Tehnološki rikverc
42

Električni automobili kao daleka budućnost BiH: Država ne daje subvencije, a i punionice su rijetkost

Piše: I. Č.
Foto: EPA-EFE
Foto: EPA-EFE
Električni i hibridni automobili nisu zastupljeni u Bosni i Hercegovini kao što je to slučaj u zemljama okruženja, naročito u zemaljama Evropske unije, a jedan od razloga zašto je to tako ogleda se i kroz nepostojanje projekata subvencioniranja nabavke i povlastica prilikom korištenja tih automobila.

Dok vlasnici električnih automobila u evropskim zemljama ističu brojne prednosti svojih ljubimaca, mahom prednosti koje se odnose na povoljniji električni pogon, u Bosni i Hercegovini se ističu brojne mane tih automobila: skuplji su od ostalih automobila, subvencija prilikom nabavke i povlastica prilikom korištenja nema, a javne punionice za električne automobile su slabo zastupljene.

Biće, biće

U Ministarstvu komunikacija i prometa BiH nam je rečeno da se provode aktivnosti u skladu s Okvirnom politikom prometa 2016.-2030., odnosno da rade na realizaciji ciljeva koji se odnose na promovisanje ekološki prihvatljivih vozila.

"Ministarstvo uz ostalo provodi aktivnosti na izradi Zakona o promovisanju ekološki prihvatljivih vozila, Pravilnika o tehničkim pregledima, Pravilnika o registraciji te seta propisa koji se tiču ograničenja uvoza vozila koja ne zadovoljavaju određene standarde, dijelova, uređaja i opreme", stoji u odgovoru Ministarstva komunikacija i prometa za Klix.ba.

Podsjećamo, sličan odgovor smo iz ove državne institucije, u vezi sa subvencioniranjem nabavke i povlastica prilikom korištenja električnih i hibridnih automobila, dobili i prije dvije godine.

No, ovaj put su naveli da je u planu i inicijativa za formiranje fonda za subvenciju nabavke ekološki prihvatljivih vozila (hibridna i električna vozila), olakšavanje registracije i slično, o čemu je potrebno postići dogovor s entitetskim ministarstvima nadležnim za promet i unutrašnje poslove.

"Ono što želimo postići u narednom periodu je da otvorimo dijalog o ovim pitanjima te pronađemo adekvatne izvore finansiranja, što mora biti usklađeno unutar Bosne i Hercegovine. Aktivnosti su u toku i odvijaju se u dva pravca. Prvi je eliminacija prepreka u propisima na snazi kod tehničkih pregleda i registracije električnih vozila u cilju davanja povlaštenog tretmana ovoj kategoriji vozila. Drugi pravac je jačanje svijesti", stoji u odgovoru Ministarstva komunikacija i prometa BiH.

Otkrili su da je u okviru predstojećeg sajma "ENERGA 2018", koji će se održati 21. juna 2018. godine, predviđen tematski panel "Budućnost je pred vratima" - Stanje i perspektive električnih automobila u BiH.

"To je jedan od predviđenih događaja u 2018. godini, kako bismo razmijenili informacije i konkretizovali prijedloge rješenja ovih pitanja", kazala nam je glasnogovornica Ministarstva komunikacija i prometa BiH Majda Tatarević.

Ministar vanjske trgovine i ekonomskih odnosa BiH Mirko Šarović održao je 19. juna sastanak sa predstavnicima Privredne komore FBiH, u cilju razmatranja inicijative za smanjenje oporezivanja i stvaranja boljeg regulatornog okvira za uvoz novih a posebno automobila na električni pogon.

"Dramatične promjene će se desiti na tržištu električnih automobila u narednih pet do deset godina, i mi moramo pratiti te trendove. U svijetu je prošle godine prodano blizu milion električnih automobila, i taj broj se iz godine u godinu udvostručuje, a u našoj zemlji regitrovano je svega 18 ovakvih automobila, što je dovoljno upozorenje", istakao je na sastanku ministar Šarović, pojašnjavajući da je BiH jedna od rijetkih zemalja u Evropi koja ne nudi nikakve povlastice za uvoz električnih automobila.

Raste potražnja za hibridnim vozilima

Direktor Toyote BiH Damir Višošević objašnjava za Klix.ba da u Bosni i Hercegovini, ipak, potražnja za hibridnim vozilima iz godine u godinu raste.

"Konkretno kod nas u Toyoti je prodaja hibridnih vozila 2010. godine iznosila 1,5 posto od naše ukupne prodaje u Bosni i Hercegovini. Na kraju 2017. godine, hibridi su u našoj prodaji činili preko 24 posto, a taj pozitivan trend se nastavlja i ove godine. Razlozi za povećanu potražnju za hibridnim vozilima leže sigurno u povećanju eko svijesti naših kupaca, ali i činjenici da je u ponudi sve više vozila sa hibridnim pogonom. Ponosni smo što možemo reći da je Toyota definitivno lider u ovoj oblasti", kazao je direktor Višošević za Klix.ba

Višošević objašnjava da Toyota na bh. tržištu, koje za tu kompaniju predstavlja integralni dio svjetskog tržišta, u ponudi ima Yaris, Auris, Prius, Prius Plug in, CH-R i Rav4 sa hibridnim pogonima, a napominje da će od naredne godine ponudu obogatiti i sa hibridnom Corollom, najprodavanijim automobilom na svijetu.

