biznis
0

Nema kupaca za crnogorsku Luku Bar

FENA
Luka Bar
Luka Bar
Na konkurs za otkup 54,05% državnog udjela "Kontejnerskih terminala i generalnih tereta" Luke Bar - nije se javio niko. Čak ni Srbija čiji su političari najavljivali izlaz Srbije na more baš kroz tu luku.

Srbijanski ministar za infrastrukturu Milutin Mrkonjić je najavio da će njegova zemlja učestvovati na ponovljenom konkursu, ali finansijski stručnjaci u Srbiji smatraju kako bi Beogradu bilo pametnije da se ne javlja na konkurs, prenosi Deutsche Welle.

Jedan od koordinatora srpskog konzorcija koji je trebao sudjelovati na konkursu, vlasnik MK Grupe Miodrag Kostić se požalio podgoričkim "Vijestima" da je konkurs prekratko trajao.

Dijelom problem vidi u ekonomskoj krizi te da su kompanije okupljene unutar konzorcija imale različita očekivanja od tendera. Kostić je zaključio kako je izuzetno ekonomski opravdano da Srbija ima izlaz na more, odnosno da sebi osigura alternativne pravce izlaska na more.

I ministar infrastrukture Srbije Milutin Mrkonić je ocijenio da je tender bio ishitreno raspisan i najavio da će Srbija učestvovati na ponovljenom tenderu.

Luka Bar posluje sa gubicima. Tehnički i tehnološki znatno zaostaje za konkurentskim lukama na Jadranu, ima bar trećinu viška zaposlenih, a svoje kapacitete koristi sa oko 50 %.

Godišnje se pretovari nešto više od dva miliona tona raznog tereta, što je sedam puta manje nego u Luci Kopar ili više nego dva puta manje nego u lukama Rijeka i Ploče.

Prilikom podjele preduzeća, oko 800 zaposlenih je prebačeno u novu firmu, Kontejnerski terminal i generalni tereti, a to je bar tri puta više nego što je tamo doista potrebno radnika.

Analitičari smatraju da to predstavlja veliko opterećenje za proces privatizacije te da će svaki ozbiljni strateški partner dobro razmisliti, da li da dolazi u luku i rješava socijalne i političke probleme koji će mu kao "vrući krompir" biti predati u ruke.

Pojedini analitičari tvrde i da je vlada zakasnila sa privatizacijom luke i da će se Luka teško vratiti na kartu evropskih luka.