BiH
204

Bećirević: San mladih da postanu piloti nije nemoguća misija

FENA
(Foto: FENA)
Vjerovatno većina dječaka, a u posljednje vrijeme i djevojčica makar jednom u životu mašta o tome da postane pilot. Često se srećem s pitanjima kako postati pilot i odgovaram da je u sadašnjoj situaciji u našoj državi to jako teško, ali ne i nemoguće, izjavio je u razgovoru za Agenciju Fena menadžer letačkih operacija u kompaniji BH Airlines kapetan instruktor Armin Bećirević.

Bećirević dodaje da je još u osnovnoj školi vježbao matematiku motiviran željom da upiše srednju vojnu školu za pilote, skupljao knjige o avijaciji, makete aviona i s ocem išao na aeromitinge na Butmiru.

"Znam mnogo životnih priča svojih kolega i mnogo različitih načina na koje su se školovali i počeli baviti ovim poslom. Svima su, međutim, zajedničke dvije stvari, ta ljubav prema letenju u djetinstvu i ishodišni cilj, tj. karijera u avijaciji. Uz želju i upornost sve je moguće postići bez obzira na uslove i poteškoće. Moja priča nije tema, ali uključuje jako mnogo rada, truda i odricanja, nekoliko neuspjelih pokušaja, ali i sreće prije nego sam došao do sadašnjeg zvanja kapetan instruktor", kazao je Bećirević.

Prema njegovim riječima jedna od karakteristika zračnog prijevoza jest upravo to da je taj posao više-manje isti gdje god ga da se obavlja, dok je specifičnost BiH to da ima samo jednu zrakoplovnu kompaniju u kojoj se može raditi, tj. nacionalnu aviokompaniju BH Airlines.

"Nakon određenog broja sati, odnosno iskustva u letenju, piloti postaju traženi na tržištu rada, koje je uz određene izuzetke zaista globalno, međutim, novi mladi piloti trebaju imati domaću kompaniju gdje počinju sa svojim prvim profesionalnim letenjem, upisuju prve tipove aviona i zapravo uče posao", naglašava kapetan Bećirević te ističe da je u inostranstvu gotovo nemoguće dobiti prvi posao bez prethodnog iskustva, jer su nacionalne politike svih država takve da ovakve sofisticirane poslove čuvaju za svoje državljane.

Slično važi i za avioinžinjere i aviomehaničare. Aviokompanija je generator mnogih visokostručnih kadrova u avijaciji.

"Zato se sistemski trebamo boriti da kao država ne ostanemo na nivou pružaoca usluge stranim aviokompanijama, uz sve dužno poštovanje kolegama iz ostalih branši, avijacija ne počinje i završava na kontroli leta ili aerodromima. Potrebno je podržavati sve elemente koji su u igri, uključujući: Direkciju civilne avijacije (BHDCA), Agenciju za pružanje usluga kontrole leta (BHANSA), aerodrome, aviokompanije i aeroklubove koji su baza svega. Bez nacionalne aviokompanije svaki onaj dječak ili djevojčica koji sada sanja o tome da bude pilot, avioinžinjer ili aviomehaničar, bez obzira na to koliko inteligentan, sposoban ili nadaren bio, vjerovatno nikada neće dobiti šansu u nekoj od stranih aviokompanija. Sve to je i motivacija zašto se kolege i ja zalažemo i trudimo održati svoju kompaniju", kaže Bećirević.

Dodaje da stav da mlade ljude u BiH neko tjera iz države nema opravdavanja, jer bez obzira na to koliku količinu nebrige vlast ispolji prema mladima ona je uvijek s druge strane dočekana istom i podjednako štetnom količinom letargije.

"Učenjem, radom, zalaganjem i upornošću moguće je stvoriti sebi šanse pa i organizovati sistem tamo gdje ga nema", navodi Bećirević.

Govoreći o operativnom dijelu posla, ističe da je kompanija BH Airlines postigla zaista zavidan sigurnosni standard priznat od mnogih stranih i domaćih certifirajućih tijela potrebnih da bi imala dozvolu za operacije po Evropi.

"Sjećam se da smo početkom rada BH Airlinesa 2005. godine imali natprosječno mnogo inspekcija na svim aerodromima gdje smo slijetali, međutim, vrlo brzo zrakoplovne vlasti su se uvjerile da je sve i više nego u redu tako da je naš koeficijent iznad evropskog prosjeka", naglašava.

Govoreći o osjećaju obavljanja posla "na nebu" u odnosu na druge sofisticirane poslove na zemlji, kapetan Bećirević ističe da ne postoji kancelarija na svijetu s ljepšim pogledom od pilotske kabine.

"Radite uglavnom s konstantnim vremenskim pritiskom u okruženju koje se vrlo brzo mijenja, ponekad je jako brzo potrebno donijeti neke važne odluke koje obično mogu imati i ozbiljne posljedice. Morate imati sposobnost za upravljanje vašim vremenom, otpornost na stres, ali i na monotoniju. S obzirom na to da se pilotima minimum dva puta godišnje na simulatoru vrši provjera znanja i sposobnosti, a za svaki tip aviona se obuka posebno radi, morate biti spremni na stalno doživotno učenje, ponavljanje i usavršavanje. Sve to vodeći uredan, zdrav život, kod kojeg spavanje, obroke, porodična i socijalna druženja morate prilagoditi radu u smjenama koje se stalno mijenjaju", podsjeća Bećirević.

Ističe da je avijacija specifičan posao koji se radi prije svega iz ljubavi jer samo tako čovjek je u stanju da prevaziđe sve izazove i zahtjeve koje karijera pilota stavlja pred njega.

"Nebo, složićete se, nije baš prirodno okruženje ljudima i potrebno je mnogo sati u zraku da se steknu neki osjećaji i pouzdanje u njih svojstveno iskusnim pilotima. Osim neophodne tehnike pilotiranja, potrebno vam je i savršeno poznavanje sistema aviona kojim upravljate i potpuno razumijevanje okruženja kroz koje letite, uključujući tu meteorološke pojave, navigacione procedure i ostale učesnike u aviosaobraćaju", navodi.

Prema njegovim riječima pilotski posao spada u grupu visoko formaliziranih poslova tako da je sve propisano u check listama i operativnim procedurama koje se u većini slučajeva moraju znati ne samo napamet već ih se u slučaju iznenadnih otkaza mora prisjetiti i pridržavati do slova u nekoliko sekundi pod uvjetima visokog stresa i uz znanje da će ukoliko „pogriješite neko kasnije u udobnoj kancelariji secirati sekundu po sekundu vašeg leta i donositi sud o vašim odlukama“.

"To su neke specifičnosti koje kada ostavimo postrani, sve ono što ostane jeste predivan, dinamičan posao kod kojeg nećete imati dva ista dana u karijeri i tokom kojeg upoznate dosta zanimljivih, različitih ljudi, kultura i destinacija. Bitno je naglasiti da mi piloti uživamo u letu, odnosno putu više nego u destinaciji", navodi kapetan Bećirević.

Posebno ističe da se tokom leta dobije sasvim šira impresija i perspektiva o vremenskim prilikama.

Tada je moguće vidjeti koliko je uglavnom svaka vremenska pojava lokalnog karaktera.

S obzirom na to, dodaje, dosta nepovoljnih, hazardnih vremenskih pojava moguće je najjednostavnije zaobići.

Bećirević naglašava i da turbulencija, koja je za putnike možda najneugodnija, u većini slučajeva ne predstavlja nikakvu realnu opasnost za avion, a često se može i znatno umanjiti ili izbjeći jednostavnom promjenom visine leta.

-Osim ovoga, magle ili veće oluje npr. uzrokuju kašnjenja ili otkazivanja letova. Uticaj vremena na odvijanje leta je u svakom slučaju veliki, a što se tiče osjećaja, za nas pilote, oni se kreću u rasponu od ugode do povećanog stresa. Često se desi i da čitav taj dijapazon iskusite nekoliko puta u jednom radnom danu. Tokom jednog dužeg leta možete se susresti s potpuno različitim vremenskim pojavama svojstvenim različitim godišnjim dobima zavisno od geografske lokacije kroz koju prolazite. I to je između ostalog jedna od čari ovog posla- kazao je kapetan instruktor u kompaniji BH Airlines Armin Bećirević u razgovoru za Agenciju Fena.