Istraživanje pokazalo
0

Diskriminacija u bh. školama je opća pojava

FENA
Poražavajući rezultati tri odvojene studije o stanju u bh. obrazovanju, koje su od 2006. do 2008. godine proveli Save the Children, UNICEF i Fond otvoreno društvo BiH, prezentirani su danas u Sarajevu na konferenciji "BiH na putu ka EU: Obrazovanje nezamjenjivi ključ za stabilnu budućnost".

Učesnike skupa pozdravili su predstavnici sve tri organizacije te norveški ambasador u BiH Jan Braathu, nakon čega je uslijedila diskusija o rezultatima istraživanja.

Braathu je obrazovanje u BiH ocijenio sektorom u kojem su najmanje provedene reforme, što je uz nedostatak pažnje društva prema toj oblasti rezultiralo brojnim problemima. On je mišljenja da je obrazovanje ključ stabilnosti i održivog mira, kao i temeljni faktor razvoja svakog evropskog društva.

Pomoćnica ministra civilnih poslova BiH Esma Hadžagić navela je da je to Ministarstvo, unatoč činjenici da je politika duboko involvirana u obrazovanje, pripremilo pet ključnih zakona iz oblasti obrazovanja na svim nivoima te nekoliko strateških dokumenata. Ipak, njihova provedba u praksi ide jako sporo i s velikim problemima u pojedinim sredinama.

Save the Children Norway provelo je istraživanje "Diskriminacija djece u bh. školi", koje je pokazalo da su nastavnici daleko svjesniji od učenika o štetnosti diskriminacije, ali je dva puta manje primjećuju nego učenici.

Svaki osmi učenik, često i redovno, izbjegava aktivnosti s učenicima drugih nacija, svaki deseti nastavnik smatra da treba formirati posebne škole za pripadnike svake nacije, dok se za to zalaže svaki četvrti učenik.

"Obrazovanje u BiH: Čemu učimo djecu" naziv je istraživanja kojeg je proveo Fond otvoreno društvo BiH. Obuhvatilo je oko 2.000 roditelja i učenika diljem BiH te 146 udžbenika za osnovnu i srednju školu iz predmeta maternji jezik i književnost, historija, geografija i vjeronauka. Rezultati pokazuju da ciljevi obrazovanja koji su postavljeni u zakonima i strateškim dokumentima BiH nisu preneseni u praksu, strukturu i sadržaje.

Tačnije, zaključeno je da obrazovanje u BiH ne priprema mlade ljude za život u multikulturalnom društvu u duhu ljudskih prava i pripadništva BiH kao njihovoj političkoj zajednici, niti je u skladu s principima jednakosti i demokratije. U udžbenicima nacionalne grupe predmeta država BiH je marginalizirana, fokus je stavljen na učenje kulture samo jednog naroda, dok se selektivna nacionalna historija stvara i podučava u školama.

UNICEF-ovo istraživanje pod nazivom "Podijeljene škole u BiH" pokazalo je da su razlike u BiH veoma naglašene te da postoje različita mišljenja o svim važnim pitanjima u vezi s obrazovanjem.

U ovoj je studiji istaknuto da "dvije škole pod jednim krovom" nisu jedini problem bh. obrazovanja, već postoje mnogi drugi, kao što je provođenje velikog broja nastavnih programa, nepoštivanje zakona i strah da bi zajedničko obrazovanje za djecu različitih nacionalnosti moglo voditi gubitku nacionalnog identiteta.