Spremne izmjene zakona
108

Hoće li državni službenici u Tuzlanskom kantonu disciplinski odgovarati i zbog komentara na društvenim mrežama?

A. K.
O zakonu će odlučivati zastupnici u Skupštini TK (Foto: A. K./Klix.ba)
O zakonu će odlučivati zastupnici u Skupštini TK (Foto: A. K./Klix.ba)
Vlada Tuzlanskog kantona je utvrdila prijedlog izmjena kantonalnog Zakona o državnoj službi, što je stvorilo negodovanje među državnim službenicima. Svoje mišljenje je uputila i Sindikalna organizacija kantonalnih organa državne službe TK koja se usprotivila kreiranom zakonu u novom obliku.

Vlada Tuzlanskog kantona je utvrdila prijedlog zakona o izmjenama i dopunama Zakona o državnoj službi TK, a zbog, kako navode, otklanjanja uočenih nedostataka i preciznijeg definisanja pojedinih instituta, kao i preciziranja odgovarajućih procedura.

"Pored navedenog, a imajući u vidu dugotrajnost postupaka koji se vode pred Odborom za žalbe FBiH, ovim izmjenama predviđa se i osnivanja Žalbenog vijeća Tuzlanskog kantona, kao drugostepenog organa koje će odlučivati po žalbama namještenika o pravima iz radnog odnosa", naveli su iz Vlade TK te dodali:

"Naime, kao kanton sa najviše lokanih zajednica imamo i najveći broj postupaka pred Odborom državne službe za žalbe Federacije BiH, a sporost u odlučivanju ovog organa na federalnom nivou umnogome otežava i čini rad organa i institucija u Tuzlanskom kantonu manje efikasnim. Osnivanje kantonalnog tijela koje bi bilo nadležno za rješavanje žalbi iz i po osnovu radnog odnosa, doprinijet će bržem odlučivanju i efikasnijem radu kantonalnih organa i organizacija."

"Narušavanje sistema državne službe"

Međutim, sa time se ne slažu iz Sindikalne organizacije kantonalnih organa državne službe TK iz koje su uputili svoje očitovanje. Navode da nikada nisu konsultovani u vezi pripreme teksta izmjena zakona, zbog čega smatraju da predložene zakonske odredbe prijete ozbiljnom narušavanju sistema državne službe i u potpunosti uvedu Tuzlanski kanton u pravnu nesigurnost.

"Ovakvim, ponuđenim zakonskim rješenjima, ovaj princip koji je i u ranijim zakonskim rješenjima bio narušen, a u kojima također nije učestvovao sindikat, se dodatno narušava. Umjesto da se usklađuju zakonska rješenja sa Federacijom, državna služba, državni službenici i namještenici u TK se dovode u otežavajući i u diskriminirajući položaj u odnosu na državne službenike i namještenike u ostatku Federacije", navedeno je u dopisu Sindikalne organizacije kantonalnih organa državne službe TK.

Kako ističu iz sindikata, osnivanje kantonalnog tijela za žalbe, koje se spominje u obrazloženju, također predstavlja potencijalnu opasnost na potpuni gubitak nepristrasnosti u odlučivanju, s obzirom na sva dosadašnja iskustva sa tijelima i institucijama koja bi trebala da odlučuju o pravima, obavezama i odgovornostima državnih službenika i namještenika, a koja su osnovana na području kantona.

"Naime, tijela koja se osnuju na istom nivou vlasti, konkretno na području kantona u praksi najčešće budu pod potpunim utjecajem vladajućih struktura te se suštinski izgubi smisao kompletnog postupka. To u praksi znači da iste osobe izrađuju zakonska rješenja kasnije kontrolišu primjenu tih rješenja i vrše nadzor nad istim. Često se institucije proglašavaju i nenadležnim, kako se ne bi 'suprostavile' vladajućoj većini, bez obzira na obaveze koje imaju prema zakonu. Takođe, osnivanje Odbora za žalbe TK bi bio prvi slučaj u Federaciji da jedan kanton osnuje kantonalno tijelo za rješavanje po žalbama iz i po osnovu radnog odnosa, što ovaj kanton uvodi u potencijalnu veću pravnu nesigurnost od trenutne, a dovodi i do odstupanja od osnovnih principa propisanih zakonom", mišljenje je sindikata.

