Brojni primjeri
130

S kojim problemima se biciklisti često suočavaju u saobraćaju

V. K.
Da li biciklisti imaju adekvatan tretman u saobraćaju? (Foto: E. H./Klix.ba)
Da li biciklisti imaju adekvatan tretman u saobraćaju? (Foto: E. H./Klix.ba)
Pored ekspanzije biciklizma u Sarajevu i drugim mjestima u BiH, biciklisti svakodnevno nailaze na brojne probleme i prepreke koje onemogućavaju pravilnu, ali i sigurnu upotrebu ovog prijevoznog sredstva.

Iako Zakon o osnovama sigurnosti saobraćaja propisuje pravila učešća biciklista u saobraćaju, pješaci i vozači motornih vozila često prave greške koje ugrožavaju i sigurnost biciklista.

Osim vozača i pješaka, sigurno učešće biciklista u saobraćaju često ugrožava i neadekvatna saobraćajna signalizacija i drugi problemi koji se svakodnevno mogu uočiti tokom vožnje biciklom.

Ovo su neki od najčešćih problema s kojima se biciklisti suočavaju prilikom učešća u saobraćaju:

  • Biciklistička staza i kretanje saobraćajnom trakom

Iako postoji koliko-toliko uređena infrastruktura koja jasno naglašava da se na određenom dijelu nalazi biciklistička staza, pješaci često zanemaruju signalizaciju te se kreću biciklističkom stazom, čime ugrožavaju kako sigurnost biciklista tako i svoju sigurnost.

Ovo pitanje tretira i Zakon o bezbjednosti u saobraćaju, tačnije član 108. gdje se navodi da je pješak dužan prelaziti preko biciklističke staze pažljivo i najkraćim putem te se ne smije zadržavati na njoj.

"Novčanom kaznom od 40 KM kaznit će se pješak koji preko biciklističke staze prelazi na način suprotan odredbama člana 108.", navodi se u zakonu.

Osim ovog problema, biciklisti se suočavaju i s nemarom vozača. Često se u Sarajevu, ali i u drugim gradovima može primijetiti da vozači parkiraju vozila na biciklističkim stazama, što svakako onemogućava sigurnu vožnju biciklista.

Primjer kršenja pravila (Foto:Giro di Sarajevo)
Primjer kršenja pravila (Foto:Giro di Sarajevo)

Pored parkiranja vozila, vozači često svojim nemarnim ponašanjem blokiraju i same biciklističke staze koje su uz saobraćajnu traku, čime se također krši član 73. Zakona o bezbjednosti u saobraćaju.

Prema ovom članu, vozač ne smije zaustaviti ili parkirati vozilo, naročito na obilježenom pješačkom prijelazu i na razmaku manjem od pet metara od tog prijelaza, kao i na prijelazu biciklističke staze preko ceste.

(Foto:Giro di Sarajevo)
(Foto:Giro di Sarajevo)

Ukoliko vozač krši ove propise, kaznit će se u skladu sa članom 238. kaznom od 40 KM.

Čest problem s kojim se biciklisti suočavaju jeste neadekvatno ponašanje vozača prilikom vožnje desnom stranom saobraćajne trake.

Ukoliko biciklista vozi desnom stranom saobraćajne trake, vozač je dužan osigurati određeni prostor za njega.

Vozači motornih vozila su obavezni zaustaviti se iza bicikliste ili grupe biciklista, sačekati dozvoljen i povoljan momenat za zaobilaženje i najmanje 1,5 metara od bicikliste zaobići ga/ih bez upotrebe zvukova sirene koja zastrašujuće i uznemirujuće djeluje na bicikliste.

Pravila zaobilaženja biciklista na otvorenoj cesti (Foto:Twitter)
Pravila zaobilaženja biciklista na otvorenoj cesti (Foto:Twitter)

Osim problema koji se tiču i zakonskih obaveza svakog vozača, ali i pješaka, biciklisti naročito u glavnom gradu BiH doživljavaju i niz drugih problema koji se ne odnose na sam zakon, ali se odnose na neadekvatnu signalizaciju i druge probleme.

Kada je riječ o saobraćajnog signalizaciji, udruženje građana Giro di Sarajevo pokrenulo je nekoliko inicijativa s ciljem rješavanja ovog problema.

Posljednji u nizu problema tiče se popularnog Vilsonovog šetališta u Sarajevu, gdje je postavljena pogrešna signalizacija koja sugerira da je riječ o pješačkoj stazi iako evidentno postoji i staza kojom saobraćaju biciklisti.

Ovaj problem naročito se intenzivirao gradnjom biciklističkih staza u Sarajevu, kada je došlo do pretjerane upotrebe saobraćajne signalizacije koja je unijela veliku konfuziju kako za bicikliste tako i za druge učesnike u saobraćaju.

Najbolji primjer za to svakako jeste ulica Hamdije Čemerlića u Sarajevu, gdje je došlo do pretjerane upotrebe signalizacije neposredno nakon izgradnje biciklističke staze 2016. godine. U međuvremenu, ovaj problem je riješen, ali slučajevi pokazuju kako je problem i dalje evidentan u drugim dijelovima grada.

Pored ovog problema, biciklisti se suočavaju i s drugim problemima kada je riječ o biciklističkim stazama. Tu je prije svega riječ o nemarnom pristupu izradi ovakvih projekata, kao i korištenju neadekvatnih materijala prilikom izrade, zbog čega boja, koja bi trebala razdvajati biciklističke staze od ostatka ceste, često blijedi, zbog čega i biciklistička staza gubi na značaju.

Primjeri neadekvatno održavanja biciklističkih staza (Foto: D. S./Klix.ba)
Primjeri neadekvatno održavanja biciklističkih staza (Foto: D. S./Klix.ba)

Također, u pojedinim dijelovima grada pogrešan pristup izradi biciklističke staze ogledao se i u činjenici da dijelovi koji predstavljaju biciklističke staze često predstavljaju samo ofarbane dijelove već postojećeg asfalta koji je dotrajao i ispucao. Samim tim, biciklisti jesu dobili biciklističku stazu, ali je njeno konačno rješenje krajnje upitno.

Iako bicikl postaje sve popularnije prijevozno sredstvo, evidentno je kako se biciklisti u glavnom gradu BiH, ali i u drugim dijelovima zemlje suočavaju s brojnim problemima koji se tiču zakona, nerazumijevanja drugih učesnika u saobraćaju, ali i neadekvatne gradnje nove infrastrukture gdje se pri planiranju projekata često izostavlja mišljenje struke.