Intervju
109

Ministar Faruk Kapidžić: Svojim radom sam razoružao opoziciju

B. R.
Faruk Kapidžić: Bliska mi je svaka stranka kojoj struka diktira (Foto: Vlada KS)
Faruk Kapidžić: Bliska mi je svaka stranka kojoj struka diktira (Foto: Vlada KS)
Nakon dugogodišnje arhitektonske karijere Faruk Kapidžić je u martu ove godine imenovan za ministra u Vladi Kantona Sarajevo. Za Klix.ba je govorio o svom ministarskom radu i urbanizmu u glavnom gradu Bosne i Hercegovine.
Projektovao je nekoliko značajnih objekata u Sarajevu, a među najprepoznatljivijim je Avaz Twist Tower. Na prijedlog Stranke demokratske akcije (SDA) imenovan je za kantonalnog ministra prostornog uređenja, građenja i zaštite okoliša.

Reakcije javnosti je izazvao kada je poručio da se 14 urbanističkih projekata u Kantonu Sarajevo mora uskladiti sa "Studijom o urbanim ventilacionim koridorima i utjecaju visokih zgrada u Kantonu Sarajevo".

Kapidžić je u intervjuu govorio o navodima da ova studija ima nedostatke, zašto je od 14 spornih projekata izdvojio samo onaj koji se odnosi na gradnju kongresnog centra u Općini Novi Grad Sarajevo, da li se time u ime predsjednika SDA politički obračunava s novogradskim načelnikom Semirom Efendićem, da li je još savjetnik načelnika Općine Centar Nedžada Ajnadžića, da li je u sukobu interesa, kakva je budućnost KSC Skenderija, zašto mu je SDA politički bliska, zašto misli da građevinski lobi ruši aktuelnu kantonalnu vladu, kakva je njegova urbanistička vizija Kantona Sarajevo i da li bi pristao biti ministar vlade Četvorke - Naroda i pravde (NiP), Socijaldemokratske partije (SDP), Naše stranke (NS) i Nezavisne bosanskohercegovačke liste (NBL).

Studija o utjecaju visokih zgrada i zračnim koridorima u Kantonu Sarajevo je izazvala brojne reakcije. U nekoliko navrata ste poručili da će lokalne zajednice morati primijeniti, implementirati studiju.

S druge strane, pojedini misle da studija ima svoje nedostatke. Među njima je i profesor na Mašinskom fakultetu Slobodnog univerziteta Bozen – Bolzano u Italiji Medžid Muhasilović. Između ostalog, za njega je sporno što se za izradu studije koristio samo jedan softver, a korišteni softver nije komercijalan, da je prilikom izrade studije razmatrano samo strujanje zraka od 0,8 do 4 metra iznad tla i da je rađena na pretpostavci da zgrade utječu na kvalitet zraka. Pozvao je da se uradi još jedna studija.

Kako komentarišete ove navode?

Studija je rađena u okviru KEAP-a (Kantonalnog ekološkog akcionog programa), a finasirala ju je Vlada Japana. O samoj studiji mnogi su rekli i pozitivne i negativne komentare, međutim, činjenica je da je studiju predvodila firma Atkins u konzorciju s lokalnom kompanijom i da su samu kompjutersku animaciju i proračune radili na softverskoj i hardverskoj plaformi s kojom je rađena identična studija za London 2015. godine.

Rezultati studije za London se nisu preispitivali, nego su se odmah primjenjivali s obzirom na katastrofalnu situaciju u vezi s kvalitetom zraka u centru Londona. Ali, eto, kod nas se u sve sumnja i sve preispituje, prevashodno ono što može da donese neki bolji kvalitet života i ugodniju sredinu, kako u kantonu, tako i u državi.

Sve kada sam sagledao, nemam nimalo sumnje, pogotovo zato što je činjenica da je Studija potvrdila planska opredjeljenja data u trenutno važećem Urbanističkom planu Grada Sarajeva za urbano područje Sarajevo (Stari Grad, Centar, Novo Sarajevo, Novi Grad, Ilidža i Vogošća) za period od 1986. do 2015. godine, a koji je još uvijek na snazi, dok ne donesemo novi Urbanistički plan za Sarajevo.

Stručnjaci iz ranijih perioda su poznavali problem kvaliteta zraka u Sarajevu, to su proučavali, radili studije, ekspertize i analize. Rezultat njihovog rada je bio pretočen u planski dokument - Urbanistički plan, kojim je ograničena spratnost za novu gradnju do pet spratova.

Ali, u poslijeratnom periodu, pogotovo od 2004. do 2005., a intenzivno poslije 2010. vršene su brojne izmjene regulacionih planova kroz koje se odstupilo od planskih usmjerenja plana višeg reda. To je poprimilo toliko zabrinjavajuću mjeru da se moralo intervenisati na neki način. Studija, s obzirom na to, ne može nikako biti loša, jer je ukazala na tu činjenicu. Studija se mora primijeniti jer su to obaveze Kantona prema planskim i programskim dokumentima usklađenim s Evropskom unijom, Svjetskom bankom, Evropskom bankom za obnovu i razvoj (EBRD) i drugim finasijskim organizacijama koje insistiraju da se i kroz planiranje prostora pokuša riješiti pitanje kvaliteta zraka.

Isto tako, da nisam zatekao urađenu studiju i eksplicitnu odluku Skupštine Kantona o provođenju iste, ja bih sve ovo provodio kroz usklađivanje planskih dokumentata nižeg reda s dokumentima višeg reda, što mi je osnovna obaveza i dužnost, s obzirom na to da se time ne samo uređuje ugodniji život građana u Kantonu, nego i zdraviji život.

Naravno, kvalitet zraka se ne može riještiti samo ovim mjerama, ali se umnogome može popraviti.

Poručili ste da je na području Kantona Sarajevo sporno 14 urbanističkih projekata i da se oni svi moraju uskladiti s ovom studijom, međutim, posebno ste izdvojili projekt kongresnog centra u općini Novi Grad. Zašto niste izdvojili neki drugi projekt iz neke druge općine?

Npr. zašto niste izdvojili neki projekt u općini Centar gdje ste bili jedan od savjetnika aktuelnog načelnika za planiranje i gradnju? To vas pitam jer ste izdvajanjem kongresnog centra kao problematičnog projekta mnoge naveli na zaključak da se time suprotstavljate Semiru Efendiću u ime predsjednika SDA Bakira Izetbegovića koji vas je predložio za ministra.

Ustvari, radi se o obavezi da se izmijeni glavnih 14 regulacionih planova i da se dovedu u ravan s važećim Urbanističkim planom Grada Sarajeva, a to znači i sa smjernicama iz Studije o ventilacionim koridorima.

Urbanistički projekt "Kongresni centar" u Novom Gradu je dio Regulacionog plana Radio-televizija (RTV). Kongresni centar se još nije počeo graditi i veoma jednostavno je usklađivanje s planskim elementima Urbanističkog plana i smjernicama iz studije. I, nije tačno da sam izdvojio samo taj planski dokument.

U više javnih obraćanja sam isticao da na području općine Centar imamo RP Gradski centar Marijin Dvor - Kvadrant B gdje su investitori već investirali u zemljište, ali nijedan nije dobio pravosnažno odobrenje za građenje. I to smo zaustavili.

Prema dosadašnjim pokazateljima, na tom području se više ništa ne može graditi. Na području općine Novo Sarajevo sam također javno iznio da izmjene Regulacionog plana Kvadrant C nije usvojilo Općinsko vijeće Novo Sarajevo, i neće ni biti usvojene, nego će ostati i dalje važeći plan iz 2003. godine, a taj plan iz 2003. godine je u potpunosti u skladu s Urbanističkim planom, kao i sa smjernicama iz Studije o ventilacionim koridorima.

Međutim, problem je nastao kada je načelnik Novog Grada Semir Efendić javno reagovao i rekao da neće provoditi odluke Ministarstva, Vlade i Skupštine Kantona dok su načelnici Nedžad Koldžo i Nedžad Ajnadžić dali podršku u provođenju smatrajući da će time poboljšati kvalitet života građana u svojim općinama.

Dakle, svaki načelnik određuje svojim djelovanjima i stavovima svoju buduću političku karijeru koju birači dobro osjete i prepoznaju.

Znači, nisam apostrofirao samo kongresni centar, a pogotovo ne iz političkih razloga, da mi je neko naredio, stranka ili osoba. Za svoje djelovanje u ministarstvu tražio sam mišljenje i dobio bezrezevnu pismenu podršku ljudi i institucija, kao što su Arhitetonski fakultet, Asocijacija ahitekata, eko udruženja, Zavod za planiranje i Zavod za zaštitu i drugi.