Kažnjivo iznošenje ličnih stavova

Samostalni sindikat posebno ističe spornim odredbe prijedloga zakona, a koje se odnose na "iznošenje ličnih stavova i mišljenja kao i drugih informacija putem društvenih mreža i drugih medija, kojima se nanosi šteta ugledu organa državne službe".

Kako kažu sindikalisti, to je u suprotnosti sa Univerzalnom deklaracijom Ujedinjenih nacija o pravima čovjeka, prakse Ustavnog suda BiH u vezi člana 10. Evropske konvencije, kao i Povelje o temeljnim pravima Evropske unije.

"Ovdje također nije precizirano koji su to lični stavovi i mišljenja koji svojom formom nanose štetu i ugledu organa državne službe. Isto tako nije precizirano ko će i na koji način dolaziti do podataka o informacijama na društvenim mrežama i medijima. Ovdje se ostavlja sloboda rukovodiocima organa da sami tumače šta je to što bi nanosilo štetu organu državne službe pa bi tako bilo moguće da zbog nekog ličnog statusa i lajka na društvenim mrežama, a koji nije po volji rukovodioca organa( politički, vjerski i tako dalje) mogao da pokrene disciplinski postupak. Zbog opasnosti od zloupotreba tražimo da se ovaj član briše", dodaju iz Sindikalne organizacije kantonalnih organa državne službe TK.

Za njih je, između ostalog sporan i način propisivanja sedmog člana jer je, kako navode, ostavljen veliki prostor za zloupotrebu prilikom donošenja novih pravilnika o izmjenama i dopunama pravilnika o unutrašnjoj organizaciji.

"Potpuno je nejasno, a što je u praksi postao sve češći slučaj, da li će rukovodioci na ovaj način 'legalizovati' postupke degradiranja i unapređivanja državnih službenika i namještenika, što bi uz institut internog premještaja koji postoji samo u Tuzlanskom kantonu, kao način višestepene degradacije i unapređenja posebno državnih službenika postao novi model za degradacije i unapređenja. Instituti unapređenja skoro da su postali izuzetak, iako su propisani kao pravilo odnosno razrađen je postupak napredovanja", smatraju u sindikatu.

Kažu i da je za postupke degradiranja postalo pravilo korištenje instituta takozvanog "internog premještaja", iako je propisan postupak degradacije kroz disciplinski postupak.

"Uvođenjem člana 85a. na način kako je isti definisan, otvara se novi institut za zloupotrebu i moguću degradaciju i unapređenja kroz potrebe donošenja novog ili izmjene i dopune postojećeg Pravilnika. S tim u vezi, kako bi se tako nešto izbjeglo potrebno je jasno definisati šta znači potreba za donošenjem novog pravilnika, a šta izmjena i dopuna te u skladu s tim definisati da se prava državnih službenika kroz postupke donošenja pravilnika ne mogu umanjivati, osim izuzetno kada ne postoji više potreba za obavljanjem poslova u okviru neke oblasti. Dakle, potreba da bi se nešto 'ukinulo' treba da se ogleda u nepostojanju te oblasti za koju je organ uprave bio nadležan", navedeno je u dopisu.

Ponuđeno zakonsko rješenje iz sindikata smatraju neozbiljnim zbog načina na koji se pokušava donijeti. Navode da bi zakonodavac trebao razmisliti o poboljšanju uslova državnih službenika i namještenika, a ne predlaganjem zakonskih rješenja kojima se ugrožavaju i otežavaju ostvarivanja njihova prava.

"Od 2017. godine kada je Zakon donesen, a u kojem također nije učestvovao sindikat, u praksi su se pojavili određeni problemi u realizaciji određenih odredbi koje su se pokazale kao sporne i na šta smo ukazivali te bi sindikat pristao da se iste koriguju ili da se radi novi zakon o državnoj službi TK. Međutim, umjesto da nadograđujemo sistem državne službe u smislu kvaliteta i učinkovitosti temeljeno na međunarodnim principima, ovakva zakonska rješenja pretvaraju Tuzlanski kanton u 'slučaj' na što ne pristajemo", upozoravaju iz Sindikalne organizacije kantonalnih organa državne službe TK.

Iz sindikata na kraju insistiraju na njihovu potpunu uključenost u analizi i prijedlogu zakonskih rješenja, posebno za donošenje Zakona o državnoj službi TK, koji će se temeljiti na usklađivanju zakonskih rješenja sa Federacijom, čime bi se ispoštovali zakonski principi. O prijedlogu izmjena zakona uskoro će se očitovati i zastupnici u Skupštini Tuzlanskog kantona.