Nema ravnodušnih
44

FOTO / TEST: Renault Clio Dynamique Energy TCe 90

Piše: Elmir Tozo
Foto: E. Z./Klix.ba
(Foto: E. Zubović/Klix.ba)
Renault je velika firma. Imaju novca i s vremena na vrijeme sebi mogu priuštiti promašaje epskih razmjera. Ali, kada spremaju novi auto niže klase, koji se od 1991. godine zove po starogrčkoj Muzi istorije i poezije, grešaka nema niti ih smije biti. Tako je i ovaj put. Nije pitanje hoće li novi Clio osvajati kupce i nagrade. Pitanje je koliko će ih osvojiti?

Prije nego što sam spustio kažiprst na dugme "start/stop", vratio sam se daleko unazad, tamo do Renaulta 4, pa i dalje. I nigdje nema malih benzinskih motora sa tri cilindra koje je potpisao Renault. Nema ih, jer se francuska državna kompanija tek uz ovaj Clio po prvi put upustila u priču motora sa tri cilindra. Hm. Jedni kažu da se "prvi mačići u vodu bacaju". Grozna izreka!

Dok ja razmišljam, motor i dalje čeka pritisak na dugme. Uzbuđenje kao da palim V12, samo što uz V12 nema dilema. Ali ovdje imamo malu radnu zapreminu, tri cilindra, benzin... Ma nema veze! U Renaultu već godinama znaju s turbo-punjačima. Pritisak na dugme i motor(čić) je oživio. Hladan kao led. Čujem da je jedan cilindar odrezan. Ali, zamislite, vibracije nema. Ni na volanu, ni na ručici mjenjača. Obećavajuće! Mačiće u svakom slučaju treba pokloniti ljubiteljima životinja.

Pomislio sam onda na Yugo 45. Radna zapremina: 903 ccm. Fabrika je tvrdila da ima 45 KS. Na cesti je djelovao kao da ih fali barem pet-šest. Mnogo više "konja“ iz malo "kubika“ u to vrijeme bila je privilegija isključivo trkačkih motora. Nova vremena donose nova rješenja, jer Renault sad iz 898 ccm radne zapremine nudi 90 KS. Uz turbo, naravno! S porastom radne temperature karakterističan trocilindarski zvuk sve se manje čuje. Iznenađuje mirnoća i nizak nivo buke motora pri brzinama koje priliče autocesti. Na 160 km/h mnogo je bučnije u Meganu 1.6 16v prošle generacije.

Turbo-punjač jeste afrodizijak, ali treba imati u vidu da u kombinaciji sa skromnom radnom zapreminom i viševentilskom glavom ovaj motor za optimalan odziv uvijek mora biti u pravom stepenu prenosa. U suprotnom, bez dovoljno obrtaja, pritiskom na papučicu gasa moglo bi se desiti jedno veliko ništa, što u pojedinim situacijama može biti nezgodno. U svakom slučaju, novi 0,9 TCe, koji se u prosjeku može provući sa manje od 6 litara na 100 kilometara, svakako bi trebalo birati ispred poznatog atmosferskog "klasičara" 1.2 16v, ali ako stanje oko novca nije nategnuto kao žice na gitari, čini se da bi uz novi Clio bilo optimalno izabrati motor 1.2 TCe koji bi se uskoro trebao naći u ponudi. Isti je princip, ali veća "pluća" i cilindar više nude 120 KS. Sve to uz EDC mjenjač, što je Renaultov odgovor na VW-ov DSG.

