Problem i korona konvoji
178

Rješenja vozača za gužve na granicama: Otvoriti GP Orašje i napraviti reorganizaciju rada

N. V.
Ilustracija: Shutterstock
Ilustracija: Shutterstock
Situacija u vezi s transportovanjem robe za vrijeme pandemije na svim graničnim prijelazima u Bosni i Hercegovini je poprilično loša. Zbog kilometarskih kolona i višednevnog čekanja mora se promijeniti sve iz korijena poruka je vozača kamiona, međutim i nekoliko manjih koraka napravilo bi drastičnu promjenu.

Na prvo mjesto, kada je riječ o rješavanju problema dugog čekanja, vozači stavljaju otvaranje prijelaza prve kategorije koji su zatvoreni, ukidanje konvoja u Hrvatskoj te reorganizaciju rada na granicama.

Najveći broj kamiona iz Bosne i Hercegovine tranzitira za zemlje Zapadne Evrope, a za transport robe u ove zemlje otvoren je samo jedan granični prijelaz, u Bosanskoj Gradišci. Na ovom prijelazu kolone su kilometarske i s hrvatske i s bosanskohercegovačke strane gdje su znale dosegnuti i do Nove Topole, što je više od deset kilometara.

Vozačima bi problem višednevnog čekanja na ovom graničnom prijelazu riješilo otvaranje GP Orašje, graničnog prijelaza prve kategorije. Gradišku bi također rasteretilo i otvaranje graničnog prijelaza Izačić kao jednog od najprometnijih te otvaranje prijelaza u Šamcu koji se u ovom trenutku koristi isključivo za tranzit iz Mađarske. Navode kako usporen prelazak granice nije problem samo zato što dugo čekaju, nego i zbog toga što roba kasni.

Pored Gradiške i Šamca, s Hrvatskom je otvoren još i granični prijelaz Bijača koji se nalazi na jugu zemlje, a za transport robe između BiH i Srbije otvoreni su prijelazi Rača, Klobuk i Karakaj.

Zvaničnici Evropske unije prioritet su stavili na tranziciju robe, u Bosni i Hercegovini vlasti također tvrde da je važno osigurati nesmetan promet robe, no Vijeće ministara BiH ipak donosi odluku o smanjenju broja graničnih prijelaza za uvoz i izvoz robe, a vozači na granici od tada čekaju i po tri, četiri čak i sedam dana. Ova mjera borbe protiv koronavirusa, donesena na vanrednoj sjednici VM BiH, ispostavilo se da ipak ide u korist koronavirusu - da ostavi jače posljedice na ekonomiju i privredu.

Reorganizacija rada na granici

Veliki problem vozačima predstavlja carinjenje robe jer, za razliku od ostalih zemalja, u BiH je proces usporen. Nekada je moguće završiti i za sat, a nekada se na sređivanje papira na carini mora čekati i cijeli dan.

Vozači tvrde da brzina rada na carini zavisi isključivo od volje carinika. Objasnili su da pretežno satima čekaju da dobiju potrebne papire, ali da postoje i oni koji brzo završe svoj posao, te da su upravo oni dokaz da se taj problem može riješiti. No, tu nas čeka drugi par smrdjivih čarapa - ima li volje za rješavanje problema?

Bosna i Hercegovina je nesređena država, a haos u kojem živimo razlog je što su nam vrata Evropske unije predaleko. Skoro da ne postoji segment naše države u kojem nećete s lakoćom naći tragove mita i korupcije. Početkom marta ove godine uhapšeno je pet službenika upravo Granične policije BiH zbog koruptivnih radnji, odnosno krivičnog djela zahtijevanja i primanja dara i drugih oblika koristi. Iz istog razloga su u Bosanskoj Gradišci u ponedjeljak uhapšena četiri policijska službenika MUP-a RS. Oni se sumnjiče da su, prilikom obavljanja poslova i zadataka iz svoje nadležnosti, predviđenih planom Štaba za vanredne situacije, uzeli mito od više vozača kamiona. I jedni i drugi su privremeno suspendovani, a da li ima volje za rješavanje problema u BiH znat ćemo ukoliko dobiju adekvatne kazne.

Treba napomenuti da se i mnogo veće države od BiH bore s korupcijom, ali u tim državama granica i transport robe nisu problem. Proces carinjenja u zemljama kao što su Francuska, Italija, Švicarska i brojne druge, objašnjavaju nam vozači teretnih vozila, traje maksimalno sat. Za razliku od bh. granica koje je koronavirus doveo skoro do kolapsa, u drugim zemljama trude se da osiguraju što sigurniji i brži promet.

Vođeni primjerom i iskustvom koje imaju s drugim državama, vozači su kategorični u stavu da je Bosni i Hercegovini potrebna potpuna reorganizacija rada na granici, pogotovo na carini.

Korona konvoji u Hrvatskoj

Gužvu i veliki problem vozačima na hrvatskoj strani prave konvoji koje je ta država formirala kako bi bili sigurni da se vozači neće zaustavljati i potencijalno proširiti virus. Teretna vozila koja su prešla granični prijelaz, hrvatska policija sakuplja u konvoje preko 50 vozila i pod pratnjom provodi do izlaza iz Hrvatske. Formiranje konvoja, kao i sam prolaz kroz državu u konvoju traje predugo. Ukoliko se tranzituje za Sloveniju, Hrvatska formira dva konvoja od kojih jedan ide na Granični prijelaz Bregana, a drugi na Macelj. Jedan konvoj koji vozače prati do prijelaza Udvar formira se u slučaju tranzitovanja za Mađarsku.

No, ovi konvoji su rezultat odluke koju je donijela država, a ne Evropska unija koja je izričita u tome da se promet nesmetano odvija. EU je pripremila akt o uspostavljanju zelenih koridora za tranzit čijom implementacijom bi konvoji trebali biti uklonjeni. Ovi policijski konvoji, koje još nazivaju i korona konvojima postoje u Srbiji, a kada je riječ o EU u Hrvatskoj i Sloveniji, ostale članice EU ne usporavaju prijevoz robe na ovaj ili bilo koji drugi način.

S obzirom na to da se zahtjevi vozača iz BiH ne čuju, ukoliko tako ostane moglo bi doći i do radikalnih mjera kao što je obustava rada. Vozači su već na graničnom prijelazu Bosanska Gradiška po dogovoru trubili u znak protesta, ali im je kasnije, kako tvrde, svima napisana novčana kazna. Kako se i u budućnosti ne bi sretali s problemima nastalim zbog toga što se njihov glas ne čuje, kažu da bi rješenje bilo formiranje udruženja i sindikata, čemu i teže.