Istraživači sa MIT-a

"Tesla bi bio zadovoljan napretkom u prenosu bežične energije"

SRNA
Istraživači sa Tehnološkog instituta Massachusetts (MIT) objavili su prije tri godine da su otkrili nov način bežičnog prenosa energije, ali su tokom posljednjeg eksperimenta istovremenom upotrebom višestrukih naprava pokazali značajno poboljšanje efikasnosti sistema prenosa.

Izvještaj o svom radu objavili su u časopisu "Pisma o primjenjenoj fizici" (Applied Physics Letters).

Naučnik Nikola Tesla postavio je prije više od 100 godina osnovni princip bežičnog prenosa energije. Istraživački sa MIT pronašao je način kako da sistem bude efikasniji i praktičniji.

Sistem funkcioniše tako što se stvara jaka elektromagnetna rezonanca između navoja emitera i prijemnika. Na sličan način ponaša se zvučna viljuška kada vibrira pri izloženosti zvuku određene frekvencije ili na način na koji se antena radio-prijemnika  može podesiti na tačno određenu frekvenciju uprkos više stotina signala.

Asistent profesora na MIT Marin Soljačić došao je na ideju od ključne važnosti u prenosu energije, upotrebom namotaja žice određene veličine. Svoju zamisao razvio je sa timom svojih kolega.

Istraživački tim otkrio je da kada se istovremeno uključi napajanje dvije naprave, kombinovana efikasnost uvećava sa 20 na 30 odsto.

Dva prijemna navoja imaju međusobnu rezonanciju, kao i sa navojem sa kojeg se šalje energija, što pomaže  u jačanju magnetno polje.
Tim istraživača smatra da se sa povećanjem broja naprava povećava i efikasnost prenosa energije u pravcu teoretske granice od 100 odsto.

Iznos prenosa snage tokom posljednjeg eksperimenta bio je 100 vati, ali istraživači navode da je to ograničeno samo pojačivačem koji koristi transmisioni navoj  i da se lako može povećati.

"Može se postići nekoliko stotina vati" ističu istraživači  pojašnjavajući da je to dovoljno za nekoliko uređaja u domaćinstvu u domaćinstu poput sijalice, kompjutera ili televizora."

Prema njihovim riječima, za komercijalnu proizvodnju dovoljno je još usavršiti inžinjerski dio posla kako bi se pronašao optimalan dizajn navoja i električnih kontrolnih sistema.

Istraživači ističu da su se i brojne kompanije poput proizvođača mikročipova Intel i elektronskog gigant Sony, uključile u istraživanja u tom polju i pokušavaju da naprave slične sisteme bežičnog prenosa energije.

Oni smatraju da bi i sam Tesla, kojeg su priznali u jednoj fusnoti teksta o istraživanju, bio zadovoljan napretkom.