Na stazi Zalužani kod Banje Luke
0

EKSKLUZIVNO / Vozili smo Renault Sport Megane i Twingo

Piše: Elvir Zubović
(Foto: E.Zubović/Klix.ba)
Opravdanje za put u Banju Luku krajem prošle sedmice bila je prezentacija redizajniranog Renault Twinga, ali pravi razlog bilo je obećanje da nas na jedinoj kružnoj stazi u Bosni i Hercegovini čekaju najbolji sportski modeli ovog proizvođača, sa famoznim "prezimenom" Renault Sport. Takav poziv je jednostavno nepristojno odbiti.

Prije svega osjećam obavezu reći nešto o samoj stazi Zalužani, dakle jedinoj kružnoj stazi u Bosni i Hercegovini. Nastala u okviru vojnog kompleksa JNA odavno je poznata među automobilistima i motociklistima u BiH ali i u regiji, dok je istovremeno široj javnosti prilično nepoznata, pogotovo kao vozački vrlo zahtjevna staza, ali i kao vrlo kapacitetan i perspektivan kompleks koji već decenijama stoji nedovoljno iskorišten. Nedavno je vojska napokon i zvanično stazu proglasila neperspektivnom vojnom imovinom, čime je ona prešla u vlasništvo opštine Laktaši i grada Banje Luke. Upravo to bi i mogao biti spas ove staze, jer su konačno prepoznati potencijali ove lokacije, pa se sada već i javno govori i obećava kako bi autodrom Zalužani mogao doživjeti temeljitu rekonstrukciju i modernizaciju. Nadajmo se da će od toga nešto zaista i biti, te da umjesto vrhunske auto i moto staze jednog dana tu neće osvanuti neki "prijeko potrebni" šoping centar.

Ipak, na Zalužane nismo došli na procjenu vrijednosti zemljišta, već da se zabavimo i uživamo u vožnji kako je u BiH rijetko moguće uživati. Renault je jedna od rijetkih marki koja je u BiH prepoznala neiskorištene kapacitete staze u Zalužanima, te ih spojila sa itekako dinamičnom prezentacijom svojih sportskih modela. Planirano je da tu bude cijela Renault Sport ergela, ali na žalost izostao je Clio RS 200. Srećom Twingo RS sa 133 KS i Megane RS sa 265 KS u dvije verzije bili su sasvim dovoljni da se oznojimo i isprepadamo iza njihovih volana.

Zbog neplaniranog kašnjenja ali i zbog prijetećih oblaka koji su donosili kišu, morali smo se požuriti kako "track day" u režiji Renault Sporta ne bismo proveli u turističkom tempu i sa upaljenim brisačima. Nema vremena za razmišljanje i neskromno uskačem u "top gun", Megane sa 265 KS i dodatnim Cup paketom koji podrazumjeva 19-inčne umjesto 18-inčnih točkova, značajno tvrđi i kapacitetniji ovjes, vrhunska Recaro Sportster sjedišta i najvažnije od svega djelimičnu blokadu diferencijala.

Prvi "komplet" krugova za upoznavanje prolazim na suvozačkom sjedištu, sa povjerenjem u znanje i iskustvo vozača kojeg sam proteklih godina preko objektiva gledao na brojnim brdskim trkama, Miroslava Hercega iz Zagreba. Nakon trećeg kruga i par savjeta prelazim iza volana, na kratko još jednom sebi potvrđujem da ovakva sjedišta treba imati svaki auto i krećem. Prije svega mi pažnju plijeni "oštar" odziv gasa koji smo, doduše, prethodno kroz RS Monitor postavili na "najbrže", ali bez obzira na to ne mogu se sjetiti turbobenzinca koji tako promptno reaguje na pritisak papučice gasa. U krugu za zagrijavanje uspjevam još primjetiti da sa ovim autom neće biti ključno da li zatvorenije zavoje treba proći "nižim" stepenom prenosa. Obrtnog momenta Megane RS ima na izvoz, pa ako i ostane u "četvrtoj" skoro da i neće biti razlike u brzini izlaska iz zavoja. Barem mi se tako čini jer štoperica i mjerenja vremena nije bilo. Krug za upoznavanje je brzo prošao, dakle idemo punim gasom u "vrući" krug. Startno-ciljni pravac Megane vrlo brzo "pojede", a nakon njega dolazi dugački lijevi zavoj, među vozačima poznat kao "lažnjak". Lažnjak u smislu da je riječ o brzom zavoju koji treba voziti punom brzinom. Da, ako su vam Zalužani u komšiluku ili tu redovno vozite trke, a ja ne ispunjavam nijedan od tih uslova, pa priznajem da za "punu šestu" nisam imao hrabrosti i puštam gas ranije, mnogo ranije, vjerovatno svjestan i činjenice da niko ne mjeri prolazno vrijeme, pa da se neću javno obrukati (ups, upravo sam to učinio).

Dolazak na oštri lijevi zavoj, poznat kao "Banjalučka krivina", pokazuje mi kako je Megane RS 265 sposoban za mnogo jači tempo. Čini se da je sa njegovim moćnim četveroklipnim "Brembo" kočnicama gotovo nemoguće zakasniti sa kočenjem, a svoju polutrkaću prirodu otkrivaju upravo i takvim disk pločicama. Ferodo pločice sa opravdanjem su popularan izbor kod vikend i "track day" trkača, pa su tako i na ovom Meganeu kočnice jednako uvjerljivo "grizle" diskove u zadnjem kao i u prvom krugu, iako je riječ o pločicama prvenstveno za cestovnu upotrebu.

