magazin
109

Kada se udruže DJ i VJ: Amar Mulabegović u Sarajevo donosi jedinstvenu vizuelnu predstavu

Piše: I. P.
Dana 21. maja sa početkom u 22 sata, u sarajevskom Domu mladih organizovat će se audiovizualno druženje gdje će nastupiti internacionalni producent sa bosanskohercegovačkom adresom - Billain. Šestosatni program okupit će i druge izvođače elektronske scene, a jedan od njih je Amar Mulabegović - VJ/mapping majstor i osnivač renomirane češke kompanije Macula.

Ambasada Češke Republike u BiH prepoznala je i podržala ovaj događaj te kolaboraciju umjetnika Adisa Kutkuta/Billain i Amara Mulabegovića/Macula kao uspješnu saradnju vrijednu pažnje.

U razgovoru za Klix.ba, Mulabegović je opisao kratku historiju VJ-inga, njegovu ulogu u njemu, značaj i buduće projekte u BiH i inostranstvu.

Možeš li svojim riječima opisati koncept VJ-inga i mappinga?

Ukratko govoreći, princip VJ-inga je baziran na osnovnom principu loopa/lupinga, a mapping je neka vrsta nadograde u tom smislu da radi sa optičkim iluzijama, dok u nekim slučajevima ima i izražajniju narativnost.

Kako izgleda jedna priprema mappinga, kako proučavaš objekat, šta je najbitnije i koliko traje kreiranje jedne "predstave"?

Uvijek se radi o individualnom procesu stvaranja. Pojedini tehnološki postupci su identični: pogledati lokaciju i proučiti objekat kao takav (dimenzije, pozicija u prostoru, boja, kontrasti, materijali, svrha i historijski značaj...), utvrditi koji su pozitivni i negativni atributi, uzeti “otisak” lokacije uz pomoć fotografija ili laser skenera i nakon toga pripremiti neki tehnički setup za projektore sa zvukom. Sljedeći korak tokom stvaranja vizuala i priče oko svega toga je potpuno individualan proces i svaki put čovjek skonta nešto novo što mu do tada nije palo na pamet.

Kako izgleda 2015. godina po pitanju tvog zanimljivog posla, a kako djeluje 2016. i kakvi te projekti očekuju?

Prošla godina je za nas bila prilično velika pogotovo zbog jednog projekta i pored toga što svake godine organiziramo light festival u Pragu pod nazivom Signal festival. Imali smo tu čast pokrenuti projekat koji je udružio 14 različitih motion designera iz Engleske, Francuske, Švicarske, SAD-a, Turske i Česke kako bi napravili 45 minuta mapping sadržaja za live koncert Česke filharmonije. Koncert uživo je bio jedinstven događaj i pored toga sto smo bili upoznati sa tim kako ce to izgledati. Jednostavno najkompleksniji i ujedno najbolji projekat na kojem sam radio do sada.

Ove godine nas čeka novo izdanje Signal festivala i jedan veliki mapping projekat u Engleskoj, barem za sad tako izgleda. Možda uspijemo naći hrabre investitore za jednu veoma interesantnu LED instalaciju u saradnji sa Billainom, koja u ovom slučaju neće biti mapping projekat, ali vjerujem da će i pored toga ostaviti veoma jak audio-vizualni trag u kreativnoj industriji.

Zasigurno poznaješ historiju mappinga. Kako se on razvijao, gdje su mu počeci i ko su osobe čiji su te radovi najviše impresionirali?

Sve je to počelo prilično davno, jos 1969. godine kada je Disneyland otvorio jednu od svojih atrakcija koristeći se principom mappinga. Tad je to još nosilo naziv “Spatial Augmented Reality”, a sada se to isto može naći pod video mappingom ili projection mappingom. Tokom 80-ih i 90-ih bilo je još pojedinih mapping projekata, a veliki boom je počeo u periodu 2009. - 2010. godina.

Od tada je mapping kao vizualni medij prošao dinamičnim procesom razvijanja kao veoma upečatljiv reklamni trik, a to je bio ujedno i jedan od glavnih razloga što je većina progresivnih autora odlučila da krene drugim putem i proba naći neki suprotan pol u svemu tome. Trenutno, sadašnji mapping autori/grupe koje veoma cjenim su Romain Tardy (bivsi član grupe AntiVjs), Laszlo Zsolt Bordos (Bordos.Artworks), Onionlab, Playmodes i Sila Sveta.

Kako izgleda mapping u BiH, ko su najveći predstavnici i kako bi ocijenio razvoj VJ-inga u BiH, regiji i Češkoj?

Nazalost nemam neki uviđaj o stanju mappinga i VJ-inga u Bosni i iskreno se nadam da će mi ova posjeta omogućiti da steknem neke nove informacije koje bi doprinijele većoj saradnji na bazi Prag - Sarajevo. Sam pokušavam da uspostavim neku ozbiljniju saradnju i ovo je takoreći prvi od niza novih projekata koje želimo odraditi u BiH u saradnji sa lokalnim autorima, a ujedno pokušati dovući i velika mapping imena koje sam već spomenuo.

Postoji li objekat na kojem bi volio izvesti mapping, ali do sada nisi imao priliku?

Naravno da postoji, a ima ih i više nego jedan. Neki od njih su u BiH i nadam se da će iduće godine doći i do te prilike da pokažemo svijetu kako se i u Bosni mogu napraviti mapping projekti internacionalnog značaja. To bi trebao biti highlight iduće godine... jedva čekam.

Billain at Dom Mladih

Amar u Sarajevo dolazi u ponedjeljak 16. maja i tokom svog boravka održat će predavanje studentima na Akademiji likovnih umjetnosti te se pripremati za nastup sa Billainom, ali i za neke druge saradnje koje ima na umu.

Adis Kutkut poznatiji kao Billain internacionalni je producent, sound designer i DJ iz Sarajeva. On je sve zastupljeniji na svjetskoj muzičkoj sceni. Učestvovao je na dva albuma Ede Maajke i tri albuma Frenkie-a za Menart, radio je sa Božom Vrećom te na drugom albumu benda VelaHavle. Na internacionalnoj domeni Billain je nastupao na svim značajnim festivalima: Fusion, Springfest, Outlook, LostTheory, Bredabarst, Exit, Bangface, Boomtown, Back2thetrack, LetitRoll, itd.

Pored umjetnika i krila koje je eventu dao Red Bull tu su i partneri koji su svojom svesrdnom podrškom doprinose realizaciji događaja i razvoju elektronske scene u BiH: Tuborg, Smoking, Superfood i Jeftina štampa.ba, Printart i Notacut.

Za produkciju i kompleksnu postavku ovog dogadjaja pobrinuli su se: Art Lab, Pal-e i Multimedia.