Nakon premijere prošlog mjeseca
0

40 godina Volkswagenovog Buggyja

Sarajevo-x.com
Na svjetskoj premijeri modela up! u sklopu međunarodne izložbe automobila u Frankfurtu, zanimljiva studija pobudila je zanimanje. Buggy up! nadovezuje se na tradiciju započetu prije četiri desetljeća.

Vratit ćemo se nekoliko desetljeća unazad: sredinom 60-ih godina Amerikanci su otkrili automobil kao izvor zabave, kao nezamjenjiv sastavni dio lagodnog životnog stila. Gdje još možete uživati u suncu i povjetarcu u kosi kao u Buggyju? Pogotovo što ste ovaj užitak mogli dobiti po povoljnoj cijeni. Na temelju Volkswagenove Bube konstruirani su automobili za plaže, jer je njena platforma okvira bila savršen poligon za realizaciju alternativnih koncepata karoserije.

Tadašnji recept uspjeha: potrebna vam je korištena VW Buba, odstranite njenu nadgradnju i zamijenite je, po mogućnosti laganom, otvorenom karoserijom, koja se u maniru najboljih konstruktora brodova laminira plastikom ojačanom staklenim vlaknima (GFK).

Mnogi Buggyji nastali su na skraćenoj šasiji Bube, tako što je iz vozne platforme izrezano, ovisno o nadgradnji, 30 do 40 centimetara, te je odrezani dio ponovo spojen zavarivanjem. Za optimalnu vuču na neučvršćenim podlogama za stražnju pogonsku osovinu naplaci maksimalne širine povezivali su se zavarivanjem, te su opremani podjednako predimenzioniranim gumama. Krov? Svejedno – većina Buggyja opremljena je u najboljem slučaju priručnom navlakom od tkanine na drikere.

Ideja Buggyja za slobodno vrijeme je bazirana na Dune Buggyjima i Baja-Bugsima, koji su se u SAD-u doista koristili za automobilističke utrke na pješčanim plažama. Međutim, daljnji razvoj Buggyja bio je određen prvenstveno faktorom zabave – Djeca cvijeća, Flower-Power pokreta, žele se prije svega zabaviti, a ne utrkivati. Većini je snaga motora serijske Bube (34 KS, kasnije i do 44 KS) sasvim dovoljna za sve njihove potrebe, dok snažniji motori u Buggyju ostaju iznimka.

Naravno da je taj trend zahvatio i Njemačku. Inspirisana uspješnim američkim Dune Buggyjem, redakcija časopisa Gute Fahrt 1969. godine dala je u firmi Karmann u Osnabrücku proizvesti prototip njemačkog Buggyja na skraćenoj voznoj platformi Bube. Od 1971. Buggy je u prodaji kao Karmann GF (Gute Fahrt). Karmann je do 1974. isporučivao sklopove, ali i kompletna nova vozila. Koriste se motori obima 1300 i 1500 snage 44 KS iz Bube.

Istovremeno je Volkswagenov veletrgovac iz Göttinga Autohaus Südhannvoer uspio homologirati iz SAD-a uvezeni Imp Dune Buggy. Oba modela mogla su se kasnije naručiti u firmi Karmann i to u različitim kategorijama izgradnje i cijene, od čistog sklopa, preko djelomično proizvedenog do gotovog novog vozila. Naravno, i Buggyji drugih proizvođača, primjerice belgijskog specijaliste za plastiku Apala, došli su na njemačko tržište.

Otvorene "trkačice" nisu ostvarile masovni uspjeh, ali razvila se odmah čvrsta zajednica fanova prvog pravog automobila za zabavu koja je zabilježila i brojke vrijedne spomena. Mnogi vlasnici modificirali su svoja vozila tokom godina, te su nastale kreacije, koje su zaista djelovale djelomično avanturistički, s mnogo hroma i efektnog laka, tako da Buggyji u originalnoj izvedbi danas predstavljaju raritet i vrlo su traženi.

Nazad u sadašnjost: Buggy ideja stara 40 godina doživljava svoj nastavak u savremenoj interpretaciji. Na ovogodišnjoj međunarodnoj izložbi automobila je Buggy up! varijanta, u sklopu nove Volkswagenove modelne linije up!, bila meta brojnih posjetitelja i jedna od potajnih zvijezda sajma.

Nije više poput svojih predaka konstruiran od plastike ojačane staklenim vlaknima, nego od sigurne i lagane legure čelika, dobivenog vrhunskom tehnologijom. Još je uvijek studija, ali ko zna - neobuzdani užitak u vožnji bit će tražen i u budućnosti.