Nauka

Ukrštanje sa starijim vrstama poboljšalo imunitet ljudi

SRNA
Homo sapiens ukrštao sa starijim vrstama ljudi i zahvaljujući tome poboljšao svoj imunitet - tvrdi nova studija stanfordskog Univerziteta.

Neandertalci i Denisova-ljudi imali su brojne varijante HLA-gena. Neandertalci su izumrli prije 30 000 godina, ali njihovi geni i danas žive. Prenose se u genomu ljudi, sa generacije na generaciju, baš kao i geni Denisova ljudi, koji su živjeli na jugu Sibira.

Današnji Evropljani i Azijati imaju između dva i sedam odsto genetskog materijala koji potiče od neandertalaca i Denisova ljudi.

To je sve upućivalo na saznanje da su se naši preci miješali sa ovim dvjema izumrlim vrstama. Prema najnovijim saznanjima istraživača sa kalifornijskog Stanforda, geni ovih vrsta pomogli su čovjeku da poboljša imunitet, prenosi magazin "Nauka".

Tajna je u humano-leukocitnom antigenu (HLA-gen) koji igra odlučujuću ulogu u imunom sistemu čovjeka. Čitav niz ovakvih gena zadužen je za prepoznavanje i uništavanje virusa. Na primjer ljudi koji imaju HLA-gen poznat pod nazivom B57 ne obolijevaju od side, čak iako su zaraženi HIV-om.

Postoje različiti HLA-geni koji omogućavaju odbranu od raznovrsnih patogena. Međutim, različitost u ovim genima otežava transplantacije u modernoj medicini  -  zbog razlika u genomu moguće je da tijelo pacijenta odbaci novi bubreg, jetru ili plućno krilo.

Takođe je poznato da su određeni odbrambeni geni češći na nekim prostorima. Recimo gen HLA A11 uopšte ne postoji među afričkim crncima, ali je srazmjerno čest na Dalekom istoku i u Okeaniji.
"Ovaj gen je izvjesno donosio prednost modernom čovjeku", kaže Peter Parham sa stanfordskog univerziteta.  Poznato je da baš taj gen nudi bolju zaštitu od Epštajn-Barovog virusa koji izaziva mononukleozu.

Na osnovu svih nalaza, može se rekonstruisati istorija čovjeka - prenosi "Dojče vele".

Moderni čovek  napustio je Afriku prije 65 000 godina. U Aziji i Evropi sreo je svoje starije rođake koji su tamo boravili već 200 000 godina. Oni su, dakle, bili mnogo bolje adaptirani na uslove života i imali su razvijene brojne varijante HLA gena. Ukrštanje homo sapiensa sa neandertalcem i Denisova-čovekom doprinijelo je održanju ljudi, kaže Parham.

Otkriće nije impresioniralo sve stručnjake. David Rajh, genetičar sa Harvarda, vjeruje da se mora naći neko bolje objašnjenje za činjenicu da su HLA-geni različito raspoređeni među ljudima širom planete. Tim sa Stanforda nije odgovorio na to pitanje.