U 19 osnovnih škola
194

Asistenti velika pomoć u inkluziji: Sarajevski mališani misle da imaju dvije učiteljice

Piše: M. N.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
U 19 osnovnih škola na području Kantona Sarajevo angažovani su asistenti koji će pomoći učenicima s poteškoćama da savladaju gradivo i uspješno završe svoje školovanje. Do unazad tri godine direktori i nastavno osoblje su sami pravili programe i trudili se da inkluzija ovih učenika bude što uspješnija. Sada imaju veliku pomoć.

Kako nam je rekao predsjednik Sindikata osnovnog obrazovanja i odgoja KS Saudin Sivro, asistenti su uvedeni u zakon još 2011. godine, ali se to nikada nije realizovalo. Do sada je edukaciju za rad s djecom s raznim spektrom poteškoća prošlo 60 asistenata.

"Jasno je definisano da asistenti u nastavi nisu asistenti pojedinačnog učenika već tamo gdje imamo potrebu. Asistenti pomažu učeniku i radi s njim po individualno prilagođenom programu. Do sada su te individualne programe radili nastavnici i učitelji koji su pomoć tražili od Mjedenice i Centra Vladimir Nazor, te su ulagali mnogo truda da dovedu stručni tim u školu kako bi se uradila opservacija djeteta i napravio plan i program za njega. Sada to rade asistenti jer su oni koordinatori između škola i specijalnih ustanova", kazalo je Sivro.

Po jedan učenik s teškoćama u razredu

Direktor OŠ Malta Asmir Hasičić kazao je kao su prezadovoljni što su među školama koje su dobile asistenta jer je to bilo imaginarno prije tri godine.

"Asistenti u našoj školi rade u principu jedan na jedan ako je u pitanju učenik s težim intelektualnim poteškoćama ili s dva tri učenika koji imaju umjerene ili manje poteškoće. Kada formiramo odjeljenje gledamo da raspodijelimo tako da u razredu bude po jedan učenik s poteškoćama kako bismo olakšali i nastavnicima i učenicima, a s ciljem da se više mogu posvetiti djetetu", kazao je Hasičić.

Asistentica koja je angažovana putem Službe za zapošljavanje KS u njihovoj školi radi s jednim učenikom, a u tom razredu je prema pedagoškim standardima umanjen broj učenika. Pomaže mu da razumije i savlada gradivo, te a se u učionici osjeća prihvaćeno i jednako.

"Djeca na asistenticu gledaju kao na drugu učiteljicu i cilj je da se asistenti tako postave kako druga djeca ne bi osjetila da je to dijete posebno ili odvojeno. Bit je inkluzija. U našoj školi je angažovano ukupno sedam asistenata, od kojih je šest volontera koje smo angažovali na osnovu sporazuma koje Ministarstvo obrazovanja KS ima s udruženjem 'Dajte nam šansu'. Kod nas budu godinu, dobiju potrebno iskustvo za polaganje stručnog ispita, te nam pomognu u radu", rekao je Hasičić.

Nastavnici i učitelji se sami snalaze

U OŠ Malta imaju 23 učenika koja imaju određenu teškoću u učenju, a nad jednom trećinom je izvršena opservacija. Ostalima nisu precizirane teškoće jer su premali ili roditelji nisu dali saglasnost za opservaciju.

"Učenicima kojima je izvršena opservacija imaju individualne planove i programe po kojima asistenti, učitelji i nastavnici postupaju, a za ostalu djecu se prilagođavamo i nastavnici procjenjuju samo koliko i šta može učenik pa prave posebne programe kako bi im olakšali školovanje", kazao je.

I Sivro i Hasičić su kazali kako je ipak ovaj problem potrebno sistemski riješiti, odnosno da asistent bude primljen kao radnik, a ne da se rješava projektima.

"Treba vršiti prijem ovih radnika kroz konkurse jer postavlja se pitanje šta će biti s djecom kada završi projektat, odnosno Služba za zapošljavanje KS prestane finansirati. Vlada KS treba izdvojiti iz novog budžeta novac za prijem barem 20-30 asistenta. Ovo je sada gašenje požara, ali očekujemo da će resorno ministarstvo i vlada imati sluha pa da će i djeca koje ima puno s teškoćama biti sistemski riješena kao što su to uradili za djecu u Vladimir Nazoru gdje se edukuju kroz EDUS-ov program za djecu s autističnim spektrom, ali za sve poteškoće", rekao je Sivro.

Mali korak naprijed

Hasičić je rekao kako su ovo mali koraci naprijed, ali da se kvalitetno rješenje treba osigurati u budžetima resornih ministarstava jer su broj asistenata, kao i broj učenika i mobilni timovi propisani u pedagoškim standardima.

"Smatramo da problem inkluzivnom obrazovanja i angažovanja asistenata ne treba rješavati putem projekta već da u svakoj školi bude na usluzi djeci minimalno jedan asistent. Nastavnici nisu imali priliku učiti i dobiti iskustvo za rad s djecom s poteškoćama ili kroz seminare jer je teško primijeniti generalni model na svoj djecu već im se treba prilagođavati ovisno o poteškoći koji imaju", kazao je Hasičić.

Asistenti su potpisali ugovor na period od 1.10.2018. do 31.05. 2019. godine.

Kako su se ranije snalazili najbolje govori i svijetli primjer učiteljice Sanele Ljumanović iz OŠ "Osman Nakaš" koja je prije dvije godine počela sa svojim učenicima učiti znakovni jezik kako bi mogli komunicirati sa učenikom Zejdom koji ima poteškoće sa sluhom. Dobitnica je Šestoaprilske nagrade grada Sarajeva.