Zanimljivo je kako mi je staza u Zalužanima omogućila da upoznam 265-icu u segmentima koji su me najviše i zanimali. Nakon uvjeravanja u moć kočnica kao naručen dolazi vrlo brzi lijevi zavoj, poznat kao "Jezero" zbog jezera koje se nalazi iza ograde staze, a u kojem se jednom prilikom čak okupao i jedan trkaći auto, "zbog neprilagođene brzine," da citiram policijske izvještaje. Upravo tu bi automobil sa viškom snage na prednjim točkovima trebao početi širiti zadanu putanju i krenuti prema vanjskom rubu krivine. Ne i Megane koji se zahvaljujući djelimičnoj blokadi diferencijala, ili žargonski nazvanoj šperi, kroz ovakve krivine vozi suludo brzo i sigurno, kao vođen nekim nevidljivim šestarom.

Oštra promjena težišta i pripremanje za posjednji zavoj, popularnu "okretnicu", koji nas okreće za skoro 180 stepeni i vraća na startno ciljni pravac pokazuje nam kako tvrđi i direktniji Cup ovjes drži automobil "ravnim" i kontrolisanim, te se nameće kao neophodna doplata za one koji će Megane RS voziti u njegovom prirodnom okruženju. U normalnoj vožnji Cup je brutalno tvrd i direktan i do sjedišta prenosi svaku pukotinu na asfaltu, pa nije ni čudo što su svi privatni Megani RS koje su dovezli kupci iz BiH bili bez ovog paketa. Ipak, imamo samo jednu ovakvu stazu u cijeloj BiH.

Iako sam u Meganeu 265 Cup mogao provesti ostatak dana, bilo je šteta ne isprobati i ostatak Renault Sport ergele. Kako Clio nije uspio stići do Zalužana, izbor je pao na Twingo RS 133, i to u redizajniranoj verziji. Twingo druge generacije, pa tako i Twingo RS, nastali su na platformi Clia druge generacije. Iako zvuči kao reciklaža stare tehnologije, samo površni i neupućeni to mogu proglasiti lošim rješenjem. Konkretno, Twingo RS 133 je na "nogama" Clia RS 172, što znači da je dokazano zabavan i sposoban paket kao što je bio Clio Renault Sport druge generacije dobio u suštini lagan zadatak nositi Twingo sa "samo" 133 KS.

Priznajem, početnička je greška sjesti iz moćnog Meganea 250 u "početnički" Twingo 133, ali vremena za planiranje nije bilo. Srećom, svojim privatnim Cliom RS 172 sam imao priliku napraviti par krugova na ovoj stazi, pa ne bi trebalo biti problema. Već pri sjedanju u Twingo poznat osjećaj, luksuza i opreme pregršt, ali se sjedi loše, nemjerljivo lošije nego u Meganeu. Tačnije, jednako loše kao što se sjedilo i u Cliu RS 172 i 182. Visok položaj sjedišta, položen upravljač i približene papučice i nisu recept za sportski automobil. Ipak, ne treba zaboraviti, Twingo je vrlo pristupačna ulaznica u Renault Sport društvo, pa mu se takve početničke, tačnije nasljeđene, greške mogu oprostiti.

Iako je razlika u snazi i koncepciji očita, Twingo je zabavan. Kod njega nema strahopoštovanja prema snazi kao kod Meganea, nego jednostavno tjera vozača da 1,6-litarski atmosferski benzinac zavrti do kraja i ubaci ga u zavoje lakoćom kao što je to nekada radio Clio 16V prve generacije.

Kod Twinga je zadnji dio u brzim zavojima i promjenama težišta primjetno razigraniji, ali i dalje pod punom kontrolom, što ga čini još zabavnijim. Također, za Twingo treba i više iskustva na stazama kao što je ova jer pogrešan stepen prenosa znači da izlazak iz krivine neće biti dovoljno brz i efikasan. Ipak ne treba previše očekivati od 160 Nm okretnog momenta smještenih u visoko radno područje. Nakon Meganea najteže je bilo naviknuti se na kočnice Twinga. Iako su u suštini sasvim dovoljne i sposobne zaustaviti ga vrlo efikasno, nakon moćnih Bremba djeluju neuvjerljivo, a kočenje nakon brze dionice izgleda beskonačno.

Ipak, Twingo RS je idealan početnički sportski auto, koji će vozača nučiti osnove vožnje brzog "hot hatcha". Kasnije je lako doplatiti za Clio RS ili Megane RS, i uživati u svim blagodetima trkaće tehnologije u svakodnevnom automobilu.

Za kraj, ono najslađe kod Renault Sporta, uz performanse kojima kroz generacije baca konkurenciju na koljena ne idu i prestižne cijene. Sportski Renaulti su pristupačan i sasvim realan san za prosječnog kupca. Tako redizajnirani Megane RS, koji sada dolazi serijski sa 265 KS, košta 42.233 KM, Clio RS 200 je vjerovatno i najpoželjniji sa zlatnom sredinom u cjenovniku od 34.543 KM, dok je sportski best buy definitivno Twingo RS 133 s cijenom od 25.351 KM do registracije.

Renault je prvi od velikoserijskih proizvođača koji se odvažio na ovakav vid promocije automobila koji realno nisu nosioci velikih prodajnih brojeva na našem tržištu. Ipak, upravo ovakvi modeli su vrlo važni za imidž jedne marke, pa s punim pravom treba očekivati adekvatan odgovor domaćih zastupnika koji su pomalo zaboravili da pod svojim zastupništvima na raspolaganju imaju OPC, GTI, RS, da ne spominjem M i AMG, i ostale skraćenice zbog kojih svakome ko zna njihovo značenje "pogled đavolski zasvjetli."