Smanjit će se rizik od sudara u orbiti

Spreman satelit za čišćenje svemirskog otpada

SRNA
Naučnici švicarskog svemirskog centra Federalnog instituta za tehnologiju objavili su plan o lanisiranju satelita koji bi sakupljao svemirski otpad i time smanjio rizik od sudara u orbiti oko Zemlje.

Satelit pod imenom Čist svemir jedan trebalo bi da uz pomoć robotske ruke ukloni ostatke dva švicarska satelita koji više nisu u upotrebi.

Naučnici se nadaju da će ovaj projekat dovesti do razvoja i lansiranja cijele grupe satelita opremljenih za ovakav rad.

Svemirski otpad čine ostaci starih raketa i pokvareni sateliti. Oni predstavljaju opasnost za svemirske brodove i satelite koji su u funkciji.

Dodatni svemirski otpad nastaje kada se ispravni satelit ili raketa sudare sa nekom od 16.000 krhotina koje kruže oko Zemlje.

Pojedini stručnjaci upozoravaju da će rizik od sudara sa svemirskim otpadom u skoroj budućnosti biti toliki da astronauti više neće putovati u svemir.

"Rizik za astronauta će biti preveliki, a niko neće osigurati svemirsko lansiranje", izjavio je New York Timesu John Jenkins, profesor aerosvemirskog inženjeringa na Univerzitetu u Teksasu.
Švicarski naučnici navode da oko Zemlje kruži 16.000 komada otpada većih od deset centimetara u prečniku, te nekoliko miliona sitnijih komada. Ove krhotine kreću se oko planete brzinom od nekoliko kilometara u sekundi.

U izvještaju se procjenjuje da bi troškovi za osiguravajuće kuće koje bi željele da osiguraju postojeće satelite dostigli 20 milijardi dolara.

Ukoliko misija švicarskog satelita ne bude uspješna, naučnici će morati da zauzmu drugačiji pristup u vezi sa čišćenjem Zemljine orbite. Kina je u tu svrhu napravila oružani sistem za obaranje pokvarenih i zastarjelih satelita. Kineski projektil oborio je 2007. godine jedan od starih kineskih meteoroloških satelita.

Američki državni skeretar Hillary Clinton u januaru je objavila da će SAD sarađivati sa drugim zemljama u rješavanju problema svemirskog otpada i "neodgovornog ponašanja u svemiru".