Mogući su kvarovi
20

FAA upozorio na mogući defekt motora aviona Boeing 777

D. B.
Američka federalna administracija za avijaciju (FAA) izdala je novi prijedlog za rješavanje potencijalnog defekta u motorima koji pokreću avion Boeing 777.

Defekt je navodno povezan s "inkorporacijom željeza", što bi moglo utjecati na kvalitet i izdržljivost određenih komponenti kompresora.

FlightGlobal navodi da je FAA-jev prijedlog posljednja u nizu regulatornih mjera koje su poduzete kao odgovor na otkrivanje pomenutog problema u nekoliko tipova motora kompanije GE Aerospace, uključujući GEnx i CFM Internationalove Leap turboventilatore. GEnx pokreće Boeing 787, a Leap primjerke modela Boeing 737 Max i Airbus A320neo porodicu.

Prijedlog objavljen 1. septembra zahtijevao bi od aviokompanija da zamijene sporne komponente u nekim GE Aerospaceovim GE90 turboventilatorima prije sljedećeg leta. FAA-jev najnoviji prijedlog je uslijedio nakon što je GE Aerospace otkrio da je više komponenti unutar GE90 motora proizvedeno korištenjem materijala povezanog s inkorporacijom željeza, a te komponente uključuju turbinske diskove visokog pritiska, kaleme rotora i zaptivke kompresora.

FAA tvrdi da je inkorporacija željeza rezultat grešaka u proizvodnom procesu, što može uzrokovati rane pukotine i kvarove komponenti te dovesti do oštećenja motora i oslobađanja krhotina.

GE Aerospace, kompanija koju podržavaju GE i Safran Aircraft Engines, saopćila je da je prijedlog "u skladu s postojećim preporukama koje operaterima predlaže i GE", kao i da to "odražava proaktivan pristup u upravljanju sigurnošću".

Također, napomenuto je da ovaj problem ne predstavlja rizik po sigurnost leta, da je kompanija svjesna problema te da je implementirala korektivne mjere.

FAA je prošle godine izdao slične direktive za druge turboventilatorske motore uključujući GE90, GEnx i CFM Internationa Leap, koji mogu sadržavati komponente napravljene od materijala za koji se sumnja da sadrži željezo.

Nakon što novi prijedlog postane direktiva, uslijedit će zahtjev za hitnu zamjenu određenih diskova turbine visokog pritiska kod motora GE90, prije nego se mogne ponovo koristiti. Ostale sporne komponente će imati duži rok zamjene.

FAA je upozorio da nepoštivanje direktive može dovesti do kvarova motora, oštećenja aviona i mogućih povreda. GE Aerospace je već obavijestio aviokompanije o ovom problemu.

Drugi proizvođači motora su se također suočili s greškama u proizvodnji vezanim za metalne komponente u turboventilatorima.

U julu je kompanija Pratt & Whitney saopćila da postoji mogućnost da bi oko 1.200 njenih PW1000G turboventilatorskih motora koji se koriste za razne avione uključujući A320neo porodicu, moglo imati turbinske diskove visokog pritiska napravljene od "kontaminiranog" materijala. Problem je u početku uočen u slučaju avion Airbus A321neo vijetnamske kompanije. Ovaj avion je bio opremljen motorom IAE V2500 razvijenim u saradnji s kompanijom Pratt & Whitney te je došlo do kvara diska. Ranije je kompanija otkrila da je kontaminirani prah na sličan način korišten u proizvodnji najnovijih PW1100G motora, zbog čega je preventivno povukla motore radi inspekcije, znatno prije planiranog rasporeda.