Die Zeit
364

Njemački mediji donose nove detalje afere koja protresa Volkswagen

R. D.
Foto: Twitter
Foto: Twitter
Godinama bjesni oštar sukob između Volkswagena i jednog od njegovih najmoćnijih dobavljača. Na kraju izgori jedan automobil i ugasi se život jednog menadžera VW-a. Ugledni Die Zeit donosi tekst pod naslovom Pogled u Wolfsburški ponor.

Kad je 10. augusta 2020. vatra obasjala nebo u donjosaksonskom selu Rottorf, vatrogasci su u početku pretpostavljali da se radi o velikom požaru. Ipak, kada su stigli do vatre, zatekli su zapaljen automobil. Unutra leš. Radilo se o menadžeru VW-a Christianu M. Nekoliko dana kasnije cijelom zemljom se proširila vijest o smrti Christiana M. On je bio ključna osoba u jednom o najvećih industrijskih sukoba posljednjih godina, duboko umiješan u borbu između globalne Volkswagenove grupe i jednog od njenih najvažnijih dobavljača Preventa. Malo prije njegove smrti postalo je poznato da je M. snimio zvučne snimke sastanaka interne strategije u VW-u na kojima se raspravljalo o tome kako postupati s dobavljačem. Strogo tajni dokumenti su stigli u Prevent. "Da li je mrtvac krtica", upitala je NDR nakon požara u Rottorfu. Priča podsjeća na mafiju na Siciliji, a ne na automobilsku kompaniju u pokrajini Donja Saska.

Sredinom jula javno tužilaštvo u Braunschweigu je objavilo rezultate svoje istrage o smrti Christiana M. U skladu s tim, može se pretpostaviti: "netipično samoubistvo". M. je pokušao dovući automobil do nasipa i tako se ubiti. Prema izvještaju, suha trava se pomoću ispušnog sistema automobila zapalila, vatra je zahvatila vozilo. M. je preminuo od trovanja dimom. Istražitelji su svoje rezultate detaljno opisali u saopštenju za javnost, jer su se već ranije pojavile špekulacije o uzroku smrti, uključujući i one unutar VW grupe. Ovim nagađanjima je sada došao kraj. No, sukob između Volkswagena i Preventa još uvijek je u jeku. To je bitka za ugovore i utjecaj, za pravila cijele industrije i radi se o mnogo novca. Samoubistvo u provinciji rasvjetljava dramu s mnogo gubitnika i malo pobjednika, koja preuređuje tržište vrijedno milijarde dolara.

Bosanac postaje Donjosaksonac

Korijeni ovog sukoba sežu u sedamdesete godine prošlog vijeka, u tvornici u Sarajevu, gdje jugoslavenska vlada sarađuje s VW-om u proizvodnji automobila. Ovdje počinje uspon Nijaza Hastora do jednog od najbogatijih ljudi u današnjoj Bosni i Hercegovini, čija je kompanija izazvala najvećeg proizvođača automobila na svijetu.

Ko je ovaj čovjek? Nihad Imamović, opušteni gospodin u ranim 70-im godinama i jedan od najstarijih partnera Nijaza Hastora, može puno reći o ovome. Do penzionisanja je bio poslovni partner u carstvu Hastor. Oni su i danas prijatelji, kaže Imamović na sastanku u Sarajevu. Jednog jutra prošlog proljeća rekao je za ZEIT kako je Hastor, čovjek iz Goražda u istočnoj Bosni, mogao postati jedan od najutjecajnijih menadžera u svjetskoj automobilskoj industriji. Imamović objašnjava da je Hastora upoznao u TAS-u 1977. godine. To je bio zajednički poduhvat jugoslavenske državne kompanije i VW-a. "Imali smo zajedničku kancelariju", kaže Imamović. Njih dvojica su dobavljali dijelove iz cijele Jugoslavije za izradu Golfa, koji je montiran u fabrici TAS-a. Još i danas, kaže Imamović, telefonira sa svojim starim prijateljem svake sedmice. Opisuje Hastora kao biznismena stare škole: "Radi 24 sata dnevno i uvijek razmišlja o tome kako se stvari mogu poboljšati".

Imamović opisuje prekretnicu koja se desila 1988. godine. U to vrijeme Hastor postaje šef ureda TAS-a u Wolfsburgu. Za Hastora je to bio početak karijere koja oduzima dah.

