Saznaje Klix.ba
61

Vlada TK odbija apelaciju Nikšića: Ko je "na papiru" osnivač UKC-a Tuzla i da li svoja prava ima i FBiH

Piše: A. Kendić
Kompleks UKC-a Tuzla (Foto: A. K./Klix.ba)
Kompleks UKC-a Tuzla (Foto: A. K./Klix.ba)
Vlada Tuzlanskog kantona sačinila je odgovor na apelaciju premijera Federacije BiH Nermina Nikšića upućenu entitetskom ustavnom sudu, koji baca novo svjetlo na priču o Univerzitetskom kliničkom centru u Tuzli, odnosno rješavanju pitanja osnivačkih prava.
Prema dokumentaciji koja je u posjedu portala Klix.ba, ključ za rješavanje 13-godišnjeg problema je u ugovoru koji nikada nije potpisan.

Kako je Klix.ba ranije objavio, federalni premijer Nermin Nikšić uputio je apelaciju Ustavnom sudu FBiH na odluke Skupštine TK koje se odnose na izmjenu upravljačkih prava u Univerzitetskom kliničkom centru (UKC) u Tuzli. Upozorio je i da bi pacijenti u UKC-u Tuzla mogli ostati bez zdravstvene zaštite, a prema njegovim tvrdnjama upitna je i validnost nastave za studente medicine.

Nikšić je predložio da Ustavni sud FBiH, između ostalog donese presudu kojom se utvrđuje da je Vlada TK imenovanjem Upravnog odbora UKC-a Tuzla povrijedila pravo Vlade FBiH u vršenju njenih nadležnosti u oblasti zdravstva utvrđenih u Zakonu o zdravstvenoj zaštiti, jer je po njegovom mišljenju, Vlada FBiH jedino nadležna za imenovanje Upravnog odbora.

Nakon toga Ustavni sud FBiH obratio se Skupštini Tuzlanskog kantona sa zahtjevom za izjašnjenje na navode podnosioca zahtjeva, a kako saznaje Klix.ba odgovor je već sastavljen. Odgovor je kreiralo Ministarstvo zdravstva TK, a zatim potvrdila Vlada TK. Sve je potkrepljeno zvaničnom dokumentacijom, koja se proteže unazad deceniju, a koja se nalazi u posjedu portala Klix.ba.

Federacija BiH formalno-pravno nije suosnivač UKC-a

U kreiranom odgovoru, prije svega je navedeno da podnosilac zahtjeva, odnosno federalni premijer Nermin Nikšić, pravilno ukazuje na odredbe Ustava FBiH kojima je propisana nadležnost za zdravstvo između federalne vlasti i kantona, kao i dalje odredbe Ustava FBiH u kojima se propisuje vršenje ovih nadležnosti između federalne vlasti i kantona te da se u pogledu ovih nadležnosti kantoni i federalna vlast dogovaraju na trajnoj osnovi.

"Također su nesporni i navodi koji se odnose na 'započeti' postupak preuzimanja osnivačkih prava nad JZU UKC Tuzla od FBiH i Skupštine TK. Kažemo 'započeti' zato što postupak preuzimanja osnivačkih prava od FBiH i TK kao suosnivača nad JZU UKC Tuzla, nikada nije okončan upisom u sudski registar suosnivača, pa samim tim FBiH još uvijek nije u formalno-pravnom smislu stekla svojstvo suosnivača nad JZU UKC Tuzla", navodi se u odgovoru Vlade TK.

Ističu da je Zakonom o zdravstvenoj zaštiti FBiH propisano da osnivači univerzitetskih-kliničkih bolnica, a što je najviši oblik organizovanja zdravstvenih ustanova, mogu biti jedan ili više kantona i FBiH zajedno.

