Simbol ledenog doba

Zašto su imali male uši: Nova istraživanja o mamutima donijela su zanimljiva otkrića

B. H.
Shutterstock (Foto: Ilustracija)
Karakteristične osobine vunastih mamuta, uključujući manje uši, velike masne naslage i pahuljastu dlaku, postale su izraženije posljednjih 700.000 godina kako su se prilagođavali oštroj klimi sibirskih stepa, pokazuje studija.

Istraživači su uporedili genome 23 sibirska vunasta mamuta s 28 današnjih slonova i otkrili da su mnoge od osobina vunastih mamuta već bile genetski kodirane u najranijim životinjama. Međutim, kako su evoluirali, njihova su se tijela prilagodila okolini, što im je omogućilo da zadrže više topline.

"Najraniji vunasti mamuti vjerojatno su imali veće uši, a njihova je vuna bila drugačija – možda manje izolirana i pahuljasta u usporedbi s kasnijim vunastim mamutima", kazao je Love Dalen, profesor evolucijske genomike u Centru za paleogenetiku u Stockholmu.

Rekao je da je korištenje 700.000 godina starog genoma, koji pripada vunastom mamutu po imenu Chukochya, i njegova usporedba s 22 relativno moderna vunasta mamuta, koji su živjeli u posljednjih 100.000 godina, omogućilo istraživačima da identificiraju kako su geni mamuta evoluirali tokom životnog vijeka vrste.

"Ovo nam omogućava proučavanje evolucije u stvarnom vremenu i možemo reći da su ove specifične mutacije jedinstvene za vunaste mamute", dodao je Dalen.

Istraživači su otkrili da su mnogi geni koji su bili prilagodljivi za vunaste mamute bili povezani sa životom u hladnim okruženjima, a neki od njih su bili zajednički nesrodnim modernim arktičkim sisavcima kao što su sobovi i polarni medvjedi.

"Željeli smo znati što mamuta čini vunastim mamutom. Vunasti mamuti imaju neke vrlo karakteristične morfološke karakteristike, poput njihovog gustog krzna i malih ušiju, koje očito očekujete na temelju izgleda smrznutih primjeraka, ali postoje i mnoge druge prilagodbe poput metabolizma masti i percepcije hladnoće koje nisu toliko očite jer na molekularnoj razini", kazao je glavni autor studije David Díez-del-Molino.

Studija, objavljena u časopisu Current Biology, temeljila se na 16 genoma koji prethodno nisu bili sekvencirani. Otkriven je gen s nekoliko mutacija koje su mogle biti odgovorne za male uši životinje.

700 000 godina star Chukochya genom dijeli otprilike 91,7 posto mutacija koje su uzrokovale promjene kod modernijih vunastih mamuta. Ovo sugerira da su mnoge definirajuće osobine vjerojatno već bile prisutne kada se vunasti mamut prvi put odvojio od svog pretka, stepskog mamuta.

Istraživači su rekli da je njihov rad podrazumijevao niz praktičnih izazova.

"Osim rada na terenu, gdje se moramo boriti i protiv polarnih medvjeda i komaraca, još jedan aspekt koji ovo čini mnogo težim je to što morate raditi u drevnom DNK laboratoriju. A to znači da se morate odjenuti u ovo odijelo koje pokriva cijelo tijelo s kapuljačom i maskom za lice, vizirom i dvostrukim rukavicama, tako da je obavljanje laboratorijskog rada prilično neugodno", kazao je Dalen.