Moda i ljepota
12

Greenpeace: U odjeći poznatih proizvođača pronađene kancerogene tvari

FENA
U velikom testu odjeće najpoznatijih svjetskih proizvođača koji je naručio Greenpeace otkrilo se da gotovo svi proizvođači koriste opasne hemikalije, od kojihe neke mogu uzrokovati i karcinom.

Jedna od najpoznatijih organizacija za zaštitu okoliša Greenpeace testirala je 141 komad odjeće vodećih svjetskih proizvođača. Rezultati su zapanjujući - velika većina odjeće je proizvedena uz korištenje opasnih hemikalija, od kojih neke mogu prouzrokovati karcinom ili utjecati na hormonalni sistem, prenosi Dnevnik.hr.

"Te hemikalije u zemljama proizvodnje preko otpadnih voda iz fabrika završe i u rijekama", kazao je za Deutsche Welle Greenpeaceov aktivist Manfred Santen. On tvrdi da iste tvari štetu čine i nakon izvoza robe, jer tekstil "napuštaju", primjera radi, i prilikom pranja. Tako ugrožavaju snabdijevanje pitkom vodom i životni prostor riblje populacije.

Santen dodaje da štetne tvari nisu pronađene baš na svakom od 141 testiranog komada odjeće, ali je svejedno šokiran. Hemikalija je, kaže, bilo i u jednoj dječijoj jakni. Uz njihovu pomoć proizvođači čiste konce i odjeću. Ako one preko otpadnih voda dospiju u rijeke i mora, one (npr. APEO) su opasne i otrovne za ribe.

Predstavnik udruženja TEGEWA, koje zastupa interese hemijske industrije, za Deutsche Welle kaže kako je praksa upotrebe štetnih kemikalija poznata već 30 godina. Alex Föller tvrdi da se APEO ne mora koristiti te da postoje druge tvari koje nisu otrovne i iz kojih ne nastaju nikakvi "otpadni" proizvodi štetni za okoliš ili riblji svijet.

Njemačke hemijske kompanije su već 1986. dobrovoljno odustale od korištenja sredstva APEO za proizvodnju deterdženata, a upotreba te tvari je strogo regulirana u Evropskoj uniji. Od 2005. te se hemikalije smije koristiti samo ako one ne završe u otpadnim vodama. Ali na globalnom nivou ne postoje tako stroga pravila.

Greenpeace je zato predbacio modnim kućama da svoje tekstilne proizvode nepotrebno "zagađuju" tim hemikalijama. Modna branša je burno reagirala na te tvrdnje. Od 2011. godine, kada je Greenpeace pokrenuo kampanju protiv hemikalija u odjeći, 17 velikih brendova obećalo je da će do 2020. prestati koristiti štetne tvari, a Greenpeace je najavio da će kontrolisati drže li se proizvođači obećanog.

Santen ipak podsjeća da su modne kuće suočene s velikim izazovima. "Oni često ne znaju koje kompanije, gdje i šta uopće za njih prerađuju ili proizvode".

"Upotreba hemikalija koje nisu štetne ne utiče znatno na porast cijene odjeće", tvrdi Föller, eventualno se radi o dodatnim troškovima koji iznose nekoliko centi.

"Modne kompanije moraju provjeravati da li se njihovi dobavljači pridržavaju novih pravila", dodao je on.

Föller se zato zalaže za strategiju po kojoj bi dobavljači mogli biti i "izbačeni" iz posla ukoliko se ne drže pravila "igre".

A da takve prijetnje funkcioniŠu, dokazala je i automobilska industrija. Već odavno kompanije koje proizvode autodijelove moraju potpisati da njihovi proizvodi ne sadrže određene otrovne tvari.