Ako neko misli da su moji potezi usmjereni prema određenim osobama, vara se, moj isključivi motiv je struka i stvaranje zdravije i ugodnije sredine za svakog građanina Kantona Sarajevo. I šta sad. Da nekoga posmatram na jedan, a drugog na drugi način.

Da li bih trebao da odstupim od svojih principijelnih stručnih stavova? Ja to ne mogu. Pa do sada se tako radilo i zasigurno nisam pozvan od vrha stranke SDA da bih nastavio dosadašnju praksu, nego da bih je promijenio.

Ono što je bitno naglasiti je da sam dobio i podršku koalicionog partnera, vrha Saveza za bolju budućnost (SBB), jedino nikad nisam dobio podršku od bilo koje opozicione partije. Kada me smijene, neka rade šta hoće. Ja sam prema sebi čist, pokušao sam nešto uraditi, a i dalje ću djelovati kroz strukovne institucije s istim ciljem.

Jeste li još Ajnadžićev savjetnik? Iz Općine Centar Sarajevo nismo dobili zvaničan odgovor na ovo pitanje pa se stvorila sumnja da ste u sukobu interesa, a pri tome vlasnik athitektonskog studija.

Da li ste kao ministar donosili odluke koje bi pogodovale Općini Centar ili vašem arhitektonskom studiju?

Moram da priznam da mi nije jasno vaše shvatanje pojma sukoba interesa. Da li isto tako smatrate da je sukob interesa što načelnik Općine Centar i ministar prostornog uređenja dolaze iz iste političke partije.

Kako god, nisam savjetnik načelnika Ajnadžića zvanično od 9.9.2020. godine kada sam razriješen, a stvarno već skoro dvije godine s obzirom na to da više od godinu prije mog imenovanja za ministra nismo imali nijedan sastanak. Iskreno, stvarni sukob interesa je bio u samom početku, kada sam ja bio zainteresiran za što više zelenih površina, a on nije.

Faruk Kapidžić: Bio sam u sukobu interesa kada sam želio više zelenih površina, a Ajnadžić nije (Foto: D. S./Klix.ba)
Faruk Kapidžić: Bio sam u sukobu interesa kada sam želio više zelenih površina, a Ajnadžić nije (Foto: D. S./Klix.ba)

Međutim, nakon više radnih sastanaka s njim i s njegovim stručnim ljudima, shvatio je da je to najbolje za građane njegove općine i dao je punu podršku pozitivnim procesima u urbanizmu koji treba da se dese.

Odluka o razrješenju članstva Kapidžića u Savjetu načelnika Općine Centar (Foto: Vlada KS)
Odluka o razrješenju članstva Kapidžića u Savjetu načelnika Općine Centar (Foto: Vlada KS)

Kako god, radom proteklih godina u savjetu moji stavovi po svim pitanjima su ostali nepromijenjeni, a to se može provjeriti u stenogramima i zapisnicima sa sjednica Savjeta načelnika Ajnadžića.

Isto tako, na zakonit način sam zaustavio i angažman u svom birou. O svemu sam upoznao i Ured za borbu protiv korupcije Kantona Sarajevo, prilikom čega sam insistirao da sastanku prisustvuje, što je i učinio, gospodin Eric Larson.

Bio sam svjestan da će bilo koji od mojih poteza u smjeru popravljanja stanja u urbanizmu grada rezultirati kojekavim pričama i pitanjima ove vrste, kako bi me diskreditovali.

Ugovore koje moja firma ima iz 2018. i 2019. godine će nastaviti da realizira bez mene, što će uposlenima omogućiti plate za naredne tri godine bez ijednog novog ugovora te je to i razlog zašto sam pristao preuzeti dužnost ministra u naredne tri godine do narednih Općih izbora.

Stoga sam, prije preuzimanja dužnosti ministra, sve odnose, koji mogu dovesti u sumnju moju nepristrasnost u oblasti urbanizma, riješio na zakonit način.

Za KSC Skenderija je predloženo da bude proglašen kulturnim naslijeđem prvog reda. Šta to znači, ministre, i kakva je budućnost ovog objekta?

Samim mojim dolaskom na mjesto ministra, KSC Skenderija je zaštićena, kao i svaki objekat koji struka prepoznaje kao vrijedan objekat iz dalje ili bliže historije. Međutim, gospodin Damir Nikšić (op. a. samostalni zastupnik u Skupštini Kantona Sarajevo) je predložio skupštinski zaključak da se KSC Skenderija zaštiti iz jednostavnog razloga.

