Odgovori inspektora
25

Da li su adekvatne kazne za rad na crno i zbog čega je u TK došlo do smanjenja takvih angažmana

A. K.
Foto: Arhiv/Klix.ba
Foto: Arhiv/Klix.ba
Službenici Uprave za inspekcijske poslove Tuzlanskog kantona tokom prošle godine poslodavcima su izdali kazne u iznosu nešto većem od milion i po konvertibilnih maraka. Shodno inspekcijskim iskustvima, trend rada na crno je u blagom padu, a tome doprinosi sve veći vapaj poslodavaca za kvalitetnim radnicima.

Tuzlanski kanton u ranijim godinama susretao se sa velikim problemom koji se odnosi na angažiranje radnika na crno, međutim, taj trend je sada u blagom padu.

Iz Uprave za inspekcijske poslova TK kao razlog vide u nedostatku domaćih radnika te većina poslodavaca svoju radnu snagu zapošljava u zakonskim okvirima.

"Kantonalni inspektori su tokom prošle godine kontrolirali 7.231 radno angažovanu osobu, od čega je 6.636 bilo radno angažirano u skladu sa zakonom, a 595 suprotno odredbama Zakona o radu. Od toga broja, naši poslodavci su sa 221 osobom zaključili ugovore o radu te ih prijavili u Poreznu upravu FBiH", kaže direktor Uprave za inspekcijske poslove TK Selmir Karić.

(Ne)adekvatne kazne

U odnosu na 2022. godinu, kako navodi Karić, broj angažovanih radnika na crno je u padu, ali je ovaj trend u kantonu i dalje prisutan.

"Svjedoci smo da je sve manje radne snage u BiH, kada su u pitanju radnici na crno, trend je u blagom padu. No, kod onih koji su zatečeni u prekršaju, kazne su kod pravnih subjekata hiljadu KM, odnosno 500 maraka je za pravno lice, a 500 za odgovorno. Kod fizičkih lica kazna je 200 KM te sami možemo procijeniti da li su te kazne primjerene prekršajima", dodaje Karić.

Kako je navedeno u izvještaju Uprave za inspekcijske poslove TK, koji je usvojila kantonalna vlada, tokom prošle godine inspektori su izvršili 13.940 kontrola, od čega su njih 10.162 bile uredne, 2.955 je zatečeno u prekršaju, dok je 760 neizvršeno.

"Izdali smo 770 rješenja o zabrani rada i 1.813 rješenja o otklanjanju nedostataka. Podnijeli smo 25 krivičnih prijava, devet zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka te smo izdali i 1.577 prekršajnih naloga u vrijednosti od 1.514.473 KM", ističe Karić.

Uprava za inspekcijske poslove TK, kao i sve ostale u Bosni i Hercegovini se suočavaju sa nedostatkom zaposlenih. Njihov budžet za prošlu godinu je bio planiran u iznosu od 5.652.000 KM, a realiziran je u iznosu od 5.036.000 maraka. Razlog leži u nepopunjenosti radnih mjesta zbog dugotrajnih konkursnih procedura koje traju više od godinu dana.

"Mi trenutno imamo 93 uposlene osobe, od čega je 70 inspektora, a po sistematizaciji imamo 132 radna mjesta. Shodno tome, naša popunjenost je između 68 i 69 posto. Uglavnom su sve inspekcije popunjene sa jednim inspektorom te imamo pokrivene sve upravne oblasti", dodaje Karić.

Pojačane kontrole

Inače, pojačanje kontrole poslodavaca se provode i u ovoj godini, a veća akcija federalnih inspektora realizirana je prije nekoliko dana na području Tuzle, Lukavca, Živinica, Banovića, Kalesije, Gračanice i Doboj Istoka.

Cilj je bila provjera poštivanja Zakona o fiskalnim sistemima i zapošljavanja radnika na crno. Inspekcijskim nadzorima su bili obuhvaćeni porezni obveznici koji obavljaju ugostiteljsku djelatnost.

"U ovim kontrolama inspektori Porezne uprave otkrili su 10 neprijavljenih radnika i 14 obveznika koji nisu evidentirali promet putem fiskalnog uređaja. Zbog utvrđenih nepravilnosti: zapošljavanja neprijavljenih radnika i neevidentiranja prometa putem fiskalnog uređaja zapečaćeno je osam objekata i izdato je 27 prekršajnih naloga s ukupno izrečenim novčanim kaznama u iznosu 74.800 KM", kazali su iz Porezne uprave FBiH.

Aktivnosti inspekcijskog nadzora na kontroli zakonitosti poslovanja poreznih obveznika i sprečavanju sive ekonomije će se nastaviti i u narednom periodu, stoga se pozivaju porezni obveznici kod kojih su utvrđene nepravilnosti da usklade svoje poslovanje i da poštuju zakone kako se ne bi izlagali sankcijama i nepotrebnim troškovima.