Asimetrija u entitetima
22

Zašto je Dodiku zanimljiva pozicija potpredsjednika FBiH? Jake nadležnosti i mogućnost blokiranja

Ervin Mušinović
Zahtjev Milorada Dodika da se SNSD-u dodijeli pozicija potpredsjednika entiteta FBiH aktuelizirao je priču o asimetričnim nadležnostima entitetskih potpredsjednika. Za razliku od FBiH, u kojoj potpredsjednici djeluju kao šefovi izvršne vlasti, potpredsjednici bh. entiteta RS nemaju nikakvu samostalnu nadležnost.

Predsjednik SNSD-a Milorad Dodik prošle sedmice je javno obznanio kako njegova stranka traži poziciju potpredsjednika bh. entiteta FBiH iz reda srpskog naroda. Na taj način SNSD bi se uspio "dokopati" izvršne vlasti u FBiH s obzirom na to da Ustav Federacije BiH daje potpredsjednicima FBiH značajne ovlasti i da u praksi oni predstavljaju važnu kariku u funkcionisanju izvršne vlasti.

Argument koji se koristi za prisvajanje pozicije potpredsjednika FBiH je priča o "legitimnim Srbima", odnosno stav Milorada Dodika kako pravo na zastupanje Srba u Federaciji BiH pripada isključivo SNSD-u. Ova ideja i ranije je bila iznošena u javnosti, ali Dodikov SNSD nikada nije uspio dobiti poziciju potpredsjednika FBiH.

Pismenim političkim dogovorom lidera SDA Bakira Izetbegovića, DF-a Željka Komšića i SBB-a Fahrudina Radončića mjesto potpredsjednika FBiH iz reda srpskog naroda pripalo je DF-u koji se ne namjerava odreći ove pozicije u korist Dodika. Komšić je otvoreno u izjavi za Klix.ba poručio Dodiku da se pomiri s tim da neće dobiti ovu poziciju.

Koja je razlika u ovlastima potpredsjednika FBiH i potpredsjednika RS-a

Kao argument zbog kojeg bi se Dodiku trebala prepustiti pozicija potpredsjednika FBiH koristi se i činjenica što se na pozicijama potpredsjednika RS-a nalaze Ramiz Salkić (SDA) i Josip Jerković (HDZ), kadar političkih stranaka koje čine okosnicu vlasti u FBiH. Međutim, zaboravlja se kako prosto nije moguće porediti pozicije potpredsjednika FBiH i potpredsjednika RS-a zbog ustavnih nadležnosti, ali i načina izbora entitetskih potpredsjednika.

Naime, Salkić i Jerković svoj legitimitet crpe iz direktne volje birača koji su im na izborima 2018. godine ukazali povjerenje. Predsjednik i potpredsjednici RS-a direktno se biraju s liste kandidata za predsjednika RS-a, tako što se za predsjednika RS-a bira kandidat koji osvoji najveći broj glasova, a za potpredsjednike RS-a kandidati iz reda druga dva konstitutivna naroda koji imaju najveći broj glasova poslije izabranog predsjednika bh. entiteta. Za razliku od potpredsjednika RS-a koji se biraju na direktnim izborima predsjednika i potpredsjednike FBiH bira Parlament FBiH na mandat od četiri godine.

Pored toga, nadležnosti potpredsjednika FBiH i potpredsjednika RS-a ne mogu se uopće porediti. Provođenjem odluke Ustavnog suda BiH, institucija predsjednika Federacije BiH doživjela je krupne promjene. Amandmanima na entitetske ustave koje je nametnuo visoki predstavnik (takozvani "Petritschevi amandmani") utvrđena su asimetrična rješenja u pogledu ovih funkcija u FBiH i RS.

Provođenjem odluke o konstitutivnosti sva tri naroda u FBiH uvedena je funkcija još jednog potpredsjednika FBiH, ali je napušten princip jednogodišnje rotacije na funkciji predsjednika Federacije BiH. U ostvarivanju većine nadležnosti predsjednik i potpredsjednici FBiH djeluju kao svojevrsno predsjedništvo FBiH, jer odluke donose konsenzusom.

U FBiH predsjednik ne može raspustiti neki od domova Parlamenta FBiH bez saglasnosti potpredsjednika FBiH, predsjednik tek nakon konsultacija s potpredsjednicima može predložiti imenovanje ili smjenu Vlade FBiH, predsjednik uz saglasnost s potpredsjednicima FBiH predlaže nove sudije u Ustavnom sudu FBiH, imaju pravo na podnošenja zahtjeva za ocjenu ustavnosti i predsjednik uz saglasnost s potpredsjednicima može predlagati amandmane na Ustav FBiH.

