Tvrdnje nadležnih
0

BiH će kontrolu nad nebom uspostaviti do novembra 2011. godine

SRNA
BiH ni do kraja ove godine neće preuzeti kontrolu nad srednjim i višim slojevima sopstvenog vazdušnog prostora, jer još nije uspostavljena agencija koja bi vodila avione kroz više slojeve neba iznad BiH, piše sutrašnji "Fokus".

List navodi da su tehnički preduslovi, manje-više, već ispunjeni, ali da Oblasna kontrola letenja BiH ne može da počne s radom dok god domaći kadrovi ne preuzmu kontrolni toranj.

Prema saznanjima "Fokusa", školovanje kontrolora leta još nije privedeno kraju, zbog čega se kao orijentacioni datum preuzimanja kontrole vazdušnog prostora iznad BiH pominje tek 1. novembar naredne  godine. 

Dinamika uspostavljanja Oblasne kontrole letenja BiH bila je jedna od glavnih tema nedavnog sastanka predstavnika vazduhoplovnih vlasti BiH i delegacija Međunarodne organizacije za civilno vazduhoplovstvo i Evropske organizacije za kontrolu leta - potvrdio je direktor Direkcije za civilno vazduhoplovstvo BiH Đorđe Ratkovica.

On je napomenuo da stručnjaci ovih organizacija ovih dana testiraju postavljenu opremu, poslije čega će biti poznato kada bi se, i kako novi sistem mogao uključiti u operativni rad.

"Na sastanku s predstavnicima međunarodnih vazduhoplovnih organizacija zaključeno je da je BiH prilično odmakla na putu uspostavljanja sopstvenog sistema kontrole letenja, te da je u tom procesu neophodno ispuniti još neke uslove za samostalan rad", rekao je Ratkovica, napomenuvši da su domaći kadrovi, odnosno kontrolori letenja, jedan od glavnih uslova za sam početak operativnog rada.

On očekuje  skoro uspostavljanje agencije za pružanje usluga vazdušne navigacije (BH ANSA), što bi omogućilo bi BiH  preuzme  kontrolu nad sopstvenim vazdušnim prostorom.
Direktor Republičke direkcije za civilnu vazdušnu plovidbu Damir Ćopić rekao je da je usaglašen plan da novi provajder s testnim radom počne već 1. aprila naredne godine, a da preuzimanje dijela vazdušnog prostora iznad BiH do 10.000 metara visine bude najdalje do 11. novembra iduće godine. 

On je navo da bi, prema  toj dinamici, domaće snage kontrolu kompletnog vazdušnog prostora iznad BiH u potpunosti  preuzele tek 1. decembra 2012. godine. 

Damir Ćopić pojasnio je da put do kontrolnog tornja nije nimalo lak i jednostavan. Kandidati prvo prolaze selekcioni program, odnosno prvi evropski test za selekciju kontrolora letenja. Poslije toga slijede rigorozni ljekarski pregledi, jer kandidati moraju da zadovolje dosta stroge zdravstvene norme. 	Oni, koji uspješno polože sve to, počinju osnovno školovanje, koje se provodi u licenciranim centrima, uglavnom širom Evrope.

Ćopić navodi da poslije toga budući kontrolori letenja idu na simulator, koji po svojim tehničkim karakteristima mora da odgovara sistemu na kojem će oni danas-sutra raditi. Poslije simulatora, obuku nastavljaju na samom sistemu, uz instruktore. Školovanje jednog kontrolora letenja, prema njegovim riječima, košta oko 100.000 eura.