(R)evolution
203

Sarajevo Marketing Summit obilježila i tema o premium internet portalima u BiH

Klix.ba
Foto: I. Š./Klix.ba
(Foto: I. Š./Klix.ba)
Sarajevo Marketing Summit koji je održan danas u hotelu Hills na Ilidži obilježilo je i izlaganje o premium portalima za koje su zaslužni predstavnici portala SportSport.ba i Klix.ba.

Ovogodišnjem Sarajevo Marketing Summitu prisustvovalo je 400 učesnika, dodijeljena su tri priznanja Marketing Superstara, a među govornicima našli su se i direktor portala SportSport.ba Emir Haračić i sales manager portala Klix.ba Ivan Vidović, koji su predstavili svoje viđenje premium portala u Bosni i Hercegovini i oglašavanje na istim.

Haračić i Vidović govorili su o digitalnom oglašavanju na domaćim medijima s fokusom na premium oglašavanje za premium oglašivače.

"Novac će vam kupiti solidnog psa. Ali samo ljubav će učiniti da maše repom", citat je kojim je Haračić otvorio izlaganje objašnjavajući kako je upravo ta ljubav ono što je premium kod premium portala.

"Kako u marketinškom lijevku napraviti što veći efekat u srednjem nivou gdje se stvara emocija prema brendu, pogotovo imajući u vidu da većina najvećih oglašivača nema problem sa prepoznavanjem brenda i awarenessom: Svako je čuo da postoji Audi i o tome kupce ne treba posebno obavještavati. Ali ako želite da im krene voda na usta pri pomisli na Q7 i da emocija prema njemu bude veća nego prema konkurentima iz Mercedesa i BMW-a, e to je onda već druga priča", tvrdi Haračić.

Kako bi objasnio zašto su premium portali ključni za premium oglašivače Haračić je iznio podatak istraživačke agencije ComScore, koja je 2016. godine u Americi napravila istraživanje na kampanjama na stotinjak premium i non-premium portala i uporedila efekat oglašavanja. Rezultat je bio očekivan: Premium portali pokazali su se efikasnijim kroz sve nivoe marketinškog lijevka, ali pogotovo u srednjem gdje je učinak bio i do 3,5 puta bolji. Ima to veze i sa vidljivosti oglasa, bržim učitavanjem, manjim brojem oglasa na jednoj stranici i svim onim što veće kuće tehnički rade da bi što bolje prikazale vaš oglas, ali najvažnija stavka je taj takozvani Halo efekat kojeg daje snaga i prepoznatljivost premium medija.

Kasnije je bilo i govora o historiji internet medija u BiH od 2000. godine do danas. Zanimljivo je kako su društveno-politička dešavanja u BiH utjecala na brzo povećanje dosega pojedinih medija bez ikakve značajne investicije u brend, razvoj i sadržaj. Prvenstveno radi se o tzv. beboluciji iz 2013. te demonstracijama i poplavama iz 2014. godine. Sve ove događaje su pojedini non-premium mediji iskoristili za kreiranje velikog broja Facebook stranica kako bi kroz iste promovirali svoj medij besplatno i ostvarili veliki rast preko noći. U to vrijeme su praktično i nastale i prve lažne vijesti i klikbejt naslovi u BiH. Uz doseg od oko 12% na Facebooku u to vrijeme to je rezultairalo da neki portali za koje do jučer niste ni čuli postanu najveći u BiH po broju različitih korisnika, a to je bilo dovoljno za needucirane oglašivače da ka njima usmjere budžete. Naravno, takve kampanje nisu radile, tačnije nisu radile ništa bolje od AdWords kampanja, jer posjetioci sa Facebooka nisu znali ni na kojem su sajtu, niti su mu vjerovali.

Od 2016. godine oglašivači razočarani ovakvim medijima okreću se Facebooku i Googleu, a premium portali da bi kompenzirali gubitke otvaraju premium pozicije za Google oglase. Godinu kasnije obilježio je sve veći broj AdWords i Facebook stručnjaka u BiH. U 2018. godini AdExchange servis mogućuje portalima da kontrolišu cijene programmatic oglasa i one se izjednačavaju sa cijenama premium oglasa iz cjenovnika. Pojavljuju se i prvi “Fact Checking” projekti koji podižu svijest o lažnim vijestima i klikbejtu kao veoma štetnoj pojavi, a oglašivači koji nisu prepoznali dešavanja plaćaju premium cijenu za non-premium Facebook publiku.

Šta internet portale čini premiumom pokušao nam je objasniti sales manager portala Klix.ba Ivan Vidović.

"Premium portali prije svega imaju vlastiti autorski sadržaj, impressum, poštuju autorska prava, ne objavljuju lažne ili klikbejt vijesti. Njihova publika je lojalna, otvaraju naslovnicu, čitaju više sadržaja, provode dosta vremena na mediju, a njihov inventar za oglašavanje je kvalitetan, poštuju standarde, koriste napredne servise za serviranje oglasa. Publika na premium portalima osjeti povjerenje, sigurnost, ima naviku i osjeća se kao kod kuće", tvrdi Vidović.

Što se tiče premium oglašivača, Vidović objašnjava da samo 20% premium oglašivača ostvaruje čak 80% prometa, da ulažu mnogo i očekuju mnogo, pametno planiraju i ciljevi su im iznad cijene. S druge strane, čak 80% non-premium oglašivača ostvaruje svega 20% prometa, ulažu malo i očekuju mnogo, idu na kvantitet i bitna im je samo cijena.

Glavne opasnosti oglašavanja na non-premium portalima su sigurnost brenda, prenapučenost reklamama, dodir s konkurencijom, multioglasi i krivi kontekst.

Kako prepoznati premium portale Haračić i Vidović su pokazali kroz nekoliko bitnih parametara koje medijski planeri trebaju imati na umu, a to je prije svega koliko određeni medij ima posjeta na naslovnici, koliko posjetitelja dolazi sa društvenih mreža, da li korisnici stvarno provode dosta vremena čitajući određeni portal i sl.