Izjednačavanje u praksi: Bez saglasnosti Salkića ne bi se mogla imenovati Vlada RS-a

Što se tiče entiteta RS, ustavni položaj potpredsjednika RS se razlikuje od položaja potpredsjednika FBiH. Naime, potpredsjednici RS-a nemaju nikakvu samostalnu nadležnost i oni samo pomažu predsjedniku u obavljanju njegovih poslova. Da budemo još precizniji, samo onih koje im povjeri predsjednik RS-a.

U Ustavu RS-a navedeno je da "dva potpredsjednika RS-a pomažu predsjedniku RS-a u obavljanju poslova koje im povjeri predsjednik" i da predsjednik RS-a "određuje koji će ga potpredsjednik mijenjati u slučaju privremene spriječenosti da obavlja svoje funkcije".

Na drugoj strani, predsjednik RS-a ima ovlasti da bez saglasnosti potpredsjednika RS-a predloži kandidata za predsjednika Vlade RS-a, razrješenje Vlade RS-a, predlaže nove kandidate za predsjednika i sudije Ustavnog suda RS-a, predlaže članu Predsjedništva BiH iz reda srpskog naroda ambasadore i druge međunarodne predstavnike Bosne i Hercegovine iz RS-a, odlučuje o raspuštanju Narodne skupštine RS-a i pokreće prijedloge izmjene Ustava RS-a.

Stranka demokratske akcije (SDA) zauzela je jasan stav kako se sa SNSD-om može razgovarati jedino o tome da potpredsjednici RS-a iz reda bošnjačkog i hrvatskog naroda dobiju iste ovlasti u RS-u kakve imaju potpredsjednici u FBiH.

Demonstracije radi, to bi značilo da se naprimjer bez saglasnosti potpredsjednika RS-a Ramiza Salkića ne bi mogao imenovati novi saziv Vlade RS-a ili predsjednica RS-a Željka Cvijanović ne bi mogla smijeniti Vladu RS-a. Također, to bi značilo da bi Salkić ili Jerković direktno odlučivali o novim sudijama u Ustavnom sudu RS-a i da bi mogli osporavati usvojene zakone u RS-u pred Ustavnim sudom RS-a.

Edin Ramić (Foto: Klix.ba)
Edin Ramić (Foto: Klix.ba)

Potpredsjednik SDA i predsjednik Kluba Zajedno za BiH u NSRS-u Edin Ramić rekao je za Klix.ba kako je SNSD, ukoliko je želio sarađivati sa strankama koje imaju sjedište u entitetu FBiH, imao priliku to pokazati prilikom izbora Vlade RS-a i dati određene pozicije strankama za koje glasaju Bošnjaci i Hrvati.

"Očigledno je da u RS-u ne važe glasovi Bošnjaka za SDA ili Hrvata za HDZ, već učešće Bošnjaka i Hrvata u vlasti kompenziraju kadrom SNSD-a, Socijalističke partije, Ujedinjene Srpske i tako dalje. U FBiH bi da pričaju o 'autentičnim Srbima' po uzoru na HDZ. Ne treba dozvoliti SNSD-u da ima potpredsjednika FBiH koji može blokirati procese", rekao je Ramić.

Istakao je da se apsolutno slaže s tim kako politički predstavnici iz reda srpskog naroda, a koji dolaze iz Drvara, Glamoča ili drugih sredina, trebaju biti zastupljeni u institucijama Federacije BiH te da se prema Srbima u FBiH ne treba odnositi isto kako se SNSD u RS-u odnosi prema Bošnjacima i Hrvatima.

"Naravno, ne treba dozvoliti SNSD-u da svojom rukom iz Banje Luke blokira procese u FBiH, što bi s pozicije potpredsjednika FBiH bilo moguće", kazao je Ramić.

On je rekao kako se ne mogu porediti ustavne nadležnosti potpredsjednika FBiH i potpredsjednika RS-a, jer potpredsjednici u RS-u samo imaju određene beneficije, plaće, naknade i kabinete u potkrovlju u koje ih je smjestio Milorad Dodik.

"Oni nemaju nikakve nadležnosti. Njima je šef predsjednik RS-a i oni su samo uposlenici kabineta predsjednika RS-a. Formalno predstavljaju narode koji su ih izabrali, ali nemaju nikakve suštinske nadležnosti. U FBiH je drugačije, jer su u praksi i predsjednik i potpredsjednici šefovi izvršne vlasti. Oni zajedno, koordinisano i konsenzusom donose odluke", rekao je Ramić.

Kako kaže, nadležnosti potpredsjednika u entitetima morat će se jednog dana izjednačiti, jer je u RS-u izigrana odluka Ustavnog suda BiH na način da je samo stvoren privid demokratskog kapaciteta Bošnjaka i Hrvata u odlučivanju, čime se složio s izjavom zastupnice SDA u Zastupničkom domu Parlamentarne skupštine BiH Alme Čolo koja je kazala da je pozicija potpredsjednika RS-a samo protokolarna pozicija.