Ovo u praksi znači da Toyota u svim segmentima tržišta, pored konvencionalnog, nudi i vozilo sa hibridnim pogonom.

"Kad je riječ o cijenama, mi kao kompanija zadužena za bh. tržište pokušavamo uvijek maksimalno prilagoditi našu cjenovnu politiku tržištu na kome radimo. Nažalost, bez jače podrške vlasti to nije uvijek moguće, jer su naša hibridna vozila, budući da dolaze iz Japana, opterećena carinom od 15 posto. Bez ovog troška, mi bismo na tržištu mogli da ponudimo vozila koja bi svojim cijenama bila u rangu sa našim vozilima sa konvencionalnim pogonom. Trošak carine nekad našim kupcima predstavlja nepremostivu prepreku jer znači znatnu razliku u cijeni, ali naš procenat prodaje hibridnih vozila i njegov stalni rast pokazuje da je tržište ipak prepoznalo prednosti ovakvih modela, a to su niža potrošnja goriva i niske emisije, niži troškovi održavanja, gotovo nečujan rad motora i svakako 10 godina garancije koje nudimo na naše hibridne sklopove", rekao je Višošević.

Upitan da li u Toyoti postoje određeni popusti za kupce hibridnih automobila, Višošević odgovara da se trude cijene maksimalno prilagoditi tržištu i kupcima kako bi hibridna vozila mogli nuditi po što povoljnijim uslovima, uprkos izostanku podrške vlasti.

"Trenutno nudimo modele CH-R i Rav4 sa hibridnim bonusom do 6,600 KM i uz 10 godina garancije. Nadamo se da će u narednom periodu naša vlast prepoznati koristi čistih tehnologija za naše društvo i naše gradove i odlučiti da građanima BiH ovakva vozila učini dostupnijima kroz porezne i druge olakšice kakve već odavno uživaju građani Evrope", kazao je Višošević za Klix.ba.

Električni automobili neisplativi

Dalibor Ćužić, PR koordinator autokuće Guma M, napominje za Klix.ba da potražnja za električnim automobilima lagano raste u Bosni i Hercegovini, ali da je to još daleko od nivoa potrebnog za komercijalizaciju.

"Električni automobili su skupi i nekonkurentni bez subvencija države. Subvencija države nema, a nema naznaka da će ih u nekom narednom periodu biti", kaže Ćužić.

Guma M, kao uvoznik Renault, Nissan i Dacia vozila, za sada nema u ponudi električna vozila.

"Najprodavaniji električni automobili u Evropi su Renault Zoe i Nissan Leaf, ali proizvođači još ne žele komercijalizirati ta vozila u Bosni i Hercegovini. Neki od preduvjeta za to su infrastrukutra (punionice) te firme koje će se baviti zbrinjavanjem baterija nakon njihove upotrebe", rekao je Ćužić za Klix.ba.

Adonis Kozina, tehnički direktor autokuće SLT, ističe da u ponudi imaju potpuno električno vozilo (Mitsubishi i-MiEV), kao i PHEV (plug-in, hybrid electric vehicle) Mitsubishi Outlander.

"Cijene za ova vozila su možda malo veće nego za konvencionalna vozila ali kad bi država promijenila svoju politiku prema subvencioniranju nabavke ovakvih vozila to bi pomoglo i potencijalnim kupcima da se lakše opredjeljuju za električna ili PHEV vozila", kaže direktor Kozina za Klix.ba.

Istakao je da firma SLT na sve načine pokušava da približi električna vozila svojim kupcima i da kontinuirano rade na tome da potencijalnim kupcima pokušaju omogućiti što povoljniju kupovinu tih vozila.

"Mislimo da mi imamo čak i najbolje cijene za električna Mitsubishi vozila u regiji i Evropi, ali nam nedostaje taj dio koji bi država trebala subvencionirati pa da te cijene budu u potpunosti prihvatljive potencijalnim kupcima", potcrtao je Kozina.

Mateo Šimić iz Autosalona Kramar objašnjava za Klix.ba da je suvišno govoriti o zastupljenosti električnih automobila u Bosni i Hercegovini, jer je njihova zastupljenost gotovo neprimjetna.

"Mi kao vodeći prodavač automobila u BiH gotovo da i nemamo potražnje za električnim vozilima. U posljednjih nekoliko godina realizirali smo nekoliko prodaja električnih vozila našim stalnim kupcima koji su nedugo nakon kupovine vozila parkirali u svoje garaže zbog relativno malog dosega koji vozilo može napraviti sa jednim punjenjem te manjka punionica na području naše države", kaže Šimić.

Objašnjava da je tehnologija električnih automobila veoma skupa i smatra da je ona za Bosnu i Hercegovinu, nažalost, daleka budućnost.

"Da je korištenje električnih automobila isplativo, sigurno bi bili svakodnevnica na našim prometnicama", kategoričan je Šimić.

Infrastrukturni problem

Adonis Kozina, tehnički direktor kompanije SLT, ističe da se problem infrastrukture ogleda u tome što u Bosni i Hercegovini nema punionica.

"Imamo vrlo mali broj punionica a i te koje imamo u glavnom se nalaze u Sarajevu, Banjoj Luci i Mostaru dok ih u manjim sredinama nema nikako.To sve utječe na slabiji interes potencijalnih kupaca", kategoričan je Kozina.