Klix.ba Intervju
42

Senad Olovčić, direktor Porsche BH: Elektromobilnost je stigla u BiH!

E. Z.
Porsche BH je kompanija koja već nekoliko godina intenzivno radi na prihvaćanju i implementaciji elektromobilnosti u našoj zemlji, kako kroz zastupništvo marki Porsche, Volkswagen, Audi, SEAT i Škoda, tako i kroz izgradnju mreže punionica za električne automobile. Direktor ove kompanije razgovoru sa Klix.ba otkriva nam šta je sve nužno da elektromobinost u potpunosti zaživi u našoj zemlji.

Odnedavno pod okriljem Porsche BH u našu zemlju stigla je i marka MOON koja nudi električne punjače i potrebnu infrastrukturu, a tom prilikom predstavnici ove marke jasno su rekli, elektromobilnost u BiH nije budućnost, ona je već tu!

Ovim povodom razgovarali smo sa direktorom kompanije Porsche BH, Senadom Olovčićem, i provjerili u kojoj je fazi elektromobilnost u našoj zemlji, kojim tempom možemo očekivati veću zastupljenost električnih automobila, kao i koji nas sve izazovi čekaju u skoroj i daljoj budućnosti.

Porsche BH je jedna od prvih kompanija na našem tržištu koja je prepoznala elektromobilnost kao svoj važan cilj. Da li nastavljate u tom smjeru?

Rukovodeni opštim trendovima, uslovljenim klimatskim promjenama prije svega, od 2015. godine pojam elektromobilnosti tj. vozila koja u osnovi koriste prijenosnu snagu elektromotora su postala svjetska, a posebno evropska svakodnevnica. Prodaja ove vrste vozila pokazuje rastući trend iz godine u godinu. Gotovo sve svi svjetski proizvodjaci novih vozila imaju u svojoj ponudi po nekilko modela i tipova elektro vozila.

Volkswagen grupacija sa svojim markama VW, Škoda, Audi, Seat i Porsche je svakako jedan od pionira i najvećih zagovornika u širenju palete i ponude ove vrste vozila sa jasnim ciljem biti lider na tržistu elektromobilnosti u BiH. Svakako da smo mi u Bosni i Hercegovini kao firma Porsche BiH prihvatili ovu misiju kao nas ključan cilj u narednom periodu te ostajemo potpuno posvećeni istom.

Volkswagen grupacija ima i vrlo jasne ambicije za elektromobilnost i ponudu svojih proizvoda u Evropi i svijetu. Do 2030. godine udio prodanih električnih automobila bi trebao biti oko 70 odsto u Evropi i oko 50 odsto u SAD i Kini. Mislite li da u BiH možemo pratiti taj trend i tempo?

Upravo ova činjenica treba da bude ideja vodilja ne samo za nas uvoznike koji se bavimo prodajom i distribucijom novih vozila nego i naših nadležnih državnih organa i ministarstava. Potrebno je da što prije djelujemo kako bi se stvorile pretpostavke da budemo koliko- toliko dio globalnih kretanja.

Nažalost, mi to danas nismo. Čak nismo ni u mjeri kao što su to zemlje u okruženju, recimo Srbija ili Makedonija, koje već daju značajne subvencije i podsticaje za kupovinu električnih vozila. Šta je po Vama najveća prepreka za prodaju i popularizaciju električnih automobila u BiH?

Kao što sam već rekao, dakle, nedostatak adekvatne strategije državnih organa u odnosu na savremene trendove kada je u pitanju mobilnost ili transport općenito. Jasno, ako jedan pokazatelj kaže da će do 2030. god. biti 70% električnih vozila, sa tempom kako mi to radimo već je izvjesno da nećemo biti u poziciji ispuniti naš cilj, te biti dio Evrope ili ostatka svijeta u ovom bitnom segmentu.

Smatrate li da je ovakvo odugovlačenje u ukidanju dodatne carine i donošenju olakšica za elektrificirane i električne automobile dio neke planske strategije ili jednostavno ne postoji interes i prepoznavanje problema u skoro svim instancama vlasti?

