Nauka

"Besmrtne" životinje čuvaju tajnu borbe protiv starenja

Sarajevo-x.com
Neke životinje i biljke koje se razmnožavaju aseksualnim putem mogu u principu vječno živjeti, navodi se u saopštenju Univerziteta u Gothenburgu.

Upravo su ovakvi organizmi predmet proučavanja švedskih naučnika koji žele saznati kako pobijediti starenje. Jedna hemikalija se čini kao ključ toga, a to je telomeraza. Ona predstavlja enzim koji štiti DNK. Aktivnija je kod ljudi koji dugo žive.

Životinje koje pod idealnim uslovima mogu postići besmrtnost, poput korala i besmrtnih meduza, često aktiviraju telomerazu. Helen Nilsson Skold i Matthias Obst sa Univerziteta u Gothenburgu proučavaju morske zvijezde i na taj način pokušavaju razumjeti kako se ovi organizmi bore protiv starenja. Geni morskih zvijezda su najsličniji ljudskim genima.

"Životinje se mogu klonirati. Na taj se način dio jedne životinje prenosi na sljedeće generacije. To ujedno znači i širenje hromosoma i zaštitu DNK. Morske zvijezde mogu odbacivati nepotrebne i štetne materije iz svojih ćelija. Stariji dijelovi životinje jednostavno otpadnu. Iz odraslog tijela potom izrastaju novi zdravi dijelovi", rekla je Skoldova.

Morske zvijezde su čudesno imune na probleme s kojim se suočavaju ljudi. Ukoliko izgube dio svog tijela, mnoge vrste jednostavno proizvedu zamjenski dio. Reprodukcija uključuje "cijepanje" njihovog tijela, što se može uporediti sa rastom nove biljke iz slomljenog dijela "biljke majke".

Vječni život, sa evolucionarne tačke gledišta, ima jedan veliki nedostatak. Zbog aseksualne reprodukcije, cijela vrsta ima veoma malu genetsku varijaciju. To znači da su veoma ranjive i podložne klimatskim promjenama, tako da u suštini i ne uživaju u besmrtnosti.

No, naučnici nastavljaju proučavati ovakve vrste koje, prema njihovom mipljenju, ipak čuvaju tajnu produženju životnog vijeka. Zbog toga bi katastrofalna greška bila ukoliko bi se ljudskim zagađivanjem njihovih prirodnih staništa uništile šanse za otkrivanje tajni neophodnih za borbu protiv starenja, objavljeno je na stranici "Discovery News".