"Članom 234. stav 1. istog zakona propisano je da će općina, kanton i Federacija preuzeti osnivačka prava nad zdravstvenim ustanovama čiji su osnivači. Parlament FBiH odlukom o preuzimanju osnivačkih prava nad univerzitetskim-kliničkim bolnicama u FBiH preuzeo je dio osnivačkih prava nad JZU UKC Tuzla. Skupština TK također je odlukom o preuzimanju osnivačkih prava preuzela dio osnivačkih prava nad JZU UKC Tuzla. Odredbama navedenih odluka, a shodno odredbi člana 7. Zakona o ustanovama FBiH utvrđena je obaveza osnivača da međusobne odnose, obaveze i odgovornosti urede pismenim ugovorom", ističu iz Vlade TK.

Ugovor bi riješio sve

Inače, član 7. Zakona o ustanovama kaže da "ustanovu mogu osnovati dva ili više osnivača. Ako ustanovu osniva dva ili više osnivača njihova međusobna prava, obaveze i odgovornosti uređuju se ugovorom koji se zaključuje u pismenoj formi".

"Ugovor između Federacije BiH i Tuzlanskog kantona o suosnivačkim pravima, obavezama i odgovornostima nad JZU UKC Tuzla nikada do sada nije zaključen. Navodi iz zahtjeva da od 2010. godine, od kada je donesen Zakon o zdravstvenoj zaštiti, uprkos tome što su donesene navedene odluke, TK nikada do sada nije postupio po tom federalnom zakonu, kao ni po sopstvenim odlukama, iako je u više navrata pozivan od Vlade FBiH, su upotpunosti netačni i krajnje neprofesionalni", tvrde iz Vlade TK.

U odgovoru je napisano i potkrijepljeno zvaničnim dokazima, da nadležni organi Tuzlanskog kantona su konstantno ukazivali nadležnim federalnim organima da je za vršenje suosnivačkih prava u konkretnom slučaju, neophodno zaključiti pismeni ugovor između FBiH i TK, kojim bi se regulisalo vlasništvo nad UKC-om Tuzla i njegovom imovinom.

"Ugovorim bi se regulisali i udjeli osnivača u kapitalu ustanove, načinu rukovođenja, načinu upravljanja, načinu pokrića viška rashoda nad prihodima ustanove, kao i načinu obezbjeđenja sredstava za investicijsko ulaganje i investicijsko i tekuće održavanje ustanove-prostora, medicinske i nemedicinske opreme i prijevoznih sredstava i sva druga pitanja koja se tiču poslovanja ove ustanove", istaknuto je u odgovoru Ustavnom sudu FBiH.

Tek nakon toga bi se, kako je naglašeno, stekli formalno pravni uslovi za organizaciju i način poslovanja UKC-a Tuzla, u skladu sa donesenim odlukama o preuzimanju suosnivačkih prava.

"U nadležnom registarskom sudu - Općinski sud u Tuzli, kao jedini osnivač JZU UKC Tuzla je upisana Skupština TK. Da bi FBiH stekla svojstvo osnivača/suosnivača nad JZU UKC Tuzla, registarskom sudu je neophodno podnijeti prijavu za upis", potcrtano je.

Uz prijavu se, kako ističu iz Vlade TK, prilaže ugovor između FBiH i TK o suosnivačkim pravima, obavezama i odgovornostima nad UKC-om Tuzla i taj momenat, odnosno upis, proizvodi pravni osnov za Federaciju da konzumira prava suosnivača u skladu sa pozitivnim propisima jer je ugovor u konkretnom slučaju jedini način dokazivanja i postojanja suosnivačkih prava.

"Odluka Parlamenta FBiH o preuzimanju osnivačkih prava nad univerzitetskim-kliničkim bolnicama u i odluka Skupštine TK o preuzimanju osnivačkih prava nad JZU UKC Tuzla i nisu neophodne kao prilog uz prijavu registarskom sudu, jer odluka kao pojedinačni pravni akt, kao izraz volje jedne strane, ne proizvodi pravni učinak u smislu vršenja i konzumiranja suosnivačkih prava te kao takva ne može biti pravni osnov za upis suosnivačkih prava", pojašnjeno je.

