Nauka

Tri kontraverzne psihološke studije

Sarajevo-x.com
Naučna istraživanja u većini slučajeva donose nova saznanja i uglavnom rade za dobrobit društva. Međutim, u historiji naučnih istraživanja i raznih studija rađeni su i neki eksperimentalni poduhvati koji su prelazili granice etičnosti.

1. Eksperiminet pokornosti Stanleyja Milgrama

[SLIKA]1[/SLIKA]Milgram je bio profesor na Univerzitetu Yale, a u okviru eksperimenta pokornosti svojim studentima je kazao da zapravo učestvuju u istraživanju efekata kazne. Zatim im je kazao da jedni druge moraju podučavati određenim riječima i kad god bi "učenik" napravio neku grešku, njegov kolega - "učitelj" podvrgavao ga je električnim šokovima.

2. Zatvorski eksperiment Univerziteta Stanford

U ljeto 1971 godine, Phillip Zimbardo, profesor psihologije na Stanfordu poslao je svoje studente u zatvor. Studenti koji su se dobrovoljno odlučili za učešće u ovom eksperimentu dobili su čak i novčane naknade. Grupa dobrovoljaca podijeljena je na studente - zatvorenike i studente - čuvare. Studenti - zatvorenici iznenađeni su jednog dana u svojim domovima kada su studenti - čuvari došli po njih i stavili im lisice te ih odveli u improvizirani zatvor Univerziteta Stanford koji se nalazio u podrumu. U lažnom zatvoru oduzete su im lične stvari te su dobili uniforme i identifikacione brojeve. Studenti – čuvari morali su provoditi uobičajna zatvorska pravila i uspostaviti zatvorski red.

[SLIKA]2[/SLIKA]Za samo nekoliko dana studenti - čuvari počeli su provoditi sadističke i nehumane kazne nad svojim zatvorenicima koji su im ustvari kolege sa fakulteta. Studenti – zatvorenici mahom su padali u depresiju, obuzimao ih je strah i postajali su apatični. Iako su znali da se radi o eksperimentu, svi studenti, zatvorenici i čuvari, pridržavali su se pravila. Učesnici eksperimenta su za samo nekoliko dana dozvolili da uloge zatvorenika odnosno čuvara oduzme njihov vlastiti identitet. Posljedice su bile toliko dramatične da je eksperiment prekinut nakon samo šest dana.

3. Little Albert

Psiholog John B. Wartson i njegova kolegica Rosalie Rayner proveli su jedan od najpoznatijih i istovremeno najkontraverznijih eksperimenata u historiji psihologije. Naime, ovi istraživači, za potrebe svoje studije, koristili su 11-mjesečnu bebu koja je postala poznata pod imenom "Mali Albert“ (Little Albert) kako bi izučili proces učenja odnosno razvijanja emocija. Watson i Rayner su ovim pokusom pokazali da je mnogo strahova uslovljeno drugim strahovima te da se ovakvi osjećaji nižu jedan na drugog.

[SLIKA]3[/SLIKA]Prije eksperimenta, Mali Albert bio je normalna beba koja se bojala glasne muzike, a voljela male bijele miševe. Nakon što je Watson puštao iznimno glasnu muziku u blizini glave Malog Alberta i istovremeno mu dao malog bijelog miša da se igra sa njim, Mali Albert je nakon izvjesnog vremena zamrzio male bijele miševe. Na taj način, Watson je podučio Malog Alberta da se počne bojati njemu do tada omiljenih životinja. Ovim pokusom Watson je dokazao da se strahovi mogu naučiti te da nisu urođeni, ali je njegova metoda oštro kritikovana.