{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Muhamed ef. Velić za Klix.ba: Najljepši bajramluk mi je bio kada sam izmirio dvojicu komšija

4.10.2014. u 11:12
730
Muhamed ef. Velić za Klix.ba: Najljepši bajramluk mi je bio kada sam izmirio dvojicu komšija
730
Sarajevski imam Muhamed Velić u intervjuu za Klix.ba je govorio o značaju Bajrama u životu svakog vjernika, o svome najdražem bajramluku, ali i o hadžu, na koji je otišao i ove godine.
Na početku razgovora za Klix.ba Velić je istakao da je, dok je bio mlađi, Bajrame
bezuvjetno dočekivao u nenatrunjenoj radosti i sreći. Ništa mu se, kaže, kao djetetu iz tradicionalne muslimanske porodice, nije moglo porediti sa Bajramima i radostima koje oni donose. A to je, dodaje, i zbog toga što mu je babo dugogodišnji imam (preci su mu s očeve strane također bili sarajevski imami), a majka bula, tako da su oni utkali u porodični ambijent način dočeka Bajrama, a i način samog bajramovanja.

"To je bio tradicionalni obrazac bajramovanja s naglašenim unutarporodičnim i međukomšijskim susretanjem i interakcijom. Danas, kako starim, a brojim svoju četrdesetu, Bajrami su obojeni i jednom tužnom notom, dakle, ona nekadašnja bezuvjetna dječačka radost je natrunjena. Jer, mišljenja sam da je 'nepristojno' potpuno se radovati u svijetu i vremenu kada vidimo i svjedočimo da dva od tri ozbiljna ratna sukoba danas u svijetu vode muslimani, jedni protiv drugih, a da paradoks bude veći, rade to i u ime vjere", ističe naš sagovornik.

Tuga ne ide uz Bajram



Zbog toga je, navodi, osobno, privatno i bezuvjetno tužan. A ono što na njega ostavlja poseban utisak za Bajram je saznanje da, ipak, može biti javno radostan i sretan, a da to nikome ne mora posebno objašnjavati i da to nikome ne smeta, jer, ističe, u tim danima i drugi trebaju biti radosni.

"U pravilu, u bajramskim se danima tuga ne smije javno ispoljavati", dodaje.

Prema njegovom mišljenju, Bajrami su legalni i legitimni trenuci radosti za muslimana.

"Oni su najvjerodostojnija zamjena za sve druge obrasce radosti, za sve nelegalne, polulegalne, nelegitimne i polulegitimne obrasce slavlja i radovanja. Arapski i originalni izraz za Bajram je 'iid, što znači povratak Bogu i vraćanje svim univerzalnim ljudskim vrijednostima, koje nas čine ljudima, kao plemenitim i 'uzvišenim' bićima, vrijednostima koje smo, nažalost, u modernom dobu poprilično izgubili ili namjerno izgurali iz svojih života", mišljenja je Velić.

Naglašava da su Bajrami itekako prilika da muslimani učvrste svoju vjeru, isprave greške i učine neko dobro djelo, ali i dodaje da je istinski Bajram u praštanju, približavanju i samim time potpomaganju jednih s drugima.

"Bajrami su uvijek integrirajući faktor. Za prošli sam Bajram stalno potencirao priču o izmirenju, u smislu: mi bismo da popravljamo svijet i kuglu zemaljsku, a ne pričamo s najbližim rođakom i u zavadi smo sa prvim komšijom. Vidio sam poslije, nakon te kampanje, i prve rezultate; jedan stariji džematlija koji je bio u zavadi i svađi sa svojim prvim komšijom - za Bajram mu je u džamiji, nakon namaza, prišao, pružio ruku i Bajram čestitao. Prvo, nisam mogao vjerovati, a, drugo, kad sam se uvjerio i dobro vidio, to mi je bio najljepši bajramluk koji sam ikada primio", prisjeća se efendija Velić.

Navodi kako mu Kurban bajram mnogo znači.

"Vrlo često imam osjećaj kao da sam Ibrahima, a. s., ugostio u svojoj duši, kao u svojoj kući. Taj svetopovijesni velikan je tu (kod mene) uvijek dobrodošao. Zapravo, jednom je odsjeo i više nije odlazio. Mir i selam neka je Ibrahimu", veli naš sagovornik.

Dodaje kako treba kazati da se ovaj Bajram uglavnom veže za Ibrahima, a. s., koji je utemeljitelj hadžskih i kurbanskih obreda, a kasnije je to Muhammed, a. s., preko Objave kroz svoju praksu precizirao i dodatno pojasnio. A, onda je naveo i "jedan detalj" vezan za kurban.

Viši smisao prinošenja žrtve



"Muslimani za kurban bajram prinose žrtvu, a žrtva je jedno umiljato biće s očima, koje vas gleda dok ga hranite pred Bajram, a onda ga žrtvujete u ime Boga da biste učinili dobro djelo višeg smisla: nahranili siromahe, zbližili se s komšijom, rođakom i prijateljem, u svojoj kući osjetili bajramsku radost i, što je najvažnije, približili se Bogu. Jer, i samo značenje riječi kurban je približavanje ili biti blizu. Kurban bajram je notorni podsjetnik da je Bog uvijek na prvom mjestu, a onda i sve ostale stvari budu na svome mjestu", dodao je.

Mišljenja je, također, da su u Bosni su najljepši Bajrami.

"Tek u Bosni, a to je zbog toga što smo autohtoni i endogeni ovdašnji muslimani i što autentično živimo svoju vjeru, osjećaj Bajrama traje mnogo duže od tih bajramskih dana. U Evropi ili gdje drugdje, gdje je nemuslimanski ambijent, ljudi se moraju 'podsjećati' da je još uvijek Bajram. Kod nas se Bajram uvijek produžuje. 'Kradu se' kasniji dani. Pa vidite da imamo i onaj 'ženski bajram', kao peti, šesti pa i sedmi dan kada se bajramuje", pojašnjava Velić.

On je ove godine otišao obaviti svetu dužnost - hadž, a upitan da nam prenese utiske, rekao je:

"Hadž je najveći (sveto)povijesni kolektivni obred, ali i najveći 'turistički' događaj. Svake se godine milioni ljudi pokrenu iz svoga 'gliba' da bi stigli u centar. Mekka ili Kaba je centar, a poenta je u kretanju, približavanju i tawafu/kruženju. U kretanju je život, zdravlje, bereket, vjera, prosperitet, trgovina itd. Bog voli kada se ljudi kreću. I sve je u kretanju. U kući se samo umire, kako kaže jedan alim. Hadž i sveta mjesta - Mekka i Medina su baze u kojima su pohranjena najjasnija uvjerenja (jer, hadž je u poređenju s ljudskim čulima - čulo vida; vjernik na hadžu vidi kako islam izgleda 'na okupu'), te najljepši i najiskreniji osjećaji", naglašava naš sagovornik.

Sreća u Poslanikovoj džamiji



Na kraju razgovora nam je otkrio jedan "detalj" sa ovogodišnjeg putovanja na hadž:

"Prije nekoliko dana u Medini, na podne namazu u Poslanikovoj džamiji, sjeo sam sasvim 'slučajno', od tolikog svijeta (u prosjeku to bude oko 600.000 ljudi), kod jednog našeg hadžije iz Bosne. Pitam ga odakle je, kaže da je od Tuzle. Nekih šezdesetak mu je godina. Kaže da je tek stigao to jutro, zatim se otvorio i počeo pričati: 'Sretan sam čovjek, u životu mi je Allah podario sve: dobro zdravlje i lijep život, i ženu koju volim i s kojom sam prezadovoljan, i djecu, zdravu, pametnu, lijepu i poslušnu, i dobru nafaku, dobar posao, veliku kuću, veliku familiju, koja se pazi, dakle, sve imam, sretan sam i zadovoljan u životu! Ali... Zatim je zašutio. Vidio sam suze u njegovim očima, onda je nastavio: 'Nikada nisam bio ovako i ovoliko sretan u životu kao danas kada sjedim u džamiji Allahovog poslanika!".

Na kraju razgovora efendija Velić je čitateljima i pratiteljima portala klix.ba poželio sretne i mubarek nastupajuće bajramske dane: Bajram Šerif Mubarek Olsun!

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: