Sigurnost i ergonomija
69

Smanjuje se konačno uloga ekrana u vozilima, vraćaju se ključni fizički prekidači

A. M.
Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock
Od januara 2026. godine, određenim ključnim funkcijama automobila bit će neophodno ponovo upravljati preko fizičkih prekidača, ukoliko proizvođači žele dobiti maksimalan broj zvjezdica prilikom izvođenja Euro NCAP testova sigurnosti.

Iako testiranje nije obavezno, Euro NCAP ocjena od pet zvjezdica je jako poželjna referenca u autoindustriji. Međutim, Euro NCAP, jasno je stavio do znanja proizvođačima automobila da moraju smanjiti svoje oslanjanje na digitalne ekrane i da moraju vratiti pet osnovnih fizičkih komandi ili će se suočiti s propuštanjem maksimalnih ocjena.

U zadnjih 10 godina svjedočimo trendu instalacije ekrana osjetljivih na dodir u automobilima, koji su iz godine sve veći i veći. U cilju postizanja što luksuznijeg i efektnijeg dojma, ekrani u novim vozila su postali preogromni, a vrhunac je došao kada je Mercedes u svoj model EQS instalirao čudovište od 1,4 metara dužine nazvano Hyperscreen.

Ne bi to toliko ni bilo čudno, jer većina vozača, pogotovo mlađih generacija, obožavaju ekran s osjetljiv na dodir. Međutim, problem je nastao kada su proizvođači počeli skoro sve osnovne funkcije, koje su uvijek bile dostupne preko klasičnih tastera i ručica, ubacivati unutar ekrana, primoravajući vozače da sklone pogled s ceste i povećavajući rizik od sudara. Tapkanje po ekranu jednostavno odvlači pažnju vozača, dok klasični prekidač možemo osjetiti čak i naslijepo.

Za razliku od većine japanskih i korejskih automobila, pa čak i dijela evropskih brendova koji ponovo vraćaju fizičke prekidače, poput Škode, skoro svi proizvođači su nagomilali ključne komande unutar ekrana. Tako je većina proizvođača, navodno iz estestskih razloga (i uštede svakako) one najbitnije sekundarne komande premjestila na centralni ekran. Tako smo odjednom za kontrolu klima uređaja, deaktivaciju start-stop sistema, audio uređaja, aktivaciju grijanja sjedišta, pa čak i aktivaciju brisača počeli nepraktično, neinuitivno i presporo tapkati po ekranu (i upravljaču), umjesto po prekidačima. Trenutno, kraljevi loše ergonomije su novi kineski proizvođači, ali i Tesla, koji pokušavaju što više stvari "nagurati" u centralni ekran.

E, novina je, da je Euro NCAP odlučio da svoj fokus na sigurnost podigne na novi nivo počevši od januara 2026. godine. Od tada, automobili koji budu testirani i ne budu imali klasične prekidače i ručice za pet osnovnih funkcija bit će u jednu ruku kažnjeni, jer neće moći dobiti ocjenu od pet zvjezdica, čak i ako su sve ostalo uradili savršeno.

Foto: Shutterstock
Foto: Shutterstock

Funkcije koje će morati imati fizičke komande su: ručice žmigavaca, aktiviranje svjetla upozorenja (sva četiri žmigavca), sirena, ručica brisača vjetrobranskog stakla i prekidač za aktiviranje funkcije eCall SOS. Taj spisak će se vjerovatno mijenjati, a ovo je tek početak.

Svaka sekunda koju vozač provede gledajući u ekran je sekunda koju ne provodi gledajući na cestu. Džaba nam skoro svi napredni sistemi asistencije u vožnji, ako vozač tapka po ekranu i nije koncentrisan na cestu i saobraćaj. Dodatni problem u zadnje vrijeme je što veliki broj vozača, pored štimanja infotainment sistema dok vozi, koristi telefon, oslanjajući se tek na periferni vid.