biznis
0

Upravi Željeznica RS dat rok da spasi kompaniju od propasti

FENA
Foto: Arhiv
Foto: Arhiv
Ukoliko menadžment i Nadzorni odbor Željeznica Republike Srpske u roku od 90 dana ne dostave jasan i precizan plan restrukturiranja tog gubitaša, premijer RS-a Aleksandar Džombić danas ih je pozvao da podnesu ostavku.

Konstatujući ono što se znalo već duže vrijeme da je stanje u ovom javnom preduzeću veoma teško, Džombić je potvrdio da je akumulirani gubitak Željeznica 185 miliona maraka, a samo u prošloj godini je „proizveden“ gubitak od 18,5 miliona, dok su i u planu poslovanja za naredne dvije godine, koji je usvojila Skupština tog akcionarskog društva također planirani gubici od 18 do 20 miliona maraka.

Vlada je konstatirala da plan poslovanja ne sadrži neophodne mjere restrukturiranja tog preduzeća koje će garantirati njegov opstanak i normalno funkcioniranje.

„U planu mjera, koji je dostavljen Vladi i danas je razmatran na tematskoj sjednici, jasno smo stavili do znanja menadžmentu da ove mjere nisu prihvatljive jer ne garantiraju funkcioniranje preduzeća i suštinski ne predstavljaju restrukturiranje“, potvrdio je Džombić na pres-konferenciji.

Naveo je da je u dokumentu uočen niz nepravilnosti i neefikasnosti Željeznica, od toga da ne postoje evidencije nabavke zaliha, ne postoje evidencije prisustva na poslu, ne postoji objedinjen softver za izvještavanje, poslovanje, a čak se dijelovi bilansa stanja ručno izrađuju.

Sve to, kaže, onemogućava menadžment da adekvatno i efikasno upravlja ovim sistemom.

Džombić je kategoričan da predloženi plan mjera koji je sačinila uprava nije prihvatljiv, jer se ne bavi suštinskim problemima, a Vlada RS-a ga je prihvatila samo u dijelu koji konstatira probleme tog preduzeća, ali koji su do sada, kako navodi, trebali biti riješeni.

„Niz navedenih problema mogao je biti riješen u proteklih godinu i po dana“, ustvrdio je entitetski premijer i zatražio od menadžmenta Željeznica i Ministarstva saobraćaja i veza RS-a da u roku od 90 dana usvoje plan restrukturiranja koji će garantirati sanaciju i spas tog preduzeća od potpune propasti.

„RS ima javni interes da Željeznice RS-a budu spasene jer obavljaju javnu funkciju i potrebne su privredi“, kazao je on i obećao da će Vlada ispoštovati sve svoje obaveze u planu restrukturiranja, uključujući i konverziju Vladinih potraživanja u kapital, ukoliko će to poboljšati funkcioniranje željeznica.

U ovom trenutku Željeznice RS-a imaju zaduženje od 140 miliona maraka inokredita, koji ne vraćaju, a Džombić ističe da je i saldo neplaćenih kredita prema Vladi RS-a 30 miliona maraka, jer je ona izmirila te kredite umjesto Željeznica RS, koje nemaju taj iznos.

Nakon tematske sjednice Vlada RS-a pred novinare je izašao samo entitetski premijer, a na pitanje zašto se nije obratio generalni direktor Dragan Savanović, Džombić je rekao da nije zato što je predložio mjere koje nisu prihvatljive i dovoljne da se spasi i opstane da radi to preduzeće.

Kredibilni plan poslovanja na kojem insistira Džombić je da uprava predloži da li će to biti jedan privredni subjekt, dva ili više, kako je urađeno u zemljama okruženja, odvajanje putničkog od teretnog saobraćaja, šta uraditi s imovinom, a treba procijeniti i optimalan broj zaposlenih, koji je oko 3.400 radnika, što je višak od oko 1.000 radnika...

Optimalan broj je 2.500, ali uprava mora predložiti po svojoj procjeni koji je to broj, kako Željeznice zbog svih nabrojanih problema ne bi otišle u stečaj.

Međutim, Džombić je dodao da se boji da u menadžmentu „postoji neodlučnost i za usvajanje i provođenje“ mjera na kojima insistira.

Za sva dugovanja, gubitke i silne kredite Željeznica RS-a znalo se posljednih nekoliko godina, ali osim sporadičnih najava mogućih reorganizacija ništa nije urađeno, i kao i danas postavljani su samo novi rokovi do kada treba sačiniti plan tih mjera.