Usklađivanje pravilnika
20

Ministarstvo prometa i komunikacija BiH: Treba preispitati sve eko takse, ko zagađuje neka plaća

Dž. L.
Foto: T. S./Klix.ba
Foto: T. S./Klix.ba
Naknade za eko testove u našoj zemlji moraju biti zamijenjene funkcionalnim eko taksama koje bi bile jednake na nivou cijele države, a plaćale bi se u skladu s utjecajem motornih vozila na zagađenje okoliša, smatraju iz Ministarstva prometa i komunikacija BiH.
Naime, više od dvije godine vozači u Federaciji BiH plaćaju skuplji eko test zbog nezakonitog Pravilnika koji je 2017. godine donijelo Federalno ministarstvo prometa i komunikacija BiH.

U međuvremenu, državno resorno ministarstvo prometa donijelo je novi Pravilnik o tehničkim pregledima vozila s jedinstvenim cijenama koje uključuju i eko test, a važe za cijelu BiH. Međutim, vozači u FBiH i dalje plaćaju skuplji eko test, jer Federalno ministarstvo prometa i komunikacija nije stavilo van snage Pravilnik o povećanju cijena eko testa iz 2017. godine.

Podsjećamo, vozači su eko test u sklopu tehničkog pregleda vozila ranije plaćali 5 KM, ali federalni ministar komunikacija i prometa Denis Lasić 2017. godine donio je novi cjenovnik po kojem je cijena eko testa povećana na 22, 32 i 36 KM, u zavisnosti od motora vozila.

Početkom ovog mjeseca u kompletnu priču uključilo se i Ministarstvo prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo, koje je zatražilo hitno tumačenje i usaglašavanje pravilnika koji propisuju EKO testiranje motornih vozila.

"Postoji kontradiktornost odredbi pravilnika kada se radi o vremenu od kada će rezultati EKO testa imati utjecaja na prolaznost vozila na tehničkom pregledu. Također, Pravilnikom o tehničkim pregledima vozila nije propisano koji su to 'zahtjevi o kvalitetu izduvnih gasova' koje vozilo mora zadovoljiti prilikom podvrgavanja EKO testu. Ovo usklađivanje je od izuzetnog značaja imajući u vidu koliki je utjecaj motornih vozila na zagađenje zraka u Kantonu Sarajevo, a samim time i utjecaj na zdravlje stanovnika i okoliša u cjelini", kazali su iz Ministarstva prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša Kantona Sarajevo.

Ipak, državnom ministarstvu "ruke su vezane". Pomoćnik ministra komunikacija i saobraćaja BiH Zoran Andrić govori nam kako očekuju od federalnog nivoa da ispita usklađenost svojih propisa kada je riječ o Zakonu o cestovnom prijevozu u Federaciji BiH.

"Ovdje je riječ o eko taksi na osnovu rezultata testa. U Federaciji BiH trenutno je to taksa koja se plaća za ispitivanje vozila i ista je bez obzira na to kakvi su rezultati testa. Mi se zalažemo za eko taksu 'ko zagađuje plaća', da se za električna vozila obustavi naplata bilo kakvih taksi narednih pet godina i slično. Podržavamo da se uvede taksa koju će plaćati zagađivači, da se u potpunosti preispitaju postojeće takse, sve takse koje se plaćaju kod registracije. Prošle sedmice usvojeno je Vijeće za sigurnost saobraćaja BiH, a sa UNDP-jem je potpisan memorandum o izradi Strategije BS za BiH. Jedna od aktivnosti su i sva ova pitanja od kantona do entitetskog nivoa, za sve one koji imaju bilo kakve naknade. Radimo na definisanju Akcionog plana koji bi obuhvatio BiH i očekujemo saradnju svih institucija. UN će nam pomoći na svim ovim poljima. Po pitanju implementacije novog pravilnika o tehničkim pregledima, održan je niz sastanaka u Sarajevu, Zenici i Banjoj Luci. Posljednji sastanak je planiran sredinom mjeseca u Brčkom", kazao nam je Andrić.

Kako saznajemo, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH tražilo je od Federalnog ministarstva hitno usklađivanje propisa o tehničkim pregledima vozila u FBiH s propisima koje je donijela Parlamentarna skupština BiH. Međutim, ništa od toga nije se desilo.

"Obavit ćemo razgovor s kantonalnim ministarstvom da vidimo kakve prijedloge oni imaju u ovom dijelu. Nama je cilj smanjiti zagađivače na putevima u BiH. Trenutno pripremamo novi Pravilnik o registraciji vozila. U okviru tog pravilnika postoje opcije da se preispita kompletan sistem. Najvažnije je da ćemo, u saradnji sa UNDP-jem dobiti Strategiju sigurnosti saobraćaja 2020.-2024., koja mora dati odgovore i jasan Akcioni plan. Federalno ministarstvo mora dati odgovore vezane za pravilnik koji su donijeli, a mi nemamo taj mandat. Naš mandat je da napravimo okvir koji je isti za sve u BiH, a sve što entiteti dodatno propišu ili uvedu, na to ne možemo utjecati, osim da pozovemo da preispitaju odredbe. Danas imamo naknade za eko test, a treba da imamo funkcionalne eko takse. Jedini izlaz je pravilno uređenje oblasti kroz Strategiju i njenu implementaciju kroz Akcioni plan", pojašnjava nam Andrić.

Kada je Federalno ministarstvo prometa i komunikacija prije dvije godine povećalo cijene eko testa, tadašnji državni ministar prometa i komunikacija Ismir Jusko ustanovio je kako povećanje cijena eko testa nije usklađeno sa zakonom te je naglasio potrebu donošenja jedinstvenog cjenovnika.

Međutim, nezakoniti pravilnik na snazi je više od dvije godine na osnovu čega su vlasti od vozača u FBiH naplatile više od 20 miliona KM.