Kako se dalje navodi, i pored nepostojanja volje i stvarne želje na strani nadležnih organa Federacije BiH, a u cilju okončanja postupka i regulisanja statusa UKC-a Tuzla, Tuzlanski kanton je sa svoje strane sačinio nacrt ugovora i u više navrata se pismeno obraćao Federalnom ministarstvu zdravstva i Vladi Federacije BiH sa iskrenom namjerom da otpočnu neophodni pregovori i pristupi zaključivanju ugovora kojim bi se regulisali međusobni odnosi Federacije BiH i Tuzlanskog kantona.

Kako je imenovan Upravni odbor

"Iako sporni ugovor nikada nije zaključen, Vlada FBiH je putem Federalnog ministarstva zdravstva, svjesna odredbi Ustava FBiH u kojima se propisuje vršenje zajedničke nadležnosti između federalne vlasti i kantona u oblasti zdravstva, zvanično u 2022. godini uključila Tuzlanski kanton prilikom imenovanja zajedničkog Upravnog odbora UKC-a Tuzla. Naime, Federalno ministarstvo zdravstva je u postupku imenovanja Upravnog odbora na mandat od četiri godine, pismenim putem obavijestilo i zatražilo da Tuzlanski kanton i UKC Tuzla sami provedu proceduru izbora svojih predstavnika, a u skladu sa odlukom o bližim kriterijima za imenovanja u upravne odbore zdravstvenih ustanova u vlasništvu Federacije BiH, odnosno jednog ili više kantona i Federacije BiH zajedno, koju je i dostavila uz svoj akt", nastavljeno je iz Vlade TK.

Inače, u tom aktu Federalno ministarstvo zdravstva poziva Tuzlanski kanton i UKC Tuzla da pokrenu postupak izbora stalnih članova upravnog odbora raspisivanjem javnog oglasa, svako u dijelu svojih ovlasti u skladu sa Zakonom o zdravstvenoj zaštiti i odlukom o bližim kriterijima za imenovanja u Upravne odbore zdravstvenih ustanova u vlasništvu Federacije BiH.

"Dakle, u provođenju naprijed navedene procedure Federacija BiH je bila svjesna da se u postupak imenovanja Upravnog odbora UKC-a Tuzla mora uključiti i Tuzlanski kanton kao suosnivač. Samo postupanjem na ovaj način poštivanju se ustavne odredbe u smislu dogovaranja potencijalnih suosnivača na trajnoj osnovi u pogledu propisanih nadležnosti iz oblasti zdravstva.

Međutim, suprotno naprijed navedenom, Vlada Federacije BiH na sjednici održanoj 2. augusta 2023. godine, samoinicijativno i bez ikakvih konsultacije sa Tuzlanskim kantonom kao drugim suosnivačem, nezakonito razrješava zajednički imenovan Upravni odbor i imenuje privremeni upravni odbor, u čijem sastavu su i dva člana kao navodni predstavnici Tuzlanskog kantona i tri člana kao navodni predstavnici UKC-a Tuzla", navedeno je u odgovoru upućenom Ustavnom sudu FBiH.

Prilikom ovog, kako navode iz Vlade TK, nezakonitog razrješenja i privremenog imenovanja, Vlada FBiH ni direktno ni putem Federalnog ministarstva zdravstva nije tražila nikakvo mišljenje ili stav Tuzlanskog kantona niti je Tuzlanski kantona imao priliku i mogućnost da daje bilo kakav svoj prijedlog ili saglasnost na imenovanje dijela svojih predstavnika u tom upravnom odboru, niti je takav prijedlog zatražen od UKC-a Tuzla.

"Imenovanjem privremenog Upravnog odbora UKC-a Tuzla od Vlade FBiH, bez traženja bilo kakvog prijedloga od nadležnih organa Tuzlanskog kantona za svoje predstavnike, Vlada FBiH je jednostrano izašla izvan propisanih ustavnih okvira i svog dijela nadležnosti, čime je sama izazvala nepotreban spor između Federacije BiH i Tuzlanskog kantona", kaže se u odgovoru.

Sporni novac

Iz Vlade TK smatraju neosnovanim i neprihvatljivim da Nikšić navodi i pitanje dalje implementacije programa finansijske konsolidacije i restruktuiranja iz federalnog budžeta javnih zdravstvenih ustanova u Federaciji BiH.

Kako kažu, taj program je regulisan posebnim zakonom i nema nikakve veze sa ulogom i eventualnim pravima i obavezama Federacije BiH kao potencijalnog suosnivača UKC-a Tuzla. Zbog toga osporavaju i finansijske iznose date u 2022. godini od 9.666.667 KM, u 2023. godini od 2.416.667 KM, kao i predviđeni iznos od 9.666.667 KM.

"Dalje, podnosilac zahtjeva uopće ne navodi da je dio iskazanih i doznačenih finansijskih sredstava u 2020. 2021. i 2022. godini bilo usmjerena na UKC Tuzla u cilju sprečavanja pojave i širenja bolesti izazvanih novim COVID-19 virusom. Zaključkom Vlade FBiH od 31. januara 2020., novootkriveni virus COVID-19 je proglašen zaraznom bolesti čije je sprečavanje i suzbijanje od interesa za Federaciju pa je shodno članu 11. Zakona o zdravstvenoj zaštiti, Vlada FBiH i bila obavezna da osigura dio finansijskih sredstava za ove namjene iz federalnog budžeta te da ta sredstva i ti odnosi nemaju nikakve veze sa samim suosnivačkim pravima prema ustanovi kojoj su doznačeni", naglašava se u odgovoru Ustavnom sudu FBiH.

Kako se finansira UKC Tuzla

S obzirom da se u zahtjevu navode i finansijski iznosi iz odluka Vlade FBiH, koji su isplaćeni iz federalnog budžeta, iz Vlade TK su naveli i da je u period od 2017. do 2023. iz kantonalnog budžeta u korist UKC-a Tuzla doznačeno 28.644.357,2 KM.

Također, za isti period je naveden i iznos od Zavoda zdravstvenog osiguranja TK, a riječ je o 587.352.158 KM. Iz Vlade TK naglašavaju da se UKC Tuzla najvećim dijelom finansira od poreza i doprinosa ubranih od stanovnika sa područja Tuzlanskog kantona.

"Što se tiče uloge Vlade Tuzlanskog kantona u svim aktivnostima, ona je isključivo u obavezi da izvršava utvrđenu politiku, odluke, zaključke i naloge izdate od Skupštine TK te je s tim u vezi, u skladu sa donesenim odlukama i zaključica Skupštine TK, Vlada TK i izvršila privremeno imenovanje Upravnog odbora UKC-a Tuzla, do ugovornog i partnerskog dogovaranja nadležnih federalnih i kantonalnih organa, uvažavajući ulogu i interese Tuzlanskog kantona kao jednog, u sudski registar još uvijek i jedinog, upisanog osnivača ove zdravstvene ustanove", naglašavaju iz Vlade TK.

Iz Vlade TK postavljaju i pitanje "na koji način može biti povrijeđeno pravo Vlade FBiH u vršenju njenih nadležnosti u oblasti zdravstva" ako se zna da vršenje nadležnosti u konkretnom slučaju podrazumijeva mnogo više prava i obaveza od imenovanja organa upravljanja i rukovođenja.

U konkretnom slučaju, potcrtavaju da se radi o suosnivačkim pravima, odnosno zajednici dva suosnivača koja moraju biti ravnopravni u vršenju prava i obaveza.

"Nasuprot navedenom, Vlada FBiH se ponaša i djeluje kao jedini osnivač. S tim u vezi ponovo ističemo neopdhodnost i potrebu da dva suosnivača urede svoje odnose kroz pisani dogovor o međusobnim pravima i obavezama", zaključili su iz Vlade TK.

Iz Vlade TK je predloženo da Ustavni sud FBiH zahtjev federalnog premijera za rješavanje spora između Vlade FBiH i Vlade TK, kao i donošenje privremene mjere, odbije u cijelosti.