Auto nostalgija
43

Peugeot 205 GR (1983-1987): Jedan od najboljih gradskih mališana svih vremena

A. M.
Foto: autobildclassik
Model 205 lansiran je 24. februara 1983. godine, a u Izboru za evropski automobil 1984. godine za dlaku mu je izmakla titula koju je odnio Fiat Uno. Ovaj bestseller se smatra automobilom koji je preokrenuo Peugeotovu sreću, a na cestama je završilo skoro 5,3 miliona jedinica.

U krugovima automobilskih fanova često se misli da je dizajn 205-ice nastao u studiju Pininfarina. Međutim, italijanska kuća je stilizovala samo Cabriolet verziju.

No, iako je dizajn nastao interno, model 205 je od prvog pojavljivanja postao hit. Istovremeno, njegov stil, ali i uticaj ostavili su dubok trag u svakom sljedećem modelu Peugeota, kao i značajno promijenili percepciju marke u očima kupaca, koja se dugo smatrala najkonzervativnijom od svih francuskih proizvođača.

Uspjeh modela 205 je bio toliko zapažen, da Peugeot za 15 godina staža nije morao značajno osvježavati i dotjerivati njegov vanjski stil, osim par detalja koji su neprimjetno promijenjeni, poput redizajna prednje armature iz 1988. godine.

Izuzetno kompaktan i okretan

Vižljasta 205-ica bila je jako kompaktnih i skromnih dimenzija. U dužinu je mjerila svega 3,7 metara, u širinu 1,56m, visinu 1,37 m, dok je međuosovinski razmak iznosio 2,42 metra. Shodno skromnim vanjskim dimenzijama, enterijer je bio jako skladan i ujedno komforan, a auto je imao masu od svega 780 kg. Evropski kupci su naprosto obožavali ovaj model.

Foto: autobildclassik
Foto: autobildclassik

Peugeotovi inžinjeri su pojednostavili šasiju, prilagodivši potpuno nezavisan ovjes sa standardnim rasporedom koji su u to vrijeme koristili PSA Peugeot i Citroen automobili. Naime, Peugeot je iskoristio isti koncept vješanja koji je debitovao u karavanu 305 i tako uz ogromnu uštedu na razvoju podario gradskom modelu broj veće podvozje.

Upravo je to bio ključni sastojak uspjeha modela 205 čiji prednji MacPherson ovjes i stražnji torzioni most su napravili razliku. Zadnji i vrlo skladan ovjes donio je traženu kompaktnost. Naime, ideja je ležala u dizajnu koji minimizira prodor ovjesa u prtljažnik, dajući širok i ravan prtljažni prostor, a istovremeno pružajući odlične vozne osobine i upravljivost.

Legendarna TU serija motora

Sve do pojave pouzdanih motora TU serije, kojima se PSA distancirao od Renaulta, rani modeli 205-ica koristili su benzinski motor kodne oznake X iz starijeg Peugeota 104. U 205 su se ugrađivali isključivo četverocilindarski motori od 954 do 1905 ccm zapremine, u verzijama s karburatorom ili sa ubrizgavanjem goriva. Dizelski modeli koristili su PSA XUD motor, preuzet iz Citroena BX koji je predstavljen godinu prije 205-ice.

Foto: autobildclassik
Foto: autobildclassik

Dizelaši su imali zapreminu od 1769 ccm (XUD7) i 1905 ccm (XUD9) i bili su takođe tržišni hit jednako kao i benzinci iz XU serije. Ti motori su stalno bili ažurirani, a kupci su najviše uživali kada se pojavila TU serija motora koji su predstavljeni 1988. godine, te su godinama poslije besprijekorno služili u poznatim Peugeot (106, 206, 207, 309, 306, 307, 405 itd) i Citroen modelima (Xsara, Berlingo, C2, Saxo, C3, C4, BX, CX itd).

Verzija GR cijenjena kod srednjeg staleža

Iako se na pomen modela 205, svi kunu u kultni GTI, srednji stalež u Evropi je jako cijenio verziju GR. Ovdje prikazani automobil je 205 GR iz ranih godina proizvodnje, pogonjen motorom OHV koncepcije (jedna bregasta u glavi motora) sa zapreminom od 1.124 ccm, koji je razvijao 50 KS pri 4.800 o/min uz 85 Nm obrtnog momenta pri 2800 o/min. Snaga se prenosila na prednje točkove preko ručnog mjenjača sa četiri brzine. Poslije je ovaj motor ažuriran, a sa eliminacijom karburatora i ugradnjom naprednijeg sistema ubrizgavanja snaga je porasla na 55 KS, a moment na 88 Nm.

Foto: autobildclassik
Foto: autobildclassik

Uske gume s dimenzijama 145/80 R13 bile su zaštitni znak 205-ice, jer su uz udobni kontakt sa podlogom omogućavale i pristojnu potrošnju goriva s prosjekom od 5,3 litara benzina. Ovako pogonjena 205-ica omogućavala je ubrzanje za 14,5 sekundi do 100 km/h, dok se igla brzinomjera zaustavljala na brzini od 153 km/h.

Temelj za 206-icu

Nakon nekoliko godina postepenog pada prodaje, Peugeot 205 se konačno prestao proizvoditi 1998. godine. Ukupno je prodato 5.278.050 primjeraka. Nasljednik je stigao u obliku 206-ice, još jednog bestseller modela s kojim je Peugeot uspio prebaciti prodaju od preko šest miliona automobila, ali dobrim dijelom zbog temelja koje je postavio model 205.