Iznenađenje

Galaksije u svemiru rotiraju istom brzinom i jednu rotaciju naprave za milijardu godina

SRNA
Foto: Ilustracija
Astronomi su, na sopstveno iznenađenje, otkrili da sve galaksije u svemiru, bez obzira na veličinu, rotiraju istom brzinom i da jednu rotaciju naprave za milijardu godina.

Na Zemlji, dužina dana mjeri se rotacijom planete oko svoje ose, a dužina godine kružnim kretanjem oko Sunca. Ono što je interesantno, a što do sada nije bilo primijećeno, jeste da za zvijezde na ekstremnim periferijama galaksija oko centra svojih galaksija "jedna godina" traje oko milijardu godina.

Za naše Sunce, jedna rotacija oko sredine naše galaksije Mliječni put traje oko 225 do 250 miliona godina, tako da rotacija nije ista za sva tijela, a zavisi od njihove udaljenosti od centra.

Vođa istraživanja Gerhard Meurer rekao je da je otkriće o ujednačenom rotiranju galaksija "prilično čudno".

"Pomislio sam da je to prilično čudno. Male i velike galaksije - sve rotiraju za isto vrijeme", rekao je profesor Meurer iz Međunarodnog centra za radijska astronomska istraživanja, prenijela je agencija AAP.

Istraživači su pronašli i dokaze o tome da se starije zvijezde nalaze bliže ivicama galaksija, iako se očekivalo da se tu nađu novoformirane zvijezde i gas.

Prema dosadašnjim teorijama, galaksije se razvijaju u dužem vremenskom periodu i postepeno se šire, pri čemu starije zvijezde zauzimaju mjesto bliže centru diska.

Meurer je rekao da će ovo otkriće pomoći astronomima da shvate gdje se galaksije završavaju i da više ne gube vrijeme i procesorsku moć kompjutera na oblasti izvan njihovih ivica.

Rezultati istraživanja objavljeni su u žurnalu "Mjesečni zapisi Kraljevskog astronomskog društva".