100 baba i kilave mjere
168

Kako su rascjepkanost FBiH i sukobi SDA i HDZ-a uzrokovali 15 puta više otkaza nego u RS-u

R. D.
Foto: R. D./Klix.ba
Foto: R. D./Klix.ba
Za razliku od decentralizirane Federacije BiH, rascjepkane na kantone i stalno opterećene sukobima koalicijskih partnera SDA i HDZ-a, drugi entitet je centraliziran s vladom koja brodi bez potrebe za stalnim dogovorima, natezanjima i kompromisima. U toj razlici možda se krije tajna da je FBiH u pandemiji izgubila 15 puta više radnih mjesta.
Zvanični statistički podaci govore da je udar pandemije na ekonomiju veće posljedice imao u Federaciji BiH, nego u drugom entitetu. Jučer je premijer RS-a Radovan Višković iznio informacije kako je ovaj entitet u pandemiji smanjio broj zaposlenih za 1.633.

Iako je Federacija mnogoljudnija, i to za 55 posto, pad broja zaposlenih je drastičniji i prema podacima Porezne uprave FBiH iznosi čak 25.638 radnih mjesta. FBiH je tako izgubila više radnih mjesta od RS-a za više od 15 puta.

Razlozi za ovaj nesrazmjer mogu se potražiti u zakasnjelom odgovoru, ali i rasjepkanosti vlasti na više nivoa, time uzrokovanim nesihronizovanim mjerama, ali i stalnoj krizi odnosa između koalicijskih partnera.

Kriza vlasti u pandemiji

Vlada Federacije još nije formirana, a izbori su održani prije godinu i po. Jučer je tako Dragan Čović kazao kako njegova stranka u Federaciji BiH više nama partnera u vlasti, te je na taj način ilustrirao sveprisutni osjećaj na nedostatak komunikacije i mogućnosti da vlast pravodobno reaguje.

Za donošenje famoznog korona-zakona u FBiH je trebalo više od mjesec i po, dio mjera prepušten je kantonima. Neki od njih svoj korona-zakon nisu donijeli, a neki nemaju ni kapacitet da reaguju na pravi način.

Aner Žuljević, ekonomista i zastupnik SDP-a u Domu naroda FBiH, kaže kako inflacija i sadržaj samih korona-zakona oslikavaju punu neozbiljnost i traljavost pristupa krizi te dokazuju našu potpunu institucionalno sistemsku nemoć podržanu nesposobnom vlašću da pomogne građanima svaki put kad im je teško.

"Naša složena ustavna struktura je još jednom pokazala koliko je visok stepen nesnalaženja i nesinhronizacije vlasti kada smo građanima i privredi najpotrebniji. Ne treba biti previše pametan pa vidjeti da sve zemlje u okruženju donose jedinstvene rekordne planove pomoći, a mi smo se očigledno odlučili da naši građani još jednom prepate nedostatak hrabrosti političara koji su se odlučili na kapacitet mjera koji je nepotrebno rascjepkan i značajno potkapacitiran spram naših potreba", smatra Žuljević.

Svi ekonomisti koji se oglašavaju slažu se u jednome, dodaje, a to je da našoj privredi treba mnogo više od ponuđenog te da ćemo posljedice nečinjenja osjetiti u periodu pred nama jos većim rastom nezaposlenosti iako smo već rekorderi uzimajući zemlje u okruženju.

Šta realno mogu siromašni katoni?

Opći je stav struke da nažalost ni na jednom nivou nije bilo ozbiljne analitičke podloge za definisanje mjera, niti fiskalne procjene bilo kojeg od korona-zakona koji se usvajaju te govori o tome koliko se ozbiljnom problemu pristupilo amaterski.

"Umjesto da vlast na svim nivoima koordiniranim i sinhroniziranim pristupom odreaguje institucionalno kao jedinstveni ekonomski prostor s jednog mjesta i s jednim ozbiljnim zakonom u FBiH, mi smo opet zahvaljujući odnosima SDA i HDZ-a i potrebom da harače javni novac dobili rascjepkane i neujednačene intervencije koje nas vode u prostor ekonomske i socijalne diskriminacije građana FBiH zbog nejednake fiskalne snage kantona te očigledne epidemijske korupcije u izbornoj godini kroz inflaciju kantonalnih stabilizacijskih fondova", izjavio je on.

Da smo kojim slučajem imali vertikalnu i horizontalnu koordinaciju nosilaca izvršnih i zakonodavnih funkcija ispred vladajuće koalicije, uz jedinstven pristup u kriterijima za rebalanse budžeta svih nivoa u cilju pravljenja jedinstvenog stabilizacijskog fonda, precizira, garantujem da bi spektar mjera i pomoć privredi bila dosta izdašnija, a pri tome bismo dobili transparetniji nadzor utroška sredstava, lakšu kontrolu efekata primijenjenih mjera, te na kraju jedinstven i nediskriminatoran obuhvat svih korisnika subvencija.

A imali dovoljno sredstava

"Nažalost, nakon 50 dana pogubljene vlasti, mi smo posljednjih 10 dana dobili inflaciju loših korona-propisa koji se doslovno neinventivno prepisuju, što predstavlja najbolju sliku deficita intelektualnog kapitala u vladama i njihove apsolutne nemoći da u ovom periodu to nadomjeste saradnjom s univerzitetima, poslodavcima i sindikatima. Umjesto da kreiraju zakon koji će pomoći privredi i radnicima, vlast se na svim nivoima odlučila kreirati zakone koji predstavljaju čisti lopovski normativni okvir za haračanje javnog novca svako na svom nivou u kojem se s nekoliko članova oslobađanja od taksi i naknada pokušalo privrednicima i radnicima baciti prašinu u oči", smatra on.

Potcrtava kako je vlast imala dovoljan finansijski potencijal da jedinstvenim pristupom kvalitetnije zaštiti radnike, socijalno ugrožene i privrednike, međutim odlučila se na nelogičan i pogrešan potez kantonizacije odgovora na krizu, dok se FBiH opredjelila isključivo da sačuva sebe i privremeno svoje fondove.

Skromna rješenja u zakonu ili tačnije socijalno brutalna neravnoteža u rješenjima pokazuje koliko nismo razumjeli stanje običnog čovjeka u našoj zemlji i dubinu krize kroz koju ćemo proći. Aktuelna koalicija zbog političke sebičnosti, nepovjerenja i nedostatka saradnje kukavički je izdala radnike, prevarila poslodavce, napustila socijalno ugrožene te pokrala penzionere skromnim korona-zakonima iako su zajedničkim pristupom imali dovoljno novca na raspolaganju da to ne urade", zaključio je Žuljević.