Podaci za prvi kvartal
4

Facebook nakon promjene pravila korištenja bilježi rast nasilnog sadržaja i uznemiravanja

Piše: D. B.
Kompanija Meta je objavila prvi kvartalni izvještaj o integritetu otkako je osnivač kompanije Mark Zuckerberg ranije ove godine povukao pravila o govoru mržnje te promijenio pristup moderiranju sadržaja. Prema izvještajima, Facebook je zabilježio porast nasilnog sadržaja, maltretiranja i uznemiravanja uprkos ukupnom smanjenju količine sadržaja koji je Meta uklonila.

Izvještaji predstavljaju prvi put da je Meta podijelila podatke o tome kako se Zuckerbergova odluka da povuče Metina pravila odrazila na platformu koju koriste milijarde ljudi. Važno je napomenuti da kompanija promjene pravila predstavlja kao pobjedu te da je saopćila da je "prepolovila" svoje greške, dok je ukupna prevalencija sadržaja koji krši njena pravila, "uglavnom ostala nepromijenjena za većinu problematičnih područja".

Međutim, postoje dva značajna izuzetka. Nasilni i grafički sadržaj povećan je s 0,06 - 0,07 posto s kraja 2024. godine na 0,09 posto u prvom kvartalu 2025. godine. Meta je ovaj porast pripisala "povećanju dijeljenja sadržaja koji krši pravila", kao i vlastitim pokušajima da "smanji greške u provođenju pravila". Kompanija je zabilježila i značajan porast u rasprostranjenosti maltretiranja i uznemiravanja na Facebooku, što je povećano sa 0,06 - 0,07 posto na kraju 2024. godine na 0,07 - 0,08 posto na kraju 2025. godine. Iz Mete kažu da se to dogodilo zbog neodređenog "porasta" kršenja pravila u martu. Treba napomenuti da je ovo odvojena kategorija od pravila govora mržnje ove kompanije, koja su ponovo napisana kako bi se dozvolile objave usmjerene na migrante i LGBTQ osobe.

Iako se čini da je riječ o malim procentima, čak i mala povećanja mogu biti primjetna na platformi poput Facebooka, koja svakodnevno bilježi milijarde objava. Meta opisuje svoju metriku rasprostranjenosti kao procjenu koliko često se sadržaj koji krši pravila pojavljuje na njenoj platformi.

Izvještaj također naglašava koliko manje sadržaja Meta uklanja otkako se udaljila od proaktivnog provođenja svih osim najozbiljnijih pravila poput eksploatacije djece i terorističkog sadržaja. Izvještaj kompanije pokazuje značajno smanjenje broja uklonjenih objava na Facebooku zbog sadržaja mržnje, npr. sa samo 3,4 miliona sadržaja koji su "riješeni" u skladu s pravilima,, što je najniža brojka ove kompanije od 2018. godine. Uklanjanje neželjene pošte također je naglo palo sa 730 miliona krajem 2024. godine na samo 366 miliona početkom 2025. godine. Broj uklonjenih lažnih profila također je značajno opao na Facebooku, s 1,4 milijarde na milijardu. Meta ne objavljuje statistiku o uklanjanju lažnih profila na Instagramu.

Istovremeno, Meta tvrdi da pravi mnogo manje grešaka u moderiranju sadržaja, što je bilo jedno od glavnih Zuckerbergovih opravdanja za njegovu odluku da okonča proaktivno moderiranje.

"Uočili smo smanjenje od otprilike 50 posto kada je riječ o greškama u provođenju pravila na našim platformama u SAD-u od četvrtog kvartala 2024. do prvog kvartala 2025. godine", naveli su iz kompanije u januarskoj objavi prilikom najave promjene pravila. Meta nije objasnila kako je došla do te brojke, no navela je da će budući izvještaji "uključivati metriku o greškama kako bi ljudi mogli pratiti napredak".

Međutim, Meta priznaje da postoji bar jedna grupa gdje je proaktivna moderacija i dalje neophodna, a to su tinejdžeri.

"Istovremeno ostajemo posvećeni tome da osiguramo da tinejdžeri na našim platformama imaju najsigurnije moguće iskustvo. Zato ćemo nastaviti proaktivno skrivati i druge vrste štetnog sadržaja poput maltretiranja", poručili su iz Mete.

Kompanija već neko vrijeme uvodi "tinejdžerske naloge", što bi moglo olakšati filtriranje sadržaja posebno za mlađe korisnike.

Meta je navela i kako koristi velike jezičke modele za unapređenje napora moderiranja sadržaja.

"Nakon testiranja počinjemo uočavati da LLM-ovi funkcionišu izvan okvira ljudskih performansi za odabrana područja pravila. Također, LLM-ove koristimo za uklanjanje sadržaja iz redova čekanja za pregled u određenim okolnostima kada smo vrlo sigurni da ne krši naša pravila", dodaje se.

Druga važna komponenta Zuckerbergovih promjena politike bio je kraj Metinih partnerstava za provjeru činjenica u SAD-u. Kompanija je počela uvoditi vlastitu verziju Community Notesa na Facebook, Instagram i Threads ranije ove godine te je od tada proširila napore na odgovore na Reelse i Threadse. Meta nije ponudila uvid u efikasnost novog pristupa provjere činjenica zasnovanog na prikupljanju podataka od korisnika ili koliko često se bilješke pojavljuju na njenoj platformi, ali je obećala ažuriranja u narednim mjesecima.