Svjestan je i upoznat o činjenici da je gospodin Elmedin Konaković (op. a. predsjednik NiP-a i kantonalni zastupnik), kao premijer u mandatu od 2014. do 2018. godine bio blizu realizacije prodaje KSC Skenderija stranim investitorima, a koji su htjeli istu srušiti i praviti stambeno-poslovne objekte u nekoliko nebodera - kula.

Istovremeno je isti sada na čelu koalicije koja ruši trenutnu Vladu Kantona, te ukoliko se to desi, Nikšić je duboko svjestan da do realizacije tog plana može doći.

Kako sam i ja svjestan da je na mjestima ministara teško očekivati u budućem periodu da će doći dovoljno stručni, čvrsti u uvjerenjima i odgovorni "stručnjaci", jako sam obradovan ovom inicijativom i čvrsto je podržavam, ali ne samo za KSC Skenderija, nego i za ostale objekte iz doba Olimpijade, kao što su bob-staza na Trebeviću, stadion Koševo, skijaške skakaonice na Igmanu i sl. koji će kroz narednih 100 godina postati jednako vrijedan dio historije kao i Vijećnica, Alipašina džamija, Morića han itd.

Što se tiče budućnosti Skenderije, mislim da se moraju raditi dvije stvari koje bi preporodile i oživjele taj objekat. Prvo, ukloniti dodate radnjice na platou, koje ga devastiraju u svakom smislu i nisu nikada bile dio osnovnog koncepta, a ugrožavaju ga i statički.

I kao drugo, kompletan suterenski dio privrednog grada prilagoditi za parkiranje s naplatom i s ulazom direktno s raskrsnice mosta Skenderija. Mogućnost parkiranja više od 600 vozila na dobroj lokaciji u centru Grada donijela bi finasijski rezultat od, prema mojim procjenama, čiste dobiti između 1,5 i dva miliona KM na godišnjem nivou, a ono što je bitnije, veliki broj ljudi, zbog parkiranja vozila i dolaska i odlaska, bi oživio plato Skenderije. Sve poslije toga bi oživjelo i počelo da funkcioniše.

SDA vas je predložila za ministra i izjavili ste da vam je SDA politički bliska. Kako to da vam je bliska stranka čiji su kadrovi najodgovorniji za poslijeratno planiranje i gradnju? Zašto ih ranije niste javno upozoravali na greške koje prave?

Činjenica je da niti vi niti jedan drugi portal za mene nije znao do 3.3.2020. te me samim tim ništa niste ni pitali. Tako da moje upozoravanje tokom nekoliko skromnih stručnih sastanaka, gdje sam bio pozvan, imao sam mogućnost i da iznesem svoje mišljenje.

Stručni ljudi, koji su bili prisutni, znaju moje stavove i mišljenja, koja su konstantna i uvijek postavljena na postulatima struke. To se može provjeriti kroz zapisnike sa satanaka održanih u vezi s B kvadrantom na Marijin-Dvoru, Skenderijom, stadionom Koševo, Regulacionim planom "Centar - Novo Sarajevo" gdje sam imao prilike da nešto kažem za čitavu ovu problematiku.

Činjenica je da poslije tih mojih stavova, koji su identični i sada i u budućnosti, SDA i njen predsjednik gospodin Izetbegović, mi je ponudio ovo mjesto, nakon obavljenih razgovora sa stručnim ljudima, govori najviše o pravcu i viziji kako SDA vidi u budućnosti ovaj kanton.

To što su oni u proteklom periodu također odgovorni za poslijeratno haotično planiranje i gradnju, isto tako može da znači, da su jedina politička stranka koja ima snage i to može da popravi.

Uz podršku SBB-a, koju imam, mislim da jedino u takvoj situaciji i s tim političkim opcijama, ova vizija, o ljepšem i zdravijem gradu, može da postane stvarnost u bliskoj budućnosti. Svaka stranka, kojoj struka diktira politiku meni je bliska, ali sam svjestan da samo najveća i najozbiljnija stranka može to sebi dozvoliti, a to je trenutno SDA, što su dokazali i meni ponuđenim mjestom ministra.