U političko-ekonomskoj situaciji kakvoj jesmo vjerovatno je ovo realnost našeg sistema. Iluzorno je razgovarati o ovoj temi na našim internacionalnim skupovima gdje mi iz BiH takođe participiramo, a nemate elementarne zakonske postavke sistema uključujuci viziju budućeg sistema elektromobilnosti u BiH.

Dok se druge zemlje, pa i nama susjedne, preko svojih nadležnih državnih organa skupa sa uvoznicima vozila intenzivno pripremaju za novi trend mobilnosti, nažalost mi to nismo u prilici. Vrijeme sigurno ne radi za nas i neke stvari koje smo trebali uraditi još jučer nismo uradili, te će nas daljnje odlaganje određenih neophodnih zakonskih rješenja dovesti uskoro u vrlo nezavidnu situaciju.

Porsche BH je aktivan član i Udruženja za elektromobilnost pri Privrednoj komori Federacije BiH. Koliko je važno privući što više privrednih i pravnih subjekata u ovakvo proaktivno djelovanje?

Zaista, Privredna Komora Federacije BiH je neko ko ima sluha za probleme sa kojima se mi kao uvoznici novih vozila susrećemo. Sigurno da artikulisanje naših nastojanja kroz Udruženje za elektromobilnost pri Privrednoj Komori Federacije BiH ima za cilj ukazati na problematiku sa kojom se susrećemo kao i našu spremnost da budemo našoj državi podrška u ovom zanačajnom projektu za budućnost i ukupnoj transformaciji buduće mobilnosti.

Na našu žalost, Privredna Komora Federacije BiH nije ta koja donosi zakone ili uredbe, razvija startegiju… no ipak je aktivan sudionik u stvaranju vizije elektromobilnosti kao globalnog faktora koji će imati ogroman utjecaj ne samo na transport ljudi i dobara nego i naše ekonomije.

Vrlo jednostavno budući da su električna vozila pogonjena električnom energijom, naša energetska zajednica ima ogroman interes i šansu. Treba li nešto više od toga?

Smatrate li da su kupci u BiH dovoljno upoznati sa prednostima električnih automobila i da li su spremni preći na električne automobile ako se stvore povoljniji finansijski uslovi za kupovinu takvih automobila?

Kupci znaju i jako su dobro informirani o električnim automobilima. Svakako pored drugih bitnih karakteristika jednog automobila za kupce je takođe bitan i aspekt ekonomičnosti. U ovom vremenu energetskih turbulencija, i danas a pogotovu u budućnosti, ekonomičnije će biti korištenje električno pogonjenih vozila.

Cijene električnih vozila će se u vrlo skoroj budućnosti približiti cijenama vozila pogonjenim na fosilna goriva. To je svakako dobar znak. Ono što kupci očekuju i čemu se i mi takođe nadamo jeste podrška od strane države po pitanju carine (danas je to 5% na električna vozila i čak 15% na hibridna vozila) i njeno konačno niveliranje na 0% kao što to imaju susjedne zemlje.

Nadalje, ako već pominjemo okruženje, benefit ili subvenciju za kupce koji kupuju ova vozila u nivou vrijednosti PDV-a koji se plaća za vozila na fosilna goriva.

Javnost u BiH na pomen električnih automobila kao prvi problem spominje nedovoljnu mrežu punionica. Ipak, činjenica je da ih u BiH ima više od 170, koliko je Porsche BH uticao na širenje mreže punonica?

Sigurno da je jedan od bitnih preduvijeta za korištenje električnih vozila dostupnost punionica. Broj od 170 od kojih je gotovo polovina instalirana od strane Porsche BiH na različitim lokacijama već sada daje sigurnost i kvalitetan nivo te gdje god da putujete u BiH ima ili postoji punionica za električno vozilo.

Mi ćemo svakako nastaviti sa ovim aktivnostima ali i u ovom segmentu bit će neophodna podrska nadležnih organa vlasti obzirom na višestruk interes koji kao društvo imamo. Dakle, imamo svoju energiju koju proizvodimo i koja je najbitniji resurs. Sa druge strane turistički potencijal će u bliskoj budućnosti biti nezamisliv bez infrastrukture električnih punionica, jer u suprotnom potencijalni turisti će našu zemlju zaobilaziti upravo iz ovog razloga.

