{{error}}
Korisničko ime ili e-mail
Lozinka
ili
Facebook prijava


Unesite e-mail:


Lagumdžija: Pogrešno je gledati susjede kao konkurenciju na tržištu UAE, Katara, Turske...

F
5.4.2013. u 12:12
2
30
Lagumdžija: Pogrešno je gledati susjede kao konkurenciju na tržištu UAE, Katara, Turske...
2
Lagumdžija: Pogrešno je gledati susjede kao konkurenciju na tržištu UAE, Katara, Turske...
"Ministarstvo vanjskih poslova BiH (MVP) je u zadnjem periodu 'oživjelo' jedan segment koji je, nažalost, do sada bio potpuno zapostavljen, a koji je jedan od ključnih faktora za pozicioniranje ekonomije jedne zemlje i njenih privrednih subjekata na svjetskom tržištu u vremenu globalizacije", izjavio je za Fenu zamjenik predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH i ministar vanjskih poslova BiH Zlatko Lagumdžija u intervjuu o intenziviranoj ekonomskoj diplomatiji BiH.
S obzirom na to da je uočljiv pojačan angažman MVP u sferi ekonomske diplomatije (nakon posjete Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Kataru i Indiji predstoji investicijski forum u Londonu), Lagumdžija je komentirao koliko ti skupovi "otvaraju vrata" za bh. privrednike za angažman u tim zemljama i izvoz te ulaganja u BiH i inoinvestitora. On kaže kako se, da bi ti ciljevi bili dostignuti na najefiksaniji način radi na daljnjem jačanju strateške alijanse bh. institucija čije jezgro ostaju Odsjek za ekonomsku diplomatiju MVP-a, Ministarstvo vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH, FIPA i Vanjskotrgovinska komora BiH.

"Strateška alijansa bh. institucija ostaje otvorena za sve bh. institucije i druge subjekte koje mogu doprinijeti jačanju koncepta ekonomske diplomatije. Tako su npr. u posjeti Ujedinjenim Arapskim Emiratima i Kataru entitetske vlade i javne kompanije imale značajnu ulogu u prezentiranju projekata za privlačenje stranih investicija u našu zemlju. Ovaj novi pristup prihvatile su bh. kompanije koje su odlično reagovale i prepoznale svoju šansu da prezentuju svoje projekte i privredne potencijale", kaže Lagumdžija.

Otvorena vrata tržišta



Naglašava da je evaluacija posjeta i održanih privrednih foruma u Ujedinjenim Arapskim Emiratima, Kataru i Indiji u toku, ali se već sada može reći da su ocjene privrednika jako dobre, te da su privrednici prepoznali novi pristup i intenziviranje aktivnosti u okviru ekonomske diplomatije.To potvrđuje i broj privrednika koji je činio privredni dio bh. delegacije: 44 bh.kompanije i ukupno 68 predstavnika.

"Možemo slobodno reći da su 'vrata ovih tržišta otvorena', a sada je neophodno nastaviti aktivnosti na ovim tržištima da bismo kapitalizirali rezulatate tih posjeta. U MVP-u, u svrhu navedenog, redovno se održavaju konsultacije i follow up aktivnosti u vezi s održanim privrednim forumima", precizira Lagumdžija.

Na opasku Fene da je u javnosti prisutna percepcija da takva putovanja ne donose značajnije efekte, pa se često komentiraju kao "turistička" putovanja i obilazak svijeta budžetskim parama, Lagumdžija kaže da je MVP dobio sve pohvale od privrednika što samo govori u prilog činjenici da ni u kom slučaju ne možemo govoriti o "turističkom putovanju", a naročito ne "budžetskim parama" budući da je svaki privrednik sam snosio troškove putovanja i smještaja.

"Osnovni motiv je bio kvalitetan i agresivan pristup MVP-a u pogledu organizacije poslovnih foruma te kvalitet pripremljenih kontakta. MVP je prepoznao potrebe i određene industrijske grane, te ciljno organizovao kontakte, prije svega koristeći se kapacitetima ambasada BiH. Osim kontakata s predstavnicima emiraćanskih, katarskih i indijskih firmi, bh. ambasade u tim zemljama su osigurale i kontakte s rukovodstvima investicionih fondova, kao i važne političke susrete na kojima se razgovarala upravo o modalitetima ekonomske saradnje", kaže Lagumdžija.

U rezimeu odgovora o efektima aktuelnih putovanja, šef bh. diplomatije kaže da je iluzorno očekivati da se na prvom sastanku odmah zaključi ugovor te da je, zasigurno, neobično za našu svakodnevnicu da je politika ovom prilikom bila u službi ekonomije i razvijanja ekonomskih odnosa i razvijanjem međudržavnih odnosa, ali i putem konkretne pomoći bh. privrednicima.

Emirati zainteresirani za gradnju koridora 5C



Na pitanje da se nakon ovakvih prezentacija mogućnosti bh. privrede, najčešće dolazi u BiH s pozitivnim informacijama o zainteresiranosti tamošnjih ministara, vlada, investitora za saradnju, ali da se potom, u operacionalizaciji i provedbi tih dogovora "gubi veza" ili se nedovoljno zna o realizaciji dogovorenog, Lagumdžija kaže da je, nažalost dosadašnji pristup rada ne samo MVP-a bio upravo takav.

"Novi pristup je prije svega vezan za moderna shvatanja upravljanja poslovnim procesima, te je prije svega unaprijeđen proces monitoringa, jer bez kontinuiranog praćenja uspostavljenih kontakata, te realizovanog, ne može se očekivati konačan uspjeh. U procesu monitoringa uključeni su kako ambasade, tako i službe MVP-a", kaže Lagumdžija i kao ilustraciju navodi da je već Ambasada BiH u Abu Dhabiju obavijestila da su Emiraćani zainteresovani za koridor 5C i druge infrastrukturne projekte za izgradnju autoputeva.

Navodi također da je Ambasada BiH iz Katara tražila da nakon posjete da se dostave projekti FIPA-e za koje je bila zainteresovana prominentna katarska firma Hassad Food, a jedan broj firmi je osvježio ostvarene kontakte s našim firmama putem Odsjeka za ekonomsku diplomatiju u Sektoru za bilateralu
MVPBiH. Uspješnost ostvarenih kontakata MVP-a s pojedinim investicijskim fondovima, te lokalnim državnim kompanijama ilustrovana je i putem poziva za učešćem na tenderima koje oni dostavljaju bh. kompanijama putem MVP-a.

"Efikasnim odgovorima na ovakve upite sada trebamo održati interes potencijalnih investitora u tim zemljama i dovesti do konkretne saradnje", kaže Lagumdžija.

Šef bh. diplomatije je u razgovoru za Fenu komentirao i sve očigledniji snažniji angažman državnog vrha Srbije u islamskim i zemljama arapskog svijeta i u tom kontekstu pitanje koliko su međusobno konkurencija zemlje regije, ili pak "svako ima svoje mjesto" za izvoz, privlačenje investicija...

"Činjenica je da spomenute države imaju ogromne ekonomije, s izuzetnim budžetskim suficitima i za naše pojmove nevjerovatnim potencijalom. Ne smatram da postoji konkurencija zemalja regije zapadnog Balkana u zemljama Bliskog istoka ili na nekim drugim tržištima. Ako Bosna i Hercegovina ostvari neki uspjeh na tržištu Katara npr. to ne znači da je Srbija ili Hrvatska uskraćena za taj uspjeh. Potrebno je da svi mi promijenimo način shvatanja odnosa sa zemljama poput Turske, UAE ili Katara i da ne očekujemo od njih humanitarnu pomoć, nego da se pozicioniramo kao potencijalni poslovni partneri. Partneri koji su sposobni da se uhvate ukoštac sa svim izazovima modernog vremena, te da svojim znanjem, radom, sposobnošću i kapacitetima ostvare profit. Tržišta zemalja Zaliva su otvorena tržišta i s dovoljno kapaciteta za svakoga ko ima dobar projekat, efikasnu administraciju i dovoljno dobre businessmane da taj projekat i implementiraju. Trebamo se voditi primjerima uspješnih praksi prije svega iz našeg okruženja i nastojati se predstaviti u što boljem svjetlu i istaći svoje komparativne prednosti da bismo zauzeli svoj dio tržišnog kolača", kaže Lagumdžija.

Naglašava da je konkurencija drugih, mnogo jačih i organizovanijih ekonomija na ovim tržištima izuzetna gdje su prisutni i SAD, i Ujedinjeno Kraljevstvo i Njemačka i Kina i Indija i Japan, dakle najjače ekonomije svijeta.

Jačati saradnju zemalja regije



"U vremenu globalizacije naša razmišljanja moraju ići u smjeru jačanja saradnje zemalja regije, dakle saradnje Bosne i Hercegovine i sa Srbijom i s Hrvatskom i svim drugim državama regije, u pogledu zajedničkog nastupa na ovim tržištima, razmjenom informacija i iskustava i korištenja komparativnih prednosti svake od ovih zemalja. Mislim da je pogrešno da razmišljamo u kategorijama konkurencije i borbe sa susjedima za komad tržišta koji nam neka treća zemlja može bez problema odnijeti ispred nosa. Tržišta tih zemalja su u ekspanziji i s dovoljnim kapacitetima za sve zemlje iz naše regije", kaže šef bh. diplomatije.

Na pitanje koliko u ekonomski jakim zemljama, kao što su UAE bh. dijaspora može biti "konekcija" za vanjskotrgovinsku razmjenu s BiH i stvaranje boljeg imidža o BiH, Lagumdžija naglašava da niko bolje ne poznaje zemlju od onoga ko u njoj živi i svakodnevno se bori za svoju egzistenciju i napredak svoje porodice.

"Bh. diplomate dođu i odu, a dijaspora ostaje da dijeli sudbinu sa svojim domaćinima. Moramo napraviti iskorak prema ovim našim ljudima. Oni nisu zaboravili svoju zemlju i svoj zavičaj i mi ne smijemo zaboraviti njih. Moramo popraviti stare i izgraditi zajedno nove mostove s našom dijasporom, mostove koji će pomoći da oni i mi budemo zajedno mi. Naša dijaspora jeste po strukturi heterogena, ali postoje bh. državljani u inostranstvu koji su postigli velike uspjehe u businessu, nauci i umjetnosti i isključivo svojim radom i ponašanjem su zaslužili poštovanje u zemlji domaćina, a neki su i nagrađivani. Zbog toga treba posvetiti posebnu pažnju pri razvoju bilateralnih odnosa sa zemljama u kojima živi bh. dijaspora da se unapređuju ekonomske i kulturne veze, da se zaštite interesi bh. građana u tim zemljama i da se dijaspora uključuje i u bilaterlane ekonomske odnose, ali i u projekte ekonomskog razvoja BiH", rekao je u razgovoru za Agenciju Fena zamjenik predsjedavajućeg Vijeća ministara BiH i ministar vanjskih poslova BiH Zlatko Lagumdžija.

Email adresa: (nije obavezno)

Tekst ispravke: