20 godina staža

Historijska misija teleskopa Hubble

SRNA
Teleoptički teleskop Hubble sa glavnim ogledalom od samo 2,4 metra lansiran u aprilu 1990. godine otkrio je sasvim novi svijet međuzvjezdanih gasova, daleke galaksije, a i planete Sunčevog sistema sasvim su optički približene zemaljskom oku.

Astronomi su prvi put mogli da tačno izračunaju kojom se brzinom svemir širi, a detaljne i reljefne slike koje je Hubble slao sasvim su promijenile oblike onoga što kroz prozore svemirskih brodova vide junaci naučno-fantastičnih priča.

O konstruisanju  ovog teleskopa dogovoreno je  još  1970.  godine. Iščekujući prvu sliku   svima se smrklo kada su otkrili da je glavno ogledalo  bilo pogrešno uglavljeno. Od 1993. do 2009. bilo je pet, što iznuđenih, što planiranih servisnih misija. Međutim, muku je nadmašilo sve ono što je Hubble donio!

Kao jedini svemirski teleskop koji je dizajniran da ga astronauti mogu servisirati, njegovi  uređaji tri puta su zamjenjivani boljima i osjetljivijima. Gotovo je bio izgubljen nakon tragedije šatla "Kolumbija" koji je nosio opremu za njegovu obnovu.

I posljednja misija - koja mu je produžila život najmanje do 2014. godine - toliko je odgađana da se teleskop spustio vrlo nisko te je za tu misiju bio postavljen i drugi šatl  koji bi priskočio u pomoć ako nešto pođe naopako posadi "Atlantisa".

Hubble  je sada na visini od  560 kilometara i nove misije prema orbitalnom teleskopu nisu predviđene.

Polako će gubiti visinu i za više od deset godina trebao bi kontrolisano izgorjeti u atmosferi. Prednost je što je u niskoj Zemljinoj orbiti pa se može popravljati, ali  ima i jedan nedostatak koji astronomi i te kako osjete: oko Zemlje se  okrene  za 96-97 minuta.
To znači da na jedan dio neba njegova optika može biti usmjerena mnogo kraće nego što bi to astronomi željeli kad žele prodrijeti u veće dubine svemira odakle je svjetlost mnogo slabija, pa se teleskopski senzori trebaju izlagati mnogo duže.

S nedostacima ili bez njih, Hubbleje danas najpoznatiji astronomski instrument i dugo će to ostati, iako već danas u orbiti ima teleskopa koji ga u mnogočemu nadmašuju.