Malo je poznato da su velika prepreka elektromobilnosti u BiH same procedure i legislative za izgradnju električnih punionica, pogotovo brzih DC punionica kao samostojećih objekata. Koliko je to prepreka za Porsche BH i MOON, ali i samo širenje elektromobilnosti u našoj zemlji?

Svakako da je to još jedan segment koji općenito sputava nas pa i potencijalne investitore za električne punionice da ih imamo više. Zakonske okvire oko izgradnje i ugradnje punionica treba pojednostaviti na manje složen nivo nego što je to danas. Danas za instaliranje jedne male punionice trebate praktično sve dozvole i procedure kao da pravite stambeni objekat.

Naš brand MOON koji zastupamo u BiH ima široku paletu opcija punjača od kućne varijante pa do onih najjačih snage 300 kW i praktičnog punjena za ca 10-tak minuta. Mi smo posebno ponosni jer smo ugradili do sada najjači električni punjač marke MOON na našoj lokaciji Porsche Sarajevo snage 150 kW. Cilj nam je bio da naši kupci i potencijalni kupci mogu svoje vozilo adekvatno i jako brzo napuniti električnom energijom.

Koji vid poticaja i olakšica za kupce električnih automobila bi prema Vašem mišljenju možemo očekivati u BiH i da li ih je uopšte realno očekivati u skorije vrijeme?

Obzirom da u ovom trenutku nemamo ništa vezano za poticaj za kupovinu ekološki prihvatljivih električnih automobila, najkraći i najjednostavniji put bi bio prepisati ili primijeniti sisteme podrške koje daje EU (Hrvatska za primjer) ili pak slično kao što to imaju ostale zemlje u regiji, a imaju sve neki vid poticaja kupovine električnih vozila izuzev Bosne i Hercegovine.

Dakle, mi imamo jako mnogo naših kupaca spremnih da koriste ovu vrstu vozila, što radi ekonomičnosti isto tako i radi ekološke osviještenosti. Ipak, glavna i najveća prepreka je zakon koji ne daje očekivane okvire podrške ranije pomenute kao i izmjena zakona vezano za brzu izgradnju infrastrukture električnih punionica.

Koja je Vaša poruka za sve kupce koji skeptično gledaju na električne automobile u BiH? Da li je samo cijena punjenja električnih automobila dovoljan argument za njihovu kupovinu?

Tehnologija, Evropa i svijet već uveliko koračaju u ovu novu sferu. Tranzicija i već skori prestanak proizvodnje automobila sa unutarnjim sagorijevanjem će svakim danom brže potiskivati ovu vrstu vozila u korist novih ekološki prihvatljivih električnih. 2030. godine kao što je rečeno, pa i ranije, nećete imati drugi izbor nego dominatno koristiti električna vozila. Sa starim dizel vozilima nećete biti u mogućnosti voziti izvan BiH.

Dakle nije i neće biti jedino ekonomičnost faktor odlučivanja prilikom nabavke novog vozila nego i primjenjivost istog tj. mobilnost na način da ćete moći putovati na različite destinacije. Na kraju Vaša poruka za sve koji imaju priliku kroz zakonodavstvo uticati na stvaranje boljih prilika za elektromobilnost u BiH. Šta su apsolutni prioriteti?

Iz odgovora na prethodno pitanje jasno je da kasnimo sa implentacijom elektromobilnosti u BiH. Apsurdno je da nase Udruženje za elektromobilnost pri Federalnoj Privrednoj Komori već više od dvije godine pokušava da kod nadležnih ukaže na potrebe, mjere i aktivnosti. Neka nadležna ministarstva uistinu imaju sluha, neka već dugo nažalost ne. Dakle mi stojimo u mjestu i pokušavamo nešto uraditi privatnim inicijativama. No, to sigurno nije ispravan put. Zaista je bolno da u nečemu u čemu bi trebalo imati potpunu saglasnost mi istu nemamo i gledamo sa strane kako čitav svijet tehnološki ide dalje.

Naš prioritet, i ne samo nas nego i ove države treba biti podsticanje kupovine ekološki prihvatljivih vozila na već prethodno pomenuti način, omogućiti zakonom i investicijama lakše izgradnje električnih punionica, te samim tim biti dio budućnosti gdje BiH svakako pripada. Odavno je bilo vrijeme da to uradimo!