"Nasljednik" Concordea
9

Supersonični avion X-59 prošao dva ključna testa prije prvog leta

D. B.
Supersonični avion X-59 američke svemirske agencije NASA prošao je dva ključna testa i sada je korak bliže prvom letu.

X-59 je zajednički projekt NASA-e i kompanije Lockheed Martin koji dobro napredje, a avion je dizajniran da stvara tiši sonični prasak tako da supersonični avion može dostići brzinu zvuka i dok leti iznad naseljenog područja.

Jedan od problema legendarnog Concordea kada je bio operativan prije 2003. godine bila je činjenica da je sonični prasak bio toliko glasan da je avion morao letjeti manjim brzinama iznad naseljenih područja, a to znači da nije mogao iskoristiti prednost kraćeg supersoničnog leta.

U novom videu koji je objavio Lockheed Martin, inžinjer Michael Buonanno je rekao da je X-59 uspješno prošao dva ključna testa, test otpornosti strukture i test sistema goriva koji je pokazao da avion mjeri gorivo precizno. Sada teku pripreme za prvi testni let.

Inžinjer Tony Delgarza je istakao važnost aeroelastičnog modeliranja kako bi se dostigli potrebni "tihi" nivoi praska. Ovi modeli su bili ključni za uspješan razvoj aviona koji se nije mogao proizvesti prije 20 ili 30 godina. Delgarza je kazao da će supersonični prasak aviona X-59 biti glasan koliko i zvuk koji se čuje kada se zalupe vrata automobila, a to je ogromna razlika u odnosu na prasak koji je stvarao Concorde, a od kojeg su mogli popucati prozori.

Ako sve bude išlo prema planu, X-59 će prvi put poletjeti nešto kasnije ove godine. Dodatne akustične provjere leta su planirane za narednu godinu, a prelet iznad naseljenih područja za početak 2024. godine kako bi se testirala glasnoća soničnog praska.

Nakon toga NASA planira dostaviti rezultate preleta Međunarodnoj organizaciji za civilnu avijaciju i Federalnoj administraciji za avijaciju 2027. godine. S tim informacijama će regulatori moći donijeti odluku o tome da li će biti promijenjena pravila koja se odnose na zabranu supersoničnih letova iznad naseljenih područja. Odluka se očekuje 2028. godine.

Ako NASA i privatne kompanije poput Boom Supersonica budu uspješne, uskoro bismo mogli u letu vidjeti komercijalne supersonične avione koji bi znatno skratili vrijeme putovanja, a uz to riješili probleme s kojima se suočavao Concorde.