Nauka

Prijeti nam masovno izumiranje života na Zemlji

SRNA
Masovna izumiranja života na Zemlji u prošlosti često su služila kao metaforičko "dugme za resetovanje", koji planeta "pritisne" svakih nekoliko stotina miliona godina, a nešto slično moglo bi se dogoditi i u nadolazećem vremenu.

Australijski naučnici zaključili su na osnovu najnovije studije objavljene u časopisu "Nauka" da će ljudi živjeti u bitno drugačijem svijetu ukoliko dovedu životinje do izumiranja.

Neki naučnici pretpostavili su da bi uticaj ljudi mogao dovesti do velikih izumiranja, pa su otišli i tako daleko, te najavili da se izlazi iz trenutne 10 000 godina stare geološke epohe - holocena, i ulazi u novu - antropocen, koju će obilježiti velike promjene temperature i hemijskog sastava okeana, ali i drastičnih promjena prirodne sredine.

Naučnici su prije mislili da bi raznolikost vrsta mogla zaustaviti masovna izumiranja, ali ne samo da se pokazalo da raznolikost nije nikakva garancija sprečavanja izumiranja, jer je svakih 200 miliona godina dolazilo do njih, nego je zbog prevelikog broja faktora praktično nemoguće predvidjeti kako je moguće zaustaviti izumiranje ili kakav će to uticaj imati na planetu.

Paleobiolog sa Univerziteta Mekvari u Sidneju Džon Elroj rekao je da ne znamo koje će grupe najviše patiti, koje će se prve oporaviti, ili koje će se približiti ili odmaknuti od ekvilibrijuma raznovrsnosti, nivoa neophodn og za preživljavanje.

Njegov tim istražio je oko 100 000 fosilnih kolekcija iz paleobiološke baze podataka uključujući i grupu brahiopoda sa okeanskog dna, koji su dominirali paleozoikom prije 540 pa do prije 250 miliona godina. Tokom ova dva velika razdoblja razvili su se u mnoge podvrste, a onda su došli do ekvilibrijuma tokom kojeg nije bilo velike promjene, i sve do danas žive kao rijetki organizmi.

Elroj je otkrio da se povećanje raznovrsnosti može dogoditi u bilo kom trenutku i zaključio da sve životinjske vrste imaju uticaj na životnu sredinu širom svijeta, kao i da je nemoguće očekivati zamjenu nekih od ključnih vrsta. Na primjer, ukoliko dođe do masovnog izumiranja korala, moguće je da će proći još milioni godina prije nego što se koralni grebeni oporave, bez obzira na to koliko brzo se raznolikost u toj grupi poveća.