Bili smo svjedoci da ga već uveliko nazivaju najljepšim u klasi, ali šta još pored ljepote i dobrog osjećaja, kada u retrovizorima vidite naglašeno proširene zadnje blatobrane, nudi Clio IV koji je nakon više od dvadeset godina proizvodnje mogao biti i Clio VI, ali Francuzi nisu poput nekih koji i svoje redizajnirane automobile vole da nazivaju potpuno novim modelima. Dodatnim milimetrima među osovinama, zajedno sa ukupnom dužinom karoserije, četvrtom generacijom francuskog "ljubimca narodnih masa" Renault jasno pokazuje da ne odustaje od trenda rasta automobilskih klasa. Gledajući ga izvana, prvenstveno zbog velikog međuosovinskog rastojanja, učinilo nam se da će Clio putnicima na zadnjim sjedištima ponuditi mnogo više, barem približno onome što se nudi uz aute donje-srednje klase. I tu smo pogriješili. Doduše, kapacitet prtljažnika je odličan, ali ako se većinu vremena nećete voziti sami ili u paru, onda kupite auto naredne klase. Nakon probe u kojoj su u autu bile četiri odrasle osobe, neko reče: "Mogao bi se prodavati i kao 2+2, jer nazad nudi onoliko koliko nudi i Porsche 911.“ Smijem se konstataciji koja je izrečena kao šala, mada kažu da u svakoj šali ima barem pola istine.

Clio se, dakle, ne rasipa prostorom, ali je izborom materijala i boja, interesantnim detaljima i nivoom završne obrade daleko od klase kojoj nominalno pripada. Posebno nam se dopada jednostavnost rukovanja svim komandama, bez nepotrebnih detalja i čudno postavljenih prekidača. Uz interesantnu kombinaciju boja, tu je i „televizor“ koji dominira centralnim grebenom. "Unutra" je sve: radio, navigacija, MP3, bluetooth... Super je da vozač(ica), konačno, ima mogućnost da odlično postavi volan, čime se anulira "sjedenje na volanu“, što nas je godinama iritiralo u Renaultovim automobilima. Super su i sistemi Stop&Start i Ecomode, uz koje se u gradskim gužvama potrošnja goriva može značajno reducirati. Manje super je hod ručice mjenjača, mada smo se već navikli da posljednje generacije Renaultovih konfekcijskih automobila ne vole brzopotezno “šaltanje”.

Analogno-digitalna kontrolna tabla na prvi pogled djeluje siromašno, ali sve što vozač treba da zna zapravo je tu. Uz bogat paket opreme, Clio, čija nam vanjština sada mnogo više "miriše“ na Italiju nego na Francusku, je među svoje mnogobrojne klasne konkurente stigao poput uragana koji ruši sve pred sobom. Nakon nepodijeljenog oduševljenja automobilom niske siluete, čiju ljepotu dodatno naglašavaju zgodni dizajnerski detalji, zabrinuto odmahivanje glavom stiglo je nakon otkrivanja cijene testnog primjerka. "Doći će to na svoje, dok malo odstoji“, kaže stariji gospodin. Slažemo se, jer smo se sjetili slično opremljenog testnog Clia dCi prethodne generacije koji je nakon predstavljanja koštao oko 36.000 KM.

Mnogo je elemenata koji ovom automobilu načelno dopuštaju da se okolo hvališe kako je najbolji auto niže klase. Mi ćemo izdvojiti njegov ovjes. U dosluhu sa 16-inčnim točkovima i preciznim upravljanjem, uz dodatak da je sada osjetno lakši i niži nego prije, način na koji Clio (bez oznake Renault Sport) nonšalantno "maltretira" zavoje različitih radijusa naveo nas je na razmišljanje kako su ga, prije polaganja završnog ispita, sasvim sigurno instruirali Jean Ragnotti i svi drugi veliki trkači koji su svoju slavu sticali iza upravljača Renault automobila i bolida. I onda moramo da mu oprostimo određenu neuglađenost praćenu bukom, kada se točkovi sretnu sa ozbiljnijim poprečnim neravninama. Za pretjerano podupravljanje na snijegu krivimo gume. Međutim, za titulu najboljeg u klasi nedopustivo je imati arhaične brizgaljke za pranje vjetrobrana, koje sramotno rano gube bitku sa vjetrom.

Sudeći po reakcijama javnosti na ovaj auto ravnodušnih, definitivno, nema.

U Renaultu mogu mirno spavati, jer "vox populi" kaže da u ovom trenutku skoro da i nema žena i muškaraca koji bi u nižoj klasi prije Clia (koji je već dobio svoju karavansku i crossover varijantu) izabrali neki drugi auto. Odličan dodatak za Curriculum Vitae glavnog dizajnera Laurensa van den Ackera i dokaz više da u Renaultu savršeno dobro znaju šta znači kapitalna investicija.

