BiH
59

Ekspert Rifat Tirak o kontroli bh. neba: Imamo stručnjake, ali i organizovani kriminal

Klix.ba
Ekspert za aviosaoobraćaj Rifat Tirak ističe da su nedostatak strategije, kriminal i korupcija ključna prepreka za preuzimanje kontrole neba, te da BiH ima jednako sposobne stručnjake kao Srbija i Hrvatska.

Nakon što je Bosna i Hercegovina prošle sedmice službeno preuzela kontrolu nad donjim slojem svog zračnog prostora, stručnjaci su različito reagovali na ovu prvu fazu procesa preuzimanja potpunog suvereniteta nad bh nebom. Ovaj događaj zasjenile su oštre međusobne poruke između najviših zvaničnika ministarstva prometa i komunikacija i rukovodstva Agencije za pružanje usluga u zračnoj plovidbi, pa je javnost ostala uskraćena za mnoge detalje ovog procesa. Je li ovo doista bio trenutak preuzimanja kontrole neba, šta to bh. kontrolori trenutno kontrolišu, jesu li centri za kontrolu spremni za tu iznimno odgovornu obavezu, u intervjuu za Radio Bosne i Hercegovine, koji će biti emitovan u ponedjeljak, govorio je ekspert za aviosaobraćaj Rifat Tirak.

Na pitanje o preuzimanju vazdušnog prostora, o kojem se priča već nekoliko godina, te objavljivanju i prolongiranju raznih rokova za ovu prvu fazu, kao i tome jesu li nadležne institucije imale adekvatnu strategiju za ovaj izuzetno složen sistem kontrole neba i jesmo li spremni preuzeti odgovornost u svom vazdušnom prostoru, Tirak je kazao: "Dakle, strategija je postojala samo da se ne preuzme kontrola neba. Oni su izdali takav dokument koji, ustvari nije ni kupusni list, a kamoli strategija. Sve vrijeme svi koji su govorili o strategiji ustvari su radili da mi ne preuzmemo kontrolu vazdušnog prostora. I ovo što navodno počinje, to uopšte nije tačno. Mi imamo pogrešno kupljeni radar, kadrovi nisu obučeni za to, mi imamo jedinicu koja se zove bataljon za osmatranje i javljanje, koja uopšte ne radi, tako da je to sve sistem prevare i organizovanog kriminala koji sve vrijeme vlada u ovoj oblasti".

Upitan je zašto bi nekome u Bosni i Hercegovini bilo u interesu da opstruiše preuzimanje kontrole.

"Da bi se sakrio taj organizovani kriminal. Dakle, organizovani kriminal u oblasti vazdušnog saobraćaja je, ustvari, temeljni kriminal jer tu nema nekog sa strane. To su sve državni službenici i visokopozicionirani funkcioneri politike, koji sve vrijeme učestvuju u toj prodaji suvereniteta i teritorijalnog integriteta. Zbog toga oni koriste moć propagande da bi se prikazalo kako da je to nešto dobro. A ustvari, to je sve sramotno i žalosno", ističe Tirak.

On tvrdi da je riječ o uskim interesima pojedinih grupa.

"Samo lični interes su mogli imati. Nikako nisu mogli imati interes da to ne ide u budžet. Dakle, takse od preleta preko teritorije Bosne i Hercegovine su primarna budžetska sredstva i ona su morala ići u budžet. A nikada nisu odlazila u budžet, nego je to nekom, da kažem, prljavom gimnastikom, uz pomoć korumpiranih ljudi u Eurocontrolu, išlo nekim tajnim putevima. Tako mi nikad ne znamo koliko je tog novca godišnje bilo, koliko su dobile Srbija i Hrvatska, jer nema nikakvog sporazuma s njima. Do sada nema nikakvog valjanog, zakonitog sporazuma sa Srbijom i Hrvatskom, tako da niko ne zna gdje taj novac ide i šta se sa njim radi", navodi ovaj stručnjak.

Običnom građaninu, kad čuje sve ove rasprave posljednjih godina, lako se može učiniti da Bosna i Hercegovina, zapravo, nema stručnjake koji su u stanju postaviti stvari na svoje mjesto u ovoj oblasti. S druge strane, već godinama govorimo o školovanju kadrova za kontrolu vazdušnog prostora.

U intervjuu BHRT-a Tirak je upitan i šta je problem u kadrovskom smislu, pa smo već dugo oslonjeni na stručnjake iz susjednih zemalja, a očito ćemo i dalje biti.

"Mi imamo iste i bolje stručnjake od Srbije i Hrvatske. Mogli smo odmah 1996., kao što smo mogli i '92. godine da preuzmemo kontrolu vazdušnog prostora. Ali javnost treba da zna – kontrola vazdušnog prostora nema nikakve veze sa dozvolom vazdušnog saobraćaja preko Bosne i Hercegovine. Dakle, Bosna i Hercegovina je još 1998. godine obezbijedila sve uslove da je prelet i vazdušni saobraćaj preko BiH dozvoljen i za to dobijaju takse. I to je odvojeno od kontrole. Kontrola se vrši da bi se utvrdilo gdje ko šta radi u vazdušnom prostoru Bosne i Hercegovine. E, to treba da radi bataljon za osmatranje i javljanje po Ustavu i po zakonu. Sve ostalo je samo prljava igra organizovanog kriminala. Ti ljudi, pojedinci, iskoristili su rat da uđu u te strukture civilne avijacije i sve vrijeme tako propagiraju i, evo, rade ovo što rade. Mi smo apsolutno spremni i sposobni da to preuzmemo, ali ne oni ljudi, koji danas rade u civilnoj avijaciji i koje podržava, nažalost, ta korumpirana politika", kazao je Tirak.

On smatra da će naša zemlja biti istinski spremna za preuzimanje pune kontrole svog neba "onog momenta kad tužilaštvo ili bilo koja druga snaga procesuira sve korumpirane i one političare koji to podržavaju".

"Čim dođu stručnjaci, koji postoje u Bosni i Hercegovini, koji su potpuno jednaki kao u Srbiji i Hrvatskoj, Makedoniji, Sloveniji... Kad se njima dozvoli da to urade, oni će to vrlo brzo i uraditi", izjavio je Rifat Tirak.