Naučnici iznenađeni

Sjeverna Koreja i dalje kontroliše svoj prvi satelit koji ima neočekivanu sposobnost

F. H.
Fotografije sa lansiranja (Foto: EPA-EFE)
Prvi sjevernokorejski špijunski satelit je "živ", rekli su stručnjaci za svemir, nakon što su otkrili promjene u njegovoj orbiti koje sugerišu da Pjongjang uspješno kontroliše letjelicu, iako su njegove mogućnosti i dalje nepoznate.

Nakon dva neuspjeha, Sjeverna Koreja je u novembru uspješno lansirala satelit Malligyong-1 u orbitu. Državni mediji Pjongjanga tvrdili su da su fotografirali osjetljiva vojna i politička mjesta u Južnoj Koreji, SAD-u i drugdje, ali nisu objavili fotografije. Nezavisni radio tragači nisu otkrili signale sa satelita.

"Ali sada definitivno možemo reći da je satelit živ", napisao je u utorak na blogu Marco Langbroek, satelitski stručnjak na Univerziteta Delft Technology u Nizozemskoj.

Od 19. do 24. februara satelit je izvodio manevre kako bi podigao svoj perigej, ili najnižu tačku u svojoj orbiti, na 497 km s 488 km , rekao je Langbroek, pozivajući se na podatke iz Kombinovanih svemirskih operacija pod vodstvom SAD-a.

"Manevar dokazuje da Malligyong-1 nije mrtav i da Sjeverna Koreja ima kontrolu nad satelitom - nešto što je bilo osporavano", rekao je.

Ministarstvo odbrane Južne Koreje reklo je da je i ono procijenilo da je satelit u orbiti, ali je reklo da neće dalje komentirati pojedinačne analize. U ponedjeljak je ministar odbrane Shin Won-sik rekao da satelit ne pokazuje nikakve znakove obavljanja drugih zadaća ili sudjelovanja u izviđanju.

"Iako doista trenutno ne možemo biti sigurni snima li satelit uspješno slike, on barem izvodi orbitalne manevre, tako da je u tom smislu funkcionalan", napisao je Langbroek o Shinovim komentarima.

Manevar podizanja orbite bio je iznenađenje jer je prisutnost ugrađenog pogonskog sistema bila neočekivana, a prethodni sjevernokorejski sateliti nikad nisu manevrirali, rekao je.

"Imati kapacitet za podizanje orbite satelita velika je stvar", rekao je Langbroek.

To je značilo da dokle god ima goriva u satelitu, Sjeverna Koreja može produžiti životni vijek satelita podizanjem njegove visine kada postane preniska zbog raspadanja orbite, zaključio je.

Harvardski astronom i orbitalni tragač Jonathan McDowell rekao je da se čini da je satelit ispravljao svoj položaj u svemiru dok se kretao tamo gdje je bio ubrzo nakon lansiranja, umjesto da se neprijateljski kreće prema satelitu druge zemlje, sposobnost za koju je rekao da je satelit “ puno premalen.”

SAD, Rusija i Kina, najveće svjetske svemirske sile, posljednjih su godina lansirale satelite sve sposobnije za manevriranje i pregled drugih orbitalnih objekata.

Ali kompanije i zemlje često manevriraju svojim satelitima kako bi poboljšale položaj objekta u orbiti. Razni drugi razlozi za manevriranje uključuju izbjegavanje drugih satelita ili komada svemirskog otpada ili ovisno o sposobnostima satelita, prelazak iznad područja od interesa na Zemlji.

Američka svemirska komanda, koje prati sve aktivne objekte u orbiti i ponekad procjenjuje njihovu funkciju, nije odmah komentiralo sjevernokorejski satelit.

Nuklearno naoružana Sjeverna Koreja obećala je lansirati još tri špijunska satelita 2024. godine. ​