Osnovni podaci o testnom automobilu: Renault Clio Dynamique Energy TCe 90 Stop&Start Cijena osnovnog modela: 20.937 KM
Cijena testnog modela: 26.852 KM

Motor: smješten naprijed poprečno, tri cilindra, 12 ventila, benzinski, turbo-punjač, međuhladnjak, „multipoint“ sekvencijalno ubrizgavanje goriva. Radna zapremina 898 ccm. Maksimalna snaga 66 kW – 90 KS pri 5.250 obr/min. Maksimalni obrtni moment 135 Nm pri 2.500 obr/min. Euro 5.

Prenos snage: Pogon na prednje točkove. 5-stepeni ručni mjenjač. Felge prečnika 16 inča, gume 195/55 R16 (Goodyear Ultragrip 8).

Ovjes: naprijed Mac-Pherson s donjom trouglastom viljuškom i stabilizatorom, nazad elastični ovjes s programiranim deformisanjem i spiralnim oprugama. Debljina stabilizatora naprijed - 22,5 mm.

Performanse i potrošnja goriva: Ubrzanje od 0 do 100km/h – 12,2 s. Maksimalna brzina - 182 km/h. Potrošnja na testu – 5,9 l/100 km. Fabrički deklarisana potrošnja goriva: u gradu 5,5 l/100 km, na otvorenoj cesti 3,9 l/100 km, kombinovano 4,5 l/100 km. Zapremina rezervoara – 45 l. Emisija CO2 104 g/km.

Dimenzije: Dužina – 4.063 mm. Širina - 1.732 mm. Visina - 1.448 mm. Međuosovinski razmak - 2.590 mm. Trag prednjih točkova - 1.506 mm. Prtljažnik od 300 do 1.146 litara. Težina praznog vozila – 1009 kg. Ukupna dozvoljena težina vozila – 1.588 kg.

Serijska oprema testnog automobila: ABS, ESP, pomoć pri kretanju na uzbrdici, automatsko paljenje pokazivača pravca u slučaju naglog kočenja, zračni jastuk za vozača i suvozača, bočni zračni jastuci, mogućnost isključenja zračnog jastuka za suvozača, ISOFIX, Renault kartica „hands free“, električni progresivni servo-upravljač, putni računar, tempomat i limitator brzine, LED dnevna svjetla, svjetla s dvostrukom optikom, električno podesivi i grijani vanjski retrovizori, pokazivači pravca u vanjskim retrovizorima, grijano zadnje staklo, tonirana zadnja stakla, električno pokretanje prednjih stakala, sistem BASS REFLEX, upravljač podesiv po visini i dubini, hromirani umetci (ručica mjenjača, ručica za otvaranje vrata, digitalni mjerač brzine), vozačevo sjedište podesivo po visini, djeljiva zadnja klupa u odnosu 1/3 - 2/3, pribor za pušače, klima-uređaj, multimedijski sistem MEDIANAV s ugrađenim ekranom na dodir 7" s funkcijama MP3 AUX Bluetooth USB, kartografija Evrope (područje Adriatic), ECOMODE, vanjske ručke vrata u boji karoserije, senzor za kišu, impulsno otvaranje stakla na vozačevim vratima, upravljač i ručica mjenjača presvučeni kožom, ukrasni elementi na obruču upravljača, unutrašnji detalji u sjajno crnoj boji, hromirani elementi na prednjoj maski, bočnim dijelovima karoserije i na prtljažnim vratima, prednja svjetla za maglu sprijeda, 16-inčne aluminijumske felge.

Dodatna oprema na testnom automobilu: Naslon za ruke – 172 KM, posebna boja - 366 KM, paket Trendy Plava - unutrašnji ukrasni elementi, vanjski hromirani dodaci, naljepnica na krovu, presvlake u kombinaciji crna/plava - 572 KM.

Garancija: 5 godina ili 100.000 kilometara

Vezani članci