Također, moram istaći da nisu samo kadrovi ove stranke činili propuste u ovom smislu. I kadrovi drugih stranaka su to isto činili, pa čak i danas ima onih koji i krivično odgovaraju po tom pitanju.

Tvrdite da se građevinski lobi protivi spomenutoj studiji i da je čak doprinio očekivanom padu vlade u kojoj ste vi ministar. Zašto taj građevinski lobi nije insistirao da se samo vi smjenite, ali da opstane postojeća vlada jer je za pretpostaviti da je taj lobi uvijek blizak vladajućim strukturama?

Iz prostog razloga što ovo što ja provodim provodi i svako ministarstvo i njihov ministar, pogotovo Ministarstvo infrastrukture, Ministarsvo saobraćaja, a indirektno Ministarstvo pravde i uprave, Ministarstvo privrede, Ministarstvo kulture i sporta i Ministarstvo finasija.

Ako na to dodamo, da premijer stoji iza svega, onda je jasno da niti politička opcija koja me postavila, niti ministri s kojima sam u vladi ne bi dozvolili samo moju smjenu te im je nakon tri mjeseca lobiranja, na svim nivoima obje političke stranke, koje nose ovu vladu, bilo jasno da jedino mogu smijeniti kompletnu vladu preko skupštinskih zastupnika.

U svakom slučaju mislim da su ciljevi određeni i bilo kad u budućnosti, ako bude prilike, politika SDA u ovom segmentu će se nastaviti.

Kakva je vaša arhitektonska i urbanistička vizija Kantona Sarajevo?

U urbanističkom smislu Grad Sarajevo je jedna cjelina pa su tako razvijani i infrastrukturni sistemi. To treba zadržati, vještačke linije razdvajanja nikada nisu trajale vječno.

Pao je i Berlinski zid, pobrisat ćemo u urbanističkom smislu i ove vještačke linije između općina i entiteta i razvijati jedinstven grad. Kako će on politički biti organizovan, to nije moja struka. Urbanističko-arhitektonska vizija je nešto drugo.

Popunjavanje prostora u centralnoj kotlini općina Stari Grad, Centar i Novo Sarajevo treba biti zaustavljeno i raditi na povećanju kvaliteta života u tom dijelu u smislu što više parkovskih površina, što boljih saobraćajnih rješenja i što više javnih sadržaja, a grad svoju ekspanziju treba dobiti u Sarajevskom polju uz rijeku Željeznicu na jugu i niz rijeku Bosnu prema sjeveru.

Faruk Kapidžić: Zaustaviti popunjavanje prostora u Starom Gradu, Centru i Novom Sarajevu (Foto: Vlada KS)
Faruk Kapidžić: Zaustaviti popunjavanje prostora u Starom Gradu, Centru i Novom Sarajevu (Foto: Vlada KS)

Uz sve to, tramvajska pruga treba da se proširi u tačkama do Hrasnice, Lukavice i Šipa, a da ti krajevi tramvajske pruge budu polazne stanice žičara koje će vezati izletišta na Nahorevskim brdima, Igmanu i Jahorini. Pored Trebevića, koji je već vezan, ostat će plato Žuči kao peta tačka izletišta građana koju ćemo u budućnosti aktivirati.

To je vizija koja je u evropskim standardima ostvariva u periodu od 10 do 15 godina. Ja bih bio sretan da u našim okolnostima moja djeca dožive to.

Da li biste pristali ostati ministar u novoj vladi ako bi vam to bilo ponuđeno?

Moj kućni odgoj je da cijenim i poštujem starije od sebe. Osim toga, za osam mjeseci koje sam proveo u ministarstvu nisam vidio ni jedno zrno iskrenosti kompletne opozicije da oni žele ove promjene koje sam ja počeo da provodim.

Izgleda da im je to glavno oružje za dolazak na vlast, ali izgleda da sam ih svojim radom razoružao. Čak sam uvjeren, a to se može vidjeti iz rada prošle vlade, koliko stvarno zapravo nisu zainteresovani za ove promjene, jer bez obzira na mogućnost da zaustave izmjene i dopune nekoliko regulacionih planova koji su pokrenuti i usvojeni 2019. godine, nisu poduzeli ništa, a zakonski, mogli su ih zaustaviti.

A onda iste te političke opcije napadaju načelnike pred izbore da su isključivi krivci za te izmjene, a sebe predstavljaju kao velike spasioce. S takvim političkim mešetarima neću da imam posla.