen potrebama ljudi pa bi proveli anketu među građanima i ako to njima odgovara, uveli dvokratno radno vrijeme.