Kada je izbio rat u njegovoj domovini, Hastor putuje na relaciji između Njemačke i Balkana. Vodi firme koje proizvode za VW. Osnovao je njemačku podružnicu za jednu od tih firmi, Prevent. Njegova prva vlastita kompanija.

Prvobitno, Prevent je pravio zaštitnu odjeću, kaže prijatelj iz ranih dana koji, za razliku od Nihada Imamovića, ne želi da ga zovu njegovim imenom kada govori o Hastoru. Hastor je brzo obučio krojačice da šiju presvlake za sjedala. Inžinjer iz Sarajeva poznavao je zanat, imao je kontakte s dobavljačima u bivšoj Jugoslaviji i poznavao je ključne ljude u Wolfsburgu. Hastor je bio na pravom mjestu u pravo vrijeme. "Brzo je postao pouzdan partner. Prema motu: 'Želite 50 presvlaka za sjedala, dobit ćete 50. Želite 500 presvlaka za sjedala? Napravit ću vam 500", kaže prijatelj. Kad je goveđa koža za automobilske presvlake postala rijetka tokom krize BSE-a, Hastor je nabavio kožu iz svih dijelova Evrope. Na kraju je pokrenuo vlastitu kožaru u Bosni i Hercegovini. Rad nije bio organiziran na sastancima, već onako kako je posao zahtijevao. Ovako to opisuju bivši rukovoditelji.

Jedna od rijetkih objavljenih fotografija Nijaza Hastora prikazuje ga 1997. zajedno sa Špancem Franciscom Javierom Garcio Sanzom, Volkswagenovim dugogodišnjim šefom nabavke. Na slici je Sanz treći put zaredom proglasio Prevent dobavljačem godine. U to vrijeme Volkswagen je sklapao sve više vanjskih ugovora, od kojih je Hastor posebno profitirao zbog svoje blizine grupi. Sve više je postajao Donjosaksonac nego Bosanac. Njegovi sinovi, Damir, danas 40-ogodišnjak, i njegov brat Kenan, koji je tri godine stariji, školovali su se u Wolfsburgu, a kasnije su se pridružili kompaniji koja je u to vrijeme imala više od 20 podružnica. U to je vrijeme Volkswagenovo povjerenje u "Hastore" doseglo takav nivo da je Hastor preuzeo i restrukturirao dobavljače koji nisu uspjeli, a nakon konsultacija s Volkswagenom. Prevent je rastao, prodaja se povećavala, a Volkswagen je pouzdano dobijao svoje dijelove. Model je radio godinama, situacija u kojoj su svi profitirali. Godine 2009. Prevent je ponovo preuzeo francuskog dobavljača stražnjeg dijela i bočnih prozora koji su ušli u ekonomske poteškoće. "Gubili su dva miliona eura iz mjeseca u mjesec", kaže tadašnji menadžer Preventa.

Neposredno prije toga, Hastor je predao posao svojoj dvojici sinova. Mlada braća pogledala su svako poslovno područje - i očito su u slučaju gubitaka reagirali dosljednije od svog oca. Godine 2011. su kompaniju iz Francuske ponovno prodali međunarodnom finansijskom ulagaču. Tadašnji menadžeri Preventa još se sjećaju reakcije menadžera za nabavke Garcíe Sanz: "Doveli ste gangstere u kuću". Hastorov prijatelj Nihad Imamović kaže: "Mislim da su problemi počeli kada je Hastor počeo kupovati kompanije izvan Bosne". Prevent, mali dobavljač presvlaka za sjedala, već je postao kompanija s nekoliko hiljada zaposlenih pod vodstvom Nijaza Hastora. Njegovi su sinovi oformili Prevent u konglomerat s podružnicama i firmama - kćerkama širom Evrope, u Brazilu i SAD-u. "Sinovi su posebno tražili kompanije koje su bile velike u poslovanju s VW-om i kojima nije išlo dobro", kažu upućeni iz Preventa. Dobavljač je reorganizirao kompaniju, često na štetu radne snage te pregovarao o cijenama s VW-om. Mnoge kompanije bile su jedini dobavljači vrlo specifičnih komponenti u opskrbnom lancu Volkswagena - s odgovarajućom tržišnom snagom. Volkswagen je godinama imao koristi od takozvanog jedinstvenog izvora (op.a. single sourcing u automobilskoj industriji nabavke). Sinovi Hastora su ipak okrenuli ploču - i iskoristili svoju novu moć u pregovorima s VW -om.

Vrh Volkswagena bio je prisiljen reagirati. Bio je to početak svađe.

Proizvodne linije u zastoju

Godine 2013. visoki menadžeri i pravnici u projektnoj skupini "Elefant" razgovarali su o tome kako bi se saradnja s Preventom mogla reorganizirati. Volkswagen je prvi put shvatio koji je konglomerat uzgajan desetljećima. Zbog svoje ogromne veličine, usporedba sa slonom bila je očita, a sada ju je trebalo „izrezati na kriške“, kako je jedan od sudionika nazvao cilj grupe. U početku to nije značilo razbijanje, već prodiranje u složenu strukturu Preventa. Od tada će dobavljač biti pomno promatran u Wolfsburgu. Početkom 2015. menadžeri VW-a vidjeli su kako je Prevent grupa kupila brazilskog dobavljača Keiper, proizvođača sjedišta, preko svoje holandske podružnice Eastern Horizon. Njihov glavni kupac: Volkswagen. VW-u će se odmah naplatiti veći troškovi. Kada Volkswagen nije izmirio te obaveze, Keiper je nekoliko puta u 2015. prekinuo isporuke brazilskoj tvornici VW. Ista se stvar dogodila brazilskoj podružnici VW-a godinu dana kasnije s Fameqom, dobavljačem metalnih dijelova, nakon što je grupa Prevent sedmicama ranije kupila kompaniju. Eastern Horizon preuzima i dobavljača od VW-a u Schönheideu u Saskoj: tvrtku ES Automobilguss.

Početkom 2016. četiri podružnice Preventa, uključujući prvu njemačku, privremeno su prestale isporučivati Volkswagenu. No, skandal s dizelskim motorima u to vrijeme bjesni u Wolfsburgu, a cijela grupa je na rubu ponora. Problemi s isporukom s Preventom uglavnom utječu na brazilsko tržište što je značilo da se oko 100.000 vozila ne može proizvesti. Slučaj u to vrijeme nije bio prioritet.

No, tada je Prevent kupio sljedeću tvrtku, Car Trim, proizvođača presvlaka za sjedala koja je u to vrijeme bila blisko povezana s Volkswagenom i njegovom podružnicom Porsche. U ljeto 2015. Volkswagen je s tom tvrtkom naručio Porsche Cayenne i VW Touareg. Posao od vise stotina miliona dolara. Ubrzo nakon preuzimanja od strane Preventa, Volkswagen je raskinuo ugovore. Navodno je nezadovoljstvo Car Trimom fermentiralo već duže vrijeme. No, umjesto da odustanu - kao i mnogi drugi dobavljači - Prevent menadžeri ispisuju dvije fakture: jednu za 30 miliona eura za VW AG, drugu za 25 miliona eura za Porsche. Rok plaćanja bio je 31. jul 2016. "Novac uopšte nismo mogli prebaciti jer račun nije pokazivao koje smo usluge trebali platiti", rekla je osoba koja je u to vrijeme bila upoznata s procesima.

Budući da VW odbija platiti, slijedi sljedeći nivo eskalacije. Novostečeni ES Automobilguss iz Saske izdao je 4. augusta 2016. obustavu isporuke. Sudski nalog Regionalnog suda u Braunschweigu nije izvršen, a uprava Preventa je zatim zatvorila kompaniju. Pisani ugovori o opskrbi ionako nisu postojali, tvrde advokati Preventa. "S ovim prekidom isporuke bilo je jasno da ćemo ostati na suhom, a proizvodne linije u zastoju", kažu danas iz Volkswagen grupe. Do tada je ovo bio nezamisliv proces: dobavljač se buni protiv globalne korporacije.

Odvjetnici i najviši menadžeri iznova i iznova pregovaraju, a konferencijske sobe u Ritz-Carltonu u Wolfsburgu na kraju se iznajmljuju s pogledom na praznu tvornicu Volkswagen. Nakon još jedne duge noći pregovora, tvrtke se dogovaraju, prestaje zamrzavanje isporuke, Volkswagen i Prevent odriču se naknade, a suradnja se nastavlja. No, čak ni ljudi okupljeni u Ritz-Carltonu ne vjeruju u to. Jedan od njih rekao je danas ZEIT -u: "Pitanje kako ćemo se ubuduće nositi s Preventom bilo je pitanje bez odgovora". I jedno je tada bilo jasno: uprava Volkswagena ne želi ponovno biti pritisnuta na ovaj način.

Volkswagen uzvraća udarac

Sljedećih mjeseci tajna radna skupina se uvijek sastaje srijedom, prvo na jedanaestom, a zatim na sedmom spratu VW-ovog nebodera na Wolfsburškom kanalu Mittelland. Jezgru čini desetak ljudi različitih veličina, ovisno o temi. Redovito su prisutni korporativni advokati, glasnogovornici novinara i nabavnici poput Christiana M. Naziv grupe: Projekt 1. Cilj: uništiti Prevent. Prije svega, Projekt 1 ispituje kako smjesta osporiti kompromis (op.a iz avgusta 2016) poznat interno kao "hitna nagodba" s Preventom. Oni koji su uključeni nisu sasvim opušteni. "Od samog početka postojao je strah da bi neko mogao slušati", kaže jedan od sagovornika ZEIT-a. Zapravo, objavljeni su izvaci iz povjerljivih dokumenata, a ZEIT ih je također imao. Prema tome, na dan dogovora s Preventom, 23. augusta 2016., Upravni odbor VW Grupe propisuje »izradu cjelovite strategije usmjerene na budućnost za suočavanje sa situacijom u Evropi«. Kasniji prezentacijski slajdovi ispunjavaju nejasan plan projekta 1 životom: moguća „kontrola Prevent grupe“ do februara 2018. VW je u tu svrhu odvojio više od 200 miliona eura kako bi se riješio omraženog dobavljača i pronašao alternative. Jedini rizik: "Prevent će vjerojatno tražiti odštetu". U međuvremenu, sinovi Hastora nastavljaju svoju strategiju bez razmišljanja i već pripremaju sljedeće preuzimanje. Ovaj put riječ je o dobavljaču Grammeru, proizvođaču autosjedišta. U iscrpljujućim pregovorima, VW sprečava Prevent da preuzme Grammer i dionice idu kineskom ulagaču. Javni spor oko preuzimanja bez presedana je u inače tajnovitoj automobilskoj industriji. "Stalno smo mijenjali automobile i telefone jer smo se bojali da će nas Prevent nadzirati", rekao je tada angažirani odvjetnik Grammera na upit. Za to još uvijek nema nikakvih dokaza.

Volkswagen, s druge strane, zapravo naređuje nadzor management-a Prevent-a u sklopu Projekta 1, što je vidljivo iz revizijskog izvještaja VW Grupe, a rezultati špijunaže se šalju novom izvršnom direktoru Herbertu Diessu i mnogim drugim članovima uprave. U rezultatima pravnog ureda navedene su fotografije zaposlenika Grupe Prevent, kao i podaci članova obitelji koji su bili slobodno dostupni na društvenim mrežama. "Usluge trećih lica" korištene su za „uspostavljanje kontakta s ljudima“ iz okruženja menadžera. Volkswagen grupa špijunirala je Prevent.

Krtica je razotkrivena

U martu 2018. godine je došao taj trenutak. Volkswagen raskida ugovor za snabdijevanje sjedišta s Preventovom podružnicom TWB – Prevent iz Hagena, a također raskida i mnoge druge ugovore s Preventom i njegovim podružnicama, uključujući one s ES Automobilgussom i Car Trimom. Od tada se ta oba preduzeća spore na sudu. Radi se o različitim postupcima koji se tiču zakonitosti otkaza ugovora i naknade štete. Nijedna strana nije spremna učiniti ustupak, tako da je moguće da će na kraju Savezni sud pravde odlučiti.

U julu prošle godine, web-portal Business Insider izvijestio je da je "špijun" snimio oko 50 sati snimaka s internih sastanaka Projekta 1 u Volkswagenu. Urednici sa zadovoljstvom citiraju sjednice na kojima menadžeri VW-a razmišljaju o vršenju pritiska na Prevent preko bivšeg kancelara Gerharda Schrödera i njegovih odnosa s Rusijom te sprečavanju daljnjih preuzimanja dobavljača putem Preventa. U jednom od članaka autori opisuju autora snimaka toliko precizno da ga Volkswagen može razotkriti: Christian M.

Kao nabavnik, Christian M. pregovarao je o cijenama i količinama isporuke s Preventom. Od kraja 2019. godine, otprilike šest mjeseci prije smrti, on će raditi na odjeljenju za usklađenost poslovanja (op.a. Compliance) - premješten je na vlastiti zahtjev, kako kažu iz kompanije. Prije toga, dugo je bio na bolovanju.

Prema javnim izvještajima, tim korporativne sigurnosti kompanije VW odvodi Christiana M. u mračnom autobusu VW-a iz kuće njegovih roditelja. U narednom razgovoru u sjedištu u Wolfsburgu, navodno je brzo priznao optužbe. Međutim, nije se izjasnio o tome zašto je napravio snimke. Ujutro, 10. augusta, postoji još vijesti o Christianu M.: Business Insider izvještava da je nekoliko sedmica ranije kuća "špijuna" spaljena. Državno tužilaštvo provodi istragu. Došaptava se: Radi li se „možda i o mnogo novca“ i hoće li osigurani iznos uskoro biti isplaćen M.-u? Na kraju, M. neće u očima javnosti biti samo špijun, već možda i varalica. Ta sumnja se do danas nije potvrdila. Činjenica da tokom požara nije bio kod kuće i nije bio u mogućnosti ugasiti plamen nije više igrala nikakvu ulogu.

U večernjim satima gori automobil M-a. Prema navodima državnog tužilaštva, prije smrti je napisao više oproštajnih pisama.

Prevent osniva nove poslovnice

Barbaros Arslan je 18. juna 2021. godine poslao e-mail saradnicima. Arslan je jedan od najvažnijih menadžera Preventa i osoba je od povjerenja Hastorovih sinova. Pozivnica ide i njima, također. Predmet e-maila glasi: Svečano otvaranje DAT B. "U maloj i lijepoj grupi" tako stoji u poruci, želite poslati znak povjerenja. “DAT B” znači tradicionalna hamburška pekara Dat Backhus. Preuzimanje je dio Preventove nove strategije. Prošlog decembra firma je objavila da je Volkswagen kroz otkaze u Prevent grupaciji „uništio više od 4.000 radnih mjesta u Njemačkoj“. U ljeto 2021. godine, od firmi kao što su TWB ili ES Automobilguss, preostale su samo ljuske, jer su one likvidirane ili će to biti. Prevent se sada seli u druge industrije – između ostalih i prehrambenu industriju. S holding kompanijom, Hastori su preuzeli nesolventni lanac pekara Dat Backhus s više od 1000 zaposlenika, i prije svega su ga “oživljavali” , kako to menadžeri Preventa ponekad zovu. Između kriški svježe pečenog hljeba, Arslan govori i o velikim planovima. "Već tragamo za zaduženim firmama, dobavljačima pića i drugim proizvođače hrane". U pandemiji mnoge su firme upale u probleme i umjetno su održavane u životu uz državnu pomoć. Pitanje koje još nije razjašnjeno: Je li Christian M. imao podupirače? Ko bi osim Preventa mogao biti zainteresovan za snimke? Iz Volkswagen lanca se čuje da su njihovi vlastiti istražitelji pretpostavili da M. nije bio organizator snimki. Čak i prije nego što je Christian M. bio izložen, Prevent je porekao bilo kakvu umiješanost u snimke.

Pozadina priče

Ubrzo nakon smrti menadžera VW-a Christiana M. prošlog ljeta, jedan je doušnik kontaktirao ZEIT, koji je dobro poznavao M. Sumnjao je da je M. počinio samoubistvo, pa je čak sumnjao i na ubistvo po narudžbi. Uostalom, M. je u to vrijeme bio ključna osoba u velikom sukobu između VW Grupe i dobavljača Preventa, koji je uključivao stotine miliona eura. ZEIT je dobio slične informacije iz Bosne i Hercegovine. Glasine ove vrste proširile su se čak i unutar Volkswagen grupe. Ipak, naše istraživanje posljednjih mjeseci u Njemačkoj i Bosni nije dalo nikakve dokaze za ovu teoriju. Krajem jula javni tužilac u Braunschweigu također je utvrdio da je M. počinio samoubistvo.