Klix.ba u Madridu
41

Vozili smo novu Toyota Supru: Romantična strana autoindustrije

Piše: E. T.
(Foto: Klix.ba)
Rezultat davne ideje dvojice strastvenih zaljubljenika u tradiciju, brzinu i zavoje uzbudljiv je, okretan, adekvatno bučan i pomalo nostalgičan čistokrvni sportski automobil.
Kada je prije sedam godina otac Toyotinog sportskog modela GT86 Tatsuya Tada iznenada i bez riječi otišao sa kružne staze Castelloli u Španiji na kojoj se održavalo dinamičko predstavljanje spomenutog automobila, niko nije znao gdje je nestao tihi šef Toyotinog trkaćeg odjela Gazoo Racing. Genijalnog inžinjera koji je već dugo razmišljao o petoj generaciji Supre nazvao je prvi čovjek japanskog automobilskog giganta Akio Toyoda i rekao mu: "Ne govori nikome ništa. Uhvati prvi let, idi u Minhen i saznaj da li su u BMW-u u skorije vrijeme zainteresovani za zajednički projekat sportskog automobila."

U BMW-u koji je, kasnije će biti jasno, Toyoti prvenstveno trebao zbog linijskog motora sa šest cilindara bili su zainteresovani za predloženi projekat, ali ni oni ni Toyota tada nisu imali platformu kakvu su zamislili nostalgični romantičari Tada i Toyoda, jer je nova Supra ipak trebala biti malo drugačija. U zamišljenom međuosovinskom rastojanju, s uzdužno postavljenim motorom ispod prednjeg poklopca (čije će tri četvrtine biti unutar osovina) nije bilo mjesta za formu sjedišta 2+2 kakva je krasila prethodne četiri generacije Supre.

Inicijalni problemi oko optimalne platforme brzo su pali u zaborav, jer je nakon Tadinog tajnog odlaska u Minhen i načelnog dogovora s tadašnjim šefom BMW-a Herbertom Diessom sve skupa, nažalost, završilo u ladici. Period čekanja i neizvjesnosti trajao je skoro dvije godine, a svjetlo na kraju tunela pojavilo se nakon odlaska slatkorječivog Diessa u Volkswagen. Na njegovo mjesto u Minhenu došao je istinski zaljubljenik u sportske automobile Klaus Fröhlich. Stvari su se brzo pokrenule s mrtve tačke, a u Toyoti nakon svega u šali kažu da veliku zaslugu u nastanku Supre, eto, ima i veliki automobilski koncern iz Wolfsburga.

Od svih mogućih i nemogućih kombinacija platforme na kojoj će nastati nova Supra i BMW-ova nova generaciju Roadstera Z4 na kraju je odabrana platforma BMW-a Serije 2, a suštinska modifikacija odnosila se na njeno adekvatno skraćenje, onoliko koliko je Tadi i njegovom inžinjerskom timu trebalo za optimalan omjer između međuosovinskog rastojanja i traga točkova. Omjer s kojim je Toyota došla do cilja: Najbolja moguća upravljivost automobila s motorom naprijed i pogonom nazad koji i dalje nije karting za dvoje s krovom, a ni trkaći auto. Šef Akio Toyoda, nekadašnji prvi testni vozač Toyote koji je u prošlim Suprama osvitao na stazi Nürburgring Nordschleife, bio je veoma raspoložen tih dana.

Kakva je nova Supra GR (Gazoo Racing) uvjerili smo se na osunčanim cestama oko Madrida, a konačna potvrda „zlatnog omjera“ i vrhunskih komponenti stigla je na poznatoj kružnoj stazi Jarama koja je nedavno počašćena novim slojem asfalta.

Na odličnom i prilično dugom itinereru prema Jarami sjetio sam se riječi Tade i Holanđanina Herwiga Daenensa (trkač i prvi testni vozač na projektu Supra) koje su dan prije izrečene na novinarskoj konferenciji: Karoserija Supre čvršća je od supersportskog Lexusovog modela LFA, međuosovinsko rastojanje i trag točkova ulaze u "zlatni omjer", auto ima izrazito nisko težište, niska masa podijeljena je po osovinama u omjeru 50:50, na ultralaganim 19-inčnim felgama su gume Michelin Pilot Super Sport, tu je i aktivni diferencijal... A mjenjač? „Sutra ćete imati priliku da se uvjerite u brzinu ZF-ovog 8-stepenog automatskog mjenjača. Ručni mjenjač za sada nije u ponudi, ali ni ta mogućnost nije isključena u kombinaciji s eventualnim Suprama za entuzijaste koji svoje slobodno vrijeme vole provoditi na stazi.“

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Naglašeno kratko međuosovinsko rastojanje (gdje nam se učinilo da sjedimo na zadnjoj osovini) u kombinaciji s velikom brzinom i snažnim bočnim vjetrom otkrilo je benigno vrckavu stranu Supre, ali kada smo se odmaknuli od autoceste i uputili prema zavojitim planinskim cestama sjeverozapadno od Madrida, Supra je pokazala svoje pravo lice. Pogled na digitalni broj koji očitava trenutnu brzinu zaista je djelovao zbunjujuće, jer se sve skupa nikako nije uklapalo s radijusom zavoja. Adekvatna zvučna kulisa izduvnog sistema, koji su pored pojedinih elemenata ovjesa i upravljačkog sistema BMW i Toyota razvijali svako za sebe, bila je šlag na torti automobila koji je napravljen da... "volana"!

Konačna potvrda Suprine bezgranične posvećenosti zavojima stigla je dolaskom na Jaramu, slavnu kružnu stazu „stare škole“ koju je dizajnirao čovjek koji je dizajnirao i Suzuku. Instruktor Javi pokazao mi je u prvom krugu pragove kočenja i mjesta na kojima je dovoljno samo kratko skinutu stopalo s papučice gasa, a onda smo u radnom programu "Sport" koji nudi bržu reakciju mjenjača, krući ovjes, precizniji odziv upravljača... krenuli punom snagom. "Ako ne vrištim na tebe, onda radiš sve kako treba“, rekao mi je veseli Španac.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

Bez ograničenja koja sa sobom nose javne ceste, u žustrom "dijalogu“ s japanskom legendom čije je agresivne linije karoserije (s namjernim mirisom prošlosti) potpisao Nobuo Nakamura, ostao sam zapanjen upravljivošću prvog projekta Toyotinog odjela Gazoo Racing. Fascinanta je mirnoća s punim gasom već u prvoj trećini zavoja, ali i mirnoća prilikom snažnog kočenja prije prilaska sporom zavoju Fangio koji čeka na kraju brzog startno-ciljnog pravca. Fascinantno je i prebacivanje s jednog na drugi šareni graničnik staze, a za širenje putanje zadnje osovine (koja će pustiti samo ako je ozbiljno isprovocirate) dovoljna je minimalna korekcija vetikalno postavljenim upravljačem u smjeru u kojem je krenula. S ugrijanim gumama i protokom vremena izlasci na ravne dijelove iz nekoliko zaista zanimljivih zavoja Jarame bili su sve brži, a tragove zločina otkrile su gume, vjerovatno i kočne pločice.

Nakon dvije sesije na stazi s kratkom pauzom između u kojoj sam o tajnama podešavanja automobila razgovarao s Daenensom, shvatio sam da sam fizički iscrpljen, da moram mnogo više voziti bicikl i da ću se u Madrid vratiti na desnom sjedištu. Da, Supra i dalje nudi ugodnu i opremljenu kabinu za dvoje u kojoj se može veoma udobno putovati uz dovoljno diskretan zvuk izduvnog sistema koji konstantno podsjeća da BMW-ov trolitarski 6-cilindarski linijski turbo motor koji raspolaže s 340 konjskih snaga i 500 Nm najvećeg obrtnog momenta, što je dovoljno za ubrzanje od 0 do 100 za 4,3 sekunde i elektronski ograničenih 250 km/h.

Foto: Klix.ba
Foto: Klix.ba

"Da smo krenuli u razvijanje sopstvenog linijskog motora sa šest cilindara ne znam da li bismo uspjeli realizovati našu ideju, jer sve strožije norme o emisiji izduvnih gasova i nivou buke polako ali sigurno stežu omču oko vrata automobilima ovakvog karaktera“, rekao nam je na večeri noć prije Tada-san. Izgubiti ovakav auto!? Drago nam je što su pokucali na vrata BMW-a.

Zainteresovani za GR Supru (čije slovo S u nazivu predstavlja dva zavoja dionice Wehrseifen na Nürburgringu na kojem su Deanens i ekipa iz GR-a sa Suprama napravili mnogo testnih krugova) na svoj primjerak morat će sačekati do naredne godine, jer je sva ovogodišnja planirana produkcija već rasprodana. Zasluženo za Tadin i Toyodin ostvareni san koji od prvog susreta uživo, onako samo za sebe, zovem "Japan über alles".