Crvena romania

Salatu uzgojenu u svemiru možete slobodno jesti, a astronauti kažu da je ukusna

S.H.P.
Foto: NASA
"Izvrsno, ima dobar okus. Sviđa mi se. Svježa je", rekli su astronauti. Ovo je prvi put da su astronauti mogli uživati u plodovima svog rada nakon uzgoja salate.

Eksperiment sa salatom počeo je 2014. godine, a danas je u časopisu "Frontiers in Plant Science" objavljeno kako svemirska salata nije samo ukusna, već i sigurna za jelo.

Nedugo nakon prvog eksperimenta, salatu su ubrali i poslali nazad u svemirski centar Kennedy na analizu. Početni tekstovi su pokazali da je salata sigurna.

Od tada se u svemirskoj stanici uzgaja mnoštvo zelenila, a astronauti od tada konzumiraju neke od plodova svog svemirskog rada.

Foto: NASA

Istraživači su analizirali usjeve salate crvene romaine od 2014. do 2016. godine i utvrdili su da salata koja se uzgaja u svemiru nije sigurna samo za astronautske obroke, već je i bez mikroba koji uzrokuju bolesti te je jednako hranjiva kao i zelena salata uzgojena na Zemlji.

"Sposobnost uzgoja hrane u održivom sistemu koji je siguran za potrošnju posade postat će presudna kada NASA krene u duže misije", rekla je Christina Khodadad, autorica studije i istraživačica u NASA-inom svemirskom centru Kennedy na Floridi.

Foto: NASA

Astronauti se oslanjaju na jela koja rehidriraju u svemiru. Koktel od sušenog voća, orašastih plodova, kikirikija, piletine, govedine i škampa nalazi se na meniju - ali nijedna salata ne može biti tako obrađena i preživjeti put do nulte gravitacije.

U prerađenim paketima obroka nedostaju i neki vitamini i hranjive tvari, uključujući kalij i vitamin C, B1 i K. Svježi proizvodi činili su se najboljim rješenjem za taj problem koji će NASA morati riješiti ako planira dugoročne misije svemirskih letova na Mjesec i Mars.

Astronauti će u budućnosti morati biti "neovisni o zemlji", tvrdi NASA, a ovo je korak naprijed u tome da to bude moguće.