Impozantna gradnja
114

Privredno osvajanje Nagorno-Karabaha: Kako Azerbejdžan na terenu potvrđuje ratnu pobjedu

V. K.
Infrastrukturni projekti u Nagorno-Karabahu (Foto:Twitter)
Infrastrukturni projekti u Nagorno-Karabahu (Foto:Twitter)
Rat između Armenije i Azerbejdžana na spornom području Nagorno-Karabaha, obilježio je oktobar i novembar 2020. godine. Godinu poslije, Nagorno-Karabah umjesto ratišta pretvoren je u veliko gradilište.

Iako se sukobi u ovoj regiji, tačnije na graničnim područjima i linijama razdvajanja između Armenije i Azerbejdžana bilježe i danas, te se sigurnosna situacija ne može ocijeniti u potpunosti stabilnom, čini se kako kako Azerbejdžan ne gubi vrijeme.

Nakon rata u kojem je azerbejdžanska vojska ostvarila značajne rezultate, a koji su doprinijeli i pripajanju većeg dijela Nagorno-Karabaha Azerbejdžanu, zvanični Baku se okrenuo drugom dijelu plana povezivanja ove teritorije s ostatkom azerbejdžanske teritorije.

Između ostalog, plan povezivanja Nagorno-Karabaha s Azerbejdžanom osim što ima političku dimenziju, poprimio je i onu infrastrukturnu. Državna agencija za puteve Azerbejdžana objavila je sredinom septembra 2021. godine mapu puteva koji bi u narednom periodu trebali povezati dijelove Nagorno-Krabaha kao što su Lachin, Kelbajar i Agdham sa ostalim dijelovima teritorije.

Neki od projekata uključuju i autoput Fuzuli-Shusha koji se još zove i "Put pobjede". Pripreme za radove na ovom autoputu krenule su još 16. novembra 2020. godine, a predsjednik Azerbejdžana Ilham Aliyev postavio je 14. januara 2021. godine kamen temeljac na 27. kilometru ovog projekta ukupne dužine nešto više od 85 kilometara. U međuvremenu, na ovom dijelu izgrađeni su brojni podvožnjaci i mostovi, a put je zvanično otvoren 7. novembra.

Dio puta Fuzuli-Shusha (Foto: Twitter)
Dio puta Fuzuli-Shusha (Foto: Twitter)

Osim poveznice s Bakuom, razvoj infrastrukture i "Puta pobjede" ima i značajnu turističku karakteristiku s obzirom da Azerbejdžan ulaže veliki novac kako bi upravo Shushu predstavio kao glavni turistički potencijal Nagorno-Karabaha, naročito turistima koji dolaze iz arapskih zemalja.

Povezivanje i drugih dijelova Nagorno-Karabaha

Pored gradnje "Puta pobjede" koji predstavlja jedan od najvećih infrastrukturnih projekata u Nagorno-Karabahu, Azerbejdžanci su pokrenuli i druge cestovne projekte u ovom dijelu. Između ostalog pokrenut je i projekt izgradnje autoceste Toganali-Kalbajar-Istisu koji povezuje okruge Goygol i Kelbajar.

U koordinaciji s kompanija iz Turske, na ovoj dionici bit će izgrađeno i pet drumskhi mostova ukupne dužine 450 metara. S obzirom na nepristupačan teren, određeni dijelovi ceste dužine 80 kilometara prolazit će i ispod planinskog lanca Murovdag, a jedan od tunela bit će dug 11,6 kilometara.

"Iz državnog budžeta za 2021. godinu za obnovu oslobođenih područja izdvojeno je oko 1,29 milijardi dolara", naveli su azerbejdžanski zvaničnici.

Značajan projekt kada je riječ o izgradnji autocesta u Azerbejdžanu predstavlja i izgradnja autoceste na relaciji Ahmadbeyli-Horadiz-Minjivan-Agband što je također ocijenjeno kao projekt od strateškog značaja koji će na kraju brojati preko 120 kilometara.

Dio autoceste Ahmadbeyli-Horadiz-Minjivan-Agband Aerodrom Fuzuli (Foto: Twitter)
Dio autoceste Ahmadbeyli-Horadiz-Minjivan-Agband Aerodrom Fuzuli (Foto: Twitter)

"Put je od velike važnosti u smislu povezivanja regija Azerbejdžana i Autonomne Republike Nahičivan, dio teritorije koji predstavlja azerbejdžansku eksklavu. Prvih 76 kilometara puta imat će šest traka, a preostalih 48 kilometara četiri trake. U skladu s projektom, na autoputu će biti izgrađena tri tunela dužine 3.400 metara, 32 vijadukta i mosta, osam nadvožnjaka i 46 podzemnih prijelaza", navode državni mediji u ovoj državi.

Razvoj aerodroma kao strateški cilj

Pored razvoja cestovne infrastrukture, Azerbejdžan je u saradnji s Turskom nakon osvajanja Nagorno-Karabaha krenuo u realizaciji projekata koji uključuju izgradnju aerodroma. Prvi takav projekt pokrenut je u januaru 2021. godine, a za manje od godinu, tačnije u oktobru, aerodrom Fuzuli postao je prvi aerodrom koji je Azerbejdžan izgradio na teritoriji Nagorno-Karabaha.

Aerodrom Fuzuli (Foto: Twitter)
Aerodrom Fuzuli (Foto: Twitter)

"Fuzuli je bio prvi grad koji je Azerbejdžan vratio tokom rata prošle godine. Aerodrom se nalazi oko 100 kilometara jugoistočno od Shushe, ključnog grada u Nagorno-Karabahu. To nije samo aerodrom, već jedina zračna veza između Nagorno-Karabaha i svijeta i zbog toga je Fuzuli od vitalnog značaja za Azerbejdžan i Nagorno-Karabah", prenose azerbejdžanski mediji.

Pored ovog aerodroma, Azerbejdžan je iz budžeta izdvojio novac i za izgradnju još dva aerodroma u Nagorno-Karabahu, a oni će se nalaziti u Zangilanu i regiji Lachin.

Kako će izgledati aerodrom u Zangilanu (Foto: Twitter)
Kako će izgledati aerodrom u Zangilanu (Foto: Twitter)

"Rekao sam kako će na području Nagorno-Karabaha biti izgrađena tri aerodroma. Aerodrom Zangilan će biti vjerovatno pušten u rad 2022. godine. Izgradnja i puštanje u rad aerodroma Fuzuli, Lachin i Zangilan oživjet će regiju. Aerodromi će moći primati teret, putnike i vojne pošiljke. Moramo uvijek biti spremni i stalno povećavati našu vojnu snagu, stvarati vojnu infrastrukturu uključujući i aerodrome koji će služiti i u vojne svrhe", rekao je predsjednik Azerbejdžana Ilhan Aliyev.

Iako brojni projekti koje je Azerbejdžan započeo od novembra 2020. godine tek trebaju dostići svoj puni sjaj i potencijal, brojna gradilišta širom Nagorno-Karabaha jasno govore kako je Azerbejdžan ušao u drugu fazu "osvajanja" spornog područja.

Za razliku od dronova i ostalog naoružanja, ovaj put osvajanje se vrši uz brojne mašine i građevinski materijal koji bi trebao potpuno povezati Baku i regiju koja je u prošlosti predstavljala područje brojnih sukoba Armenije i Azerbejdžana.