Hard test
78

Testiramo električni Peugeot e-208: U tišini od 0 do 1.600 metara iznad mora

E. Z.
(Foto: E. Z./Klix.ba)
Nakon svih režima u kojima smo testirali električni Peugeot e-208, od vožnje u gradskim uslovima, do otvorene ceste, pa čak i sportske vožnje na stazi, ovaj put smo našeg plavog "strujića" provezli kroz najljepše kontraste Bosne i Hercegovine i provjerili smijete li se usuditi na takve avanture sa električnim autom kod nas.
Naše intenzivno druženje sa električnim e-208 polako nam otkriva sve prednosti i mane korištenja i vlasništva električnog automobila, ali pored već glavnih pitanja o broju i rasporedu punionica kao i o cijeni kilometra, u ovoj fazi testa odlučili smo se za krug po ljepotama Bosne i Hercegovine i to za njene krajnosti. Od plavetnila mora do još uvijek bijelih planinskih vrhova. Odvezli smo e-208 od najniže do najviše (moguće) tačke i uz planiranje puta provjerili koliko je moguće ugodno i bezbrižno putovati po zabačenim dijelovima naše zemlje gdje nema ni dometa za mobilnu mrežu, a kamoli punjača za električni auto.

Logična, da ne kažemo i jedina, polazna tačka sa 0 metara nadmorske visine bio je Neum, a uz gotovo ljetne temperature osjećali smo se ugodno i mi i e-208. Kako smo ranije utvrdili, kada živa u termometru pređe 15 stepeni Celzijusa električni Peugeot kao da dobije dodatnu energiju, a tjeskoba vezana za domet i potrošnju struje iz baterija se značajno umanjuju.

U Neumu električni auto možete napuniti, za sada, na dva mjesta, a mi smo iskoristili ljubaznost hotela Marea i nakon šetnje i upijanja B vitamina napustili spokojno mirne i čiste plaže koje u ljetnoj sezoni vrve od turista. Bila je ovo idealna prilika da provjerimo i novi put koji povezuje Stolac i Neum, pa smo se vrlo brzo nakon penjanja iz Neuma zatekli na širokoj magistralnoj cesti M17.3 koja nas je vizuelno transportovala na evropski uređene i markirane ceste. Svi koji su barem jednom preko zavojite i uske Svitave išli u Neum ostaće jednako kao i mi zatečeni lakoćom putovanja ovim novim putnim pravcem. Istina, do potpunog završetka ove ceste ostalo je kompletiranje dvije kratke dionice od po 5 kilometara, koje bi trebale biti završene u junu ove godine.

Priznajemo da smo se zaigrali sa e-208 na momente zavojitoj ali vrlo brzoj magistrali koja nas je ekspresno dovela do Stoca, jednog od dragulja Hercegovine. Pogled sa jednog od odmorišta na ovaj jedinstveni gradić još jednom nas je naveo da se zapitamo kako je moguće da ovako posebno mjesto nije pravi turistički "hotspot". Znamo, odgovora i razloga je više, ali nijedan nije ravan ljepoti i tradiciji urbanog življenja na obalama male ali moćne Bregave koja seže unazad 3.500 godina, još od ilirskih vremena i starog grada Daorsona.

U tišini prolazimo kroz Stolac, a ubrzo nakon toga i pored jedne od najznačajnijih nekropola stećaka u BiH, one u Radimlji, te se podsjećamo na domet koji smo već dobro načeli. Pauza u Mostaru dobro će doći i nama i električnom lavu.

Stolac (Foto: E. Z./Klix.ba)
Stolac (Foto: E. Z./Klix.ba)

Besplatni gradski punjač već je poznata destinacija i turistima i domaćim entuzijastima elektromobilnosti, a tu je instaliran domaći proizvod. Kompanija Unis Telekom d.d. razvila je i instalirala UnisCharge samostojeću AC punionicu za električna vozila sa dva priključka za istovremeno punjenje dva električna automobila, te jednim priključkom za punjenje električnog bicikla ili romobila. UnisCharge punionica ima ekran na dodir, omogućeno je spajanje na centralni upravljački sistem i na Internet, a posebno je pohvalno da je Unis kreirao i mobilnu aplikaciju na kojoj je moguće daljinsko upravljanje i nadzor punjenja, te rezervacija termina za punjenje automobila.

Ništa bez plana puta i viška vremena

Ono u šta smo se uvjerili na ovom putu ali i tokom dosadašnjeg hard testa električnog Peugeota e-208 je činjenica da putovanje U BiH ali i van nje sa električnim autom zahtjeva detaljan plan puta, sa poznatim opcijama punjenja ali i rezervnim planom. Naime, činjenica je da su električni auti kod nas još uvijek rijetkost, a nije nam se jednom desilo da punjač koji smo planirali za dopunjavanje nije ispravan ili aktiviran.

Još važniji faktor sa kojim smo se susreli tokom puta je činjenica da vremenski plan puta morate ostaviti kliznim. Naime, ako ste usput planirali stati na punionicu od 22 kW i za nekih sat vremena ste računali dobiti 120-130 kilometara dometa, to ne znači da na to možete i bezuslovno računati. Odnos deklarisane snage punjača i stvarne brzine punjenja zavisi od više uslova, kako od samog stanja baterije automobila i vanjske temperature tako i od činjenice da li je na taj punjač spojeno više automobila ali i to da li sama instalacija, tačnije priključak na mrežu, može isporučiti snagu za koju je deklarisan punjač.

Istina, daleko je to od bezbrižnosti i komfora putovanja sa standardnim automobilom, ali optimizam ulijeva činjenica da broj punjača raste iz dana u dan i u našoj zemlji, gdje je posebno važno povećanje broja brzih punjača snage od 50 kW i više koji su upravo pravo rješenje za duže relacije i skraćenje vremena ukupnog puta kao što je bio ovaj naš.

Uzbrdica i niže temperature nisu saveznik

Nakon ljetne atmosfere u Neumu i Hercegovini polako smo krenuli u više predjele, a već u Konjicu ugledali smo snježne vrhove prema kojima smo krenuli, baš kao i glečerski tirkiznu Neretvu koja nas je podsjetila da proljeće još nije u punom zamahu.

Konjic (Foto: E. Z./Klix.ba)
Konjic (Foto: E. Z./Klix.ba)

Kako smo već naučili još na početku našeg hard testa, niske temperature manje odgovaraju električnim autima, te značajno smanjuju domet. Tako već kad smo prošli Boračko jezero i krenuli prema vrhovima Visočice temperatura je počela padati ispod 10 stepeni Celzijusa. Vrlo brzo je zelena vegetacija nestala, a na preko 1.400 metara nadmorske visine cesta je postala uska i zavojita. Cesta koja je donedavno bila makadamski put zabavno vijuga kroz jedinstvene krajolike Visočice, pa iako smo vrlo brzo naišli na nanose snijega koji su još uvijek preko jednog metra visine, teško je ne ostati zaljubljen u gotovo netaknutu prirodu. Zaista, šteta je barem jednom godišnje napraviti ovakav krug od mora preko Hercegovačkih predjela i vinograda, koje je lako uporediti sa razvikanom Toskanom, do fascinantnih vrhova i prevoja Prenja i Visočice koji svojim obrisima mogu rame uz rame sa opet više poznatim Dolomitima.

Još bolje se osjećate kada kroz ovakvu prirodu prolazite znajući da ne ostavljate trag ispušnih plinova, a zahvaljujući tihom elektromotoru iskustvo je još i bolje jer čujete žubor svakog potoka i cvrkut ptica. Čini nam se da smo tek u ovako zabačenim predjelima spoznali pravu ekološku stranu električnog e-208.

Teško je kroz ovakve krajolike ne stajati svakih par minuta i uživati u pogledu, a uz niske temperature koje su došle do tek dva stepena iznad nule i konstantan uspon do 1.600 metara nadmorske visine, to je značilo da se vratila i tjeskoba zbog sve manjeg dometa. Pažljiv zadnji uspon uz Bjelašnicu i rekuperaciju energije niz njene padine doveo nas je do brzog punjača od 50 kW u Lepenici koji nam je možda i prečesto bio utočište tokom ovog testa. Ipak, krug smo uspjeno zatvorili i uživali, iako smo za par sati probili planirani vrmenski okvir, malo zbog razgledanja a malo više zbog punjenja koje je teklo sporije od planiranog.

Visočica
Visočica

Uz zaključak da definitivno nismo svjesni svih ljepota naše zemlje niti ih dovoljno cijenimo, potvrdilo se još jednom da elektromobilnost u našoj zemlji, kako za naše stanovnike tako i za posjetioce koji dolaze i prolaze kroz našu zemlju sa električnim autima, uvelike zavisi od broja ali i same vrte punjača. Brzih punjača od 50 kW i više definitivno mora biti više, jer tek sa njima putovanje sa električnim autom postaje bezbrižnije i fleksibilnije.

Jeftini i jednostavni servisi kao veliki plus

Jedan od važnih faktora koji govore u prilog električnim automobilima, a o kojima se rijetko govori, je da uz ekološku podobnost i manje troškove vožnje samo održavanje i servisiranje električnog automobila košta znatno manje, kako dugoročno tako i kratkoročno, te to značajno utiče na ukupnu računicu troškova eksploatacije u poređenju sa konvencionalnim automobilom.

Zbog toga smo posjetili ovlaštenog zastupnika i servisera za Peugeot, kopaniju Blok d.o.o. u Sarajevu, te sa njihovim obučenim stručnim serviserima razgovarali i upoznali se sa svim detaljim održavanja električnog automobila kao što je "naš" e-208.

Tom prilikom smo zamijenili i zimske gume ljetnim, a osim vizuelne inspekcije na testnom automobilu nije bilo potrebe za intervencijama. Još manje buke i još manje trenja svakako će pogodovati još manjoj potrošnji energije i samoj ugodnosti u vožnji.

U servisu Blok tako smo naučili da električni e-208 ima drastično skromniji i drugačiji plan održavanja u odnosu na benzinski ili dizelski Peugeot 208. Tako je prvi preventivni pregled potrebno obaviti nakon 12.500 pređenih kilometara ili 1 godine, ali osim kontrole sistema ne predviđa nikakve intervencije, dok je sistemski redovni servis predviđen da se obavlja svake 2 godine ili 25.000 pređenih kilometara. To također ne znači da ćete prilikom tog pregleda imati neke zahvate, jer sama priroda i tehnologija električnog automobila ne zahtjeva izmjenu ulja i tekućina kao na automobilu sa motorom sa unutrašnjim sagorijevanjem.

Tako ćete svakih 2 godine ili nakon 25.000 kilometara trebati zamijeniti tek filter putničke kabine i zamijeniti ulje u sistemu kočenja. I to je doslovno to, dok od dodatnih radnji svake četiri godine trebate provjeriti pH rashladne tekućine i provjeriti podešenost prednjih svjetala.

Kada tome dodamo činjenicu da zbog regenerativnog kočenja električni e-208 zaista minimalno opterećuje svoje disk kočnice, i taj trošak zamjene pločica ili diskova doći će daleko kasnije nego kod konvencionalnog autmobila. U to smo se uvjerili i pri zamjeni guma, pa je pregledom utvrđeno da nakon skoro 10 hiljada pređenih kilometara i kočne obloge i kočni diskovi na našem e-208 izgledaju doslovno nekorišteno.

Kada ovome dodamo činjenicu da benzinski ili dizelski 208 zahtjeva zamjene ulja i filtera, pa nakon nekog vremena i veliki servis, što košta u rasponu od 250 do otprilike 900 konvertibilnih maraka, lako je doći do računice i ukupne uštede koja posebno ide u korist vozačima koji godišnje prelaze 20 hiljada kilometara i više.

U svakom slučaju hard test električnog Peugeota e-208 privodimo kraju i nakon dva mjeseca imaćemo tempo sa pređenih više od 100 kilometara dnevno. Finalne zaključke i ukupnu računicu i troškove donosimo vam uskoro, a razgovaraćemo i sa Peugeot ekspertom za električne automobile koji će nam dodatno otkriti tajne i prednosti ove tehnologije.

  • Osnovni podaci o testnom automobilu: Peugeot e-208 50 KWh 136 GT

  • Cijena osnovnog električnog modela: 67.001 KM

  • Cijena testnog modela: 73.165 KM

  • Motor: električni, smješten naprijed. Najveća snaga 100 kW – 136 KS. Najveći obrtni moment 260 Nm od 0 km/h.

  • Prijenos snage: Pogon preko prednje osovine, 1-stepeni automatski mjenjač, gume dimenzija 205/45 R17.

  • Performanse i potrošnja: Ubrzanje od 0 do 100 km/h – 8,1 s. Maksimalna brzina – 150 km/h. Prosječna potrošnja električne struje na testu (ECO način rada): 12,9 kWh/100 km. Prosječna potrošnja električne struje na testu (NORMAL način rada): 14,6 kWh/100 km. Prosječna potrošnja električne struje na testu (SPORT način rada): 15,8 kWh/100 km. Tvornički deklarisana potrošnja po WLTP - 17,6 kWh/100 km. Prosječna emisija CO2: 0 g/km.

  • Dimenzije: Dužina – 4.055 mm, širina – 1.745 mm, visina – 1.430 mm. Međuosovinski razmak – 2.540 mm. Zapremina prtljažnika – od 265 do 1.106 litara. Masa praznog automobila – 1.455 kg.

  • Serijska oprema testnog automobila: Peugeot e-208 50 KWh 136 GT

  • Garancija: na bateriju važi 8 godina odnosno 160.000 kilometara